Showing: 5001 - 5010 of 6 406 RESULTS
Bloggailu

Bloggaamisen motivaatiota hakemassa

Minä mietin taas kerran pitkään, mistä kirjoittaisin? Siitäkö, kuinka aamupäivällä lenkki ei mennyt niin kuin piti (satoi vettä ja oli helkutin liukasta ja suunnilleen saman tien kun kotiuduin, alkoi paistaa aurinko ja kevättuuli hyväili kasvoja, lämmintäkin monta plusastetta, oli ollut koko yön plussan puolella. Lumet sulaa 🙂 ), vai siitä kuinka uudessa kaupunginsairaalan avohoito-osastossa kaikki toimii vallan erinomaisesti vaikka toisenlaista kaikki tiedotusvälineet toitottavat vai kirjoittaisinko siitä, kuinka olen taas jättänyt kolumnin teon viime tinkaan. Tiedätkö, miksi kokin hatussa on nuo rypyt ja mistä ne kertovat? Minäpä tiedän, ja Kalevasta tai täältä blogista voit torstaina lukea, miksi…

Voisin kirjoittaa, kuinka kommunikointi on hyväksi. Pieni puhelu voi viedä huolen. Ehkä kirjoittaisinkin siitä, kuinka Juniori on joutunut armeijassa (lääkintäkurssi kakkonen)  opettelemaan kanyylin pistämistä. Kuinka se maanantaina oli sujunut, mutta eilen ei. Ja kuinka kaverinsa oli pistänyt Juniorilta suonen läpi; on pojalla kyynärtaive aika musta. Tai ehkä kirjoittaisin ruoasta ja viinistä kuten usein perjantaisin ja lauantaisin näyttää olevan tapanani. Vaikken nyt siis kirjoitakkaan siitä, mitä äsken söimme, mitä viiniä sen kanssa nautimme ja mitä muistoja ja unelmia (Italiasta) se ruoka ja viini toivat, pysyn kuitenkin oikeastaan tässä teemassa.

(näihin maisemiin äskeinen ruoka ja viini kuitenkin liittyvät … )

Siis päätinkin kysyä teiltä, hyvät lukijat, onko mistään näistä höpinöistäni ollut mitään iloa ja/tai hyötyä, ovatko ne kenties pistäneet harkitsemaan matkustamista Kiinaan tai ehkä jäämään vuorotteluvapaalle tai ovatko jutut saaneet ostamaan jonkun ”uuden” elintarvikkeen tai oppimaan jotain uutta historiasta… Vai surffailetko täällä siitä huolimatta, ettei mikään ole mitään uutta mielenkiintoista tai makoisaa elämääsi tuonut?  Vastailisit, pliis.

Luulen, että minulle olisi motivoivaa jatkaa tätä, jos vähänkään tietäisin, mikä on innostanut ja mikä kiinnostanut. Jotenkin tuntuu, että joku kuitenkin kiinnostaa, sillä päivittäisiä kävijöitä on yli kaksisataa, parhaina päivinä reilusti yli 300. Jos/kun vastaat, minä en näe, kuka on mitäkin vastannut, ja voit laittaa ruksin moneenkin kohtaan. Kolme ensimmäistä ovat vähän niin kuin vaihtoehtoisia… Olisi ilo jos vastaisit. Annetaanpa tämän kyselyn olla auki viikon verran.

Niitä näitä

Jotain erilaista tässä blogissa

On maaliskuun idus:  Gaius Julius Caesar murhattiin maaliskuun iduksena ja Tampereella Finlaysonin tehtaalla ensimmäisenä Pohjoismaissa sytytettiin sähkövalot tasan 130 vuotta sitten. Mitä muuta merkittävää maailmanhistoriassa?  Meidän juniorin laskettu aika (joka meni yli 10 päivää) oli maaliskuun iduksena.

Brutuksia ja puukkoja kannattaa siis varoa, sähköistä nauttia ja juniorin synttärilahjaa on ryhdyttävä miettimään. Brutukset ovat usein pahempia kuin puukot, – sellaistakin olen tässä viime aikoina joutunut miettimään. Samalla kun olen miettinyt ja joutunut jälleen ihmeekseni toteamaan, että kaikkien ihmisten sanavarastoon tai elekieleen tai minkäänlaiseen tapaan ei kuulu kiittää. Enkä nyt puhu mistään Suuresta Kiittämättömyydestä, vaan pienestä hyväätekevästä eleestä tai sen osoittamatta jättämisestä.

Mutta sitten vähän vähemmän pohdiskeleviin juttuihin.

Aamupäivällä kävin pankissa ja sen jälkeen – kun ajatukset kummasti ovat jo keväässä ja kesässä – kävin katsastelemassa kevätvaatteita. Ja olihan siellä Marco Polon rekeissä jos vaikka ja mitä.

Nyt siis seuraa tämän kohta puolenkymmentä vuotta pitämäni blogin kolmas muotipostaus. Ostin melkein samanlaisen tunikan kuin pari vuotta sitten ennen Rooman matkaa, joku hoikempisäärinen voisi pitää hameena tai legginsien kanssa, – minä en. Ja yhteensopiva villatakki ja huivi (ketäänhän tämä ei yllätä) löytyivät myös. Minun näköisiäni vaatteita.

Itse en suin surminkaan halua ryhtyä mannekiiniksi, mutta nyt on ollut otettava itsestä kuva.  Kamerakurssin toinen tehtävä kuului näin: ”Ilmaise itsesi valon kautta. Millaisen tunnelman haluat valolla itsestäsi luoda. Ei tarvitse olla rehellinen tai absoluuttinen vaan voit dramatisoida tai rakentaa kuvasta vaikka fantasian”. Tässä nyt vielä fantasioita itsestäni luomaaan! Tunnelmakuva olisi ollut tuolla ”Tämä blogi” -sivulla, mutta kun piti oikein erikseen ottaa, niin tälläsinpä sitten itseni uuteen villatakkiin ja ”Lukulampun alla” -kuvan sain otetuksi. Ilmaissee minusta jotain? Aika rehellisestikin, I suppose.

Meneekin sitten varmasti pari vuotta ennen kuin muoti- tai omakuva-bloggausta täällä taas näette, joten voitte huokaista helpotuksesta. 🙂  Se on ohi nyt!

Valokuvaus

Maanpäällisiä juttuja

Päivällä auringossa lenkillä ja illalla melkein kaksi tuntia planeettakuvien ”metsästyksessä” kanavanvarressa, Nalskussa, pihalla. Päivällä pilvetöntä ja nyt illalla kun olin jo hyvissä ajoin koko kuvausarsenaalini kanssa valmiina harjoittelemaan, ilmestyi taivaanrantaan pilviverho.

 

Eipä Venus ja Jupiter olleet oikein kuvauksellisia. Enkä minä saanut vielä äskenkään sen tasoisia, että viitsisin julkaista. Ursan Taivaanvahti -sivuilla on paljon hyviä kuvia.  Minä taidan pitäytyä näissä ”maanpäällisissä” kuva-aiheissa 🙂   Otinpa sitten hdr-kuvia ja kamerakurssin läksyjä tein.   sää oli mieluisa, pari pakkasastetta ja tyven. Silti Nallikarissa oli monia leijasurffaajia. Ja tuuli tuntui vievän…

 Muutoin sellainen vuorotteluvapaalla olevan suorittajan mallipäivä. Kaikki pyykit on pesty, silitetty, viikattu ja  järjestelty kaappeihin, mullat kukkiin vaihdettu, kotikotiin iltapäiväksi lukemaan ja syömään tullut tytär ruokittu* ja kuulumiset vaihdettu, laskut maksettu, kirjoituspöytä ja muutamat mapit kirjaprojektin jälkeen vihdoin perattu, kilpuri kylvetetty… en viitsi jatkaa, mutta tätä rataa koko päivä.

Stockann Premiere-lehdessä oli Fettucine al Limone & scampi grigliati -ohje. Voimme suositella. Varsinkin kesällä sitruunainen pastakastike tullenee olemaan useinkin pöydässämme.

__________________

Ohje kopsattu  suoraan täältä.

Fettucine al limone & scampi grigliati

Sitruuna-nauhapastaa ja grillattuja meriravunpyrstöjä

300 – 400 g fettucine- tai linguinepastaa

Kastike
1 rkl voita
4 rkl raastettua luomusitruunan kuorta
2 rkl sitruunamehua
250 g mascarponejuustoa
1 tl juoksevaa hunajaa
suolaa ja vastajauhettua mustapippuria
runsaasti silputtuja yrttejä (basilika, persilja)
raastettua parmesaanijuustoa

Meriravunpyrstöt
400g pakastettuja , kuorittuja meriravunpyrstöjä
oliiviöljyä
sitruunalohkoja
sormisuolaa ja vastajauhettua mustapippuria
Keitä pasta ohjeen mukaan.
Laita nokare voita kattilaan ja lisää sitruunankuori. Kuullota hetken, lisää mehu ja anna sen haihtua. Kaada kerma joukkoon ja lisää hunaja. Kastike sakenee nopeasti happoisuutensa ansiosta.
Jauha runsaasti mustapippuria kastikkeeseen ja mausta suolalla.
Sekoita vastakeitetyn pastan joukkoon, lisää reilusti vihersilppua ja raastettua parmesaanijuustoa.
Nostele sekaisin ja tarjoile välittömästi grillattujen meriravun eli scampinpyrstöjen kanssa

Meriravunpyrstöt
Sulata, valuta ja kuivaa meriravunpyrstöt.
Öljyä ravunpyrstöt ja paista pannulla tai pariloi hiilloksella muutaman minuutin kunnes ovat kypsiä. Paahda samalla vinosti leikattuja sitruunanpaloja
Mausta suolalla.

Niitä näitä

Planeettoja

Mikä tämä on?

Tärähtänyt Venus!

Olen tässä illan mittaan ollut pihalla kuvailemassa tähtiä. Tai siis planeettoja. Läntisellä taivaalla on kaksi kirkasta planeettaa, joista kirkkaampi (tällä hetkellä oikealla puolella) on Venus. Se lähestyy koko ajan Jupiteria ja ohittaa sen kuulemma piakkoin yläpuolelta.

Mistäkö tiedän, mistäkö hoksasin? Lepolandian majakka -blogin Pasi oli käynyt eilen niitä kuvaamassa ja kertoi näitä ja paljon muuta mielenkiintoista (käy katsomassa Lepolandiasta lisää tietoa).

Yksi suora lainaus Pasin tekstistä: ” … ne näkyvät harvoin taivaalla noin lähekkäin. Vaikka Venus näyttää kirkkaammalta, niin Jupiter on oikeasti lähes 12 kertaa suurempi.”  Kannattaa siis katsella läntiselle taivaalle… ainakin täällä Oulussa on siihen passeli kelikin.

Sain Venuksesta ja Jupiterista tärähtämättömiäkin kuvia (kiitos vaan P:lle neuvoista) mutta huomenna on vielä mentävä yrittämään…

Kuvat suurenevat klikkaamalla  

 

Näitä kuvia ottaessa ja planeettoja miettiessä tuli mieleen  takauma kansakouluajoilta…

Jos avasi tilin Yhdyspankkiin pääsi Maapallo-kerhon jäseneksi. Meidän koulua vastapäätä (nyt siinä on ”Kymppärin” vieressä apteekki) avattiin uusi Yhdyspankin konttori 60-luvun lopulla. Pankin täti kävi koululla innostamassa ”koulusäästämiseen” ja kannusti liittymään maapallokerhoon. Minähän liityin.

Maapallokerhon jäsenyys taas merkitsi, että aina kun sai tietyn summan kerätyksi säästölippaaseen (= maapalloon, minulla oli vihreä, veljellä sininen) ja kävi sen summan laittamassa säästötililleen (vihreä, muovikantinen pankkikirja), sai yhden keräilykortin. Ne olivat kiiltävälle pahville painettuja kortteja, joita varten sai pienen kansion.

Keräilysarjoja oli muistaakseni  kaksi: toisessa oli karttakortit maapallon maista tärkeimpine tietoineen ja toisessa planeetat ja niiden tiedot. Minä keräsin niitä planeettoja. Taisin jopa saada kaikki kymmenen korttia kootuksi. Missähän ne on? Ei tallessa ainakaan. Muistaako joku muu näitä? Oisko kellään tallessa? Kuvia?

 

Niitä näitä

Projektin loppurutistus

Ylen uupunut olen yhden päivän huhkimisesta. Ei ole vuorottelijalla duunikuntoa, ei.

Turhan varhain olin jalkeilla, mutta sainpahan hyvän startin päivälle. Juhlakirjan postitusrumban käynnistäminen ja projektin loppuhäntien päätteleminen on ollut pääprojektina.

Ja siinä sivussa ehtinyt  jutskailla opiskelijoiden kanssa, tytärtä kuskailla, kirjastossa hankkia itselle ja tyttärelle tieteellisiä kirjoja, paistatella professorin suosiossa: kuinka hän onkaan iloinen lahjakirjastaan.

Käydä silmälääkärillä (ei muutoksia, vaikka toisin luulin), käydä ompelijalla viemässä Kiinasta hankitun silkin; Jyväskylän elokuun kapitulia varten tehdään uusi puku! Saanhan uudet käädytkin. Eikä kolme vuotta sitten otettujen mittojen uudelleen ottaminen ollutkaan niin karmea kriisi kuin olin pelännyt. Pari senttiä oli kyllä ympärysmittaan tullut lisää, – pelkäsin paljon pahempaa.

Auringon lämmöstä ja valosta olen siirtymätaipaleilla ehtinyt nauttia.

Ja kirjoittelin tuohon edelle sen eilen lupaamani pashan ohjeen. Se maistui tänään vielä paremmalta kuin eilen.

 

Reseptit Ruoka ja viini

Kevyt pasha

Lupasin kirjoitella eilisen jälkiruoan ohjeen eli

Kevyt pashan resepti, per favor!

2 tlk  rahkaa (esim. sitruunalla maustettua)
2 dl vispikermaa vaahdotettuna

2 rkl sokeria
2 tl vaniljasokeria
2 dl kuivattuja mustikoita, karpaloita, rusinoita
50 g mantelirouhetta tai -lastuja

Vaahdota kerma, sekoita kaikki aineet. Laita pasha muottiin tai suodatinpaperilla vuorattuun siivilään.
Anna valua vuorokauden tai pari kevyen painon alla.

kevyt-pasha-595x400

Kumoa ja koristele. Voit tietysti olla hieman innovatiivisempi jotta syntyisi kauniimpi kuin tämä minun minimalistinen luomukseni.

Ja täältä löydät paljon muitakin uusia (postaus 6.4.2014)  pääsiäisruokaohjeitani:

Pieni paasiaisruokakirjanen

Ja uusi Pääsiruokakirjanen vol. 2 (2024) on täällä KLIKS

Jälkiruokapöytä, jossa etualalla kevytpasha ja mascarponekastiketta, taustalla mm. Colomba. Ks. Ohjeet niihin täältä .

Reseptit Ruoka ja viini

Pikkupääsiäinen

Pikkupääsiäinen? Niinku mitä? Me on juuri vietetty pikkupääsiäistä.

Ihan suoraan linjassa: perjantaina pikkujoulut, eilen vappu ja tänään pikkupääsiäinen!

Tilannehan oli se, että minussa on sellainen ohjelmointivirhe, etten osaa sunnuntaisin laittaa ruokaa vain  kahdelle. Varsinkin kun minulla oli uusia mielenkiintoisia reseptejä testattavana halusin La Festaamme ruokavieraita. Ja yrityksistä huolimatta ei äiti eivätkä nuoret tulleet syömään, joten turvauduimme eksnaapureihin.

Ja L & R tulivatkin mielellään! Heidän kanssaan on vietetty enemmän kuin neljännesvuosisata pikkujouluja, joten tänään halusin jotain uutta, semminkin kun menu oli kovin ”pääsiäisillinen”:  siis pikkupääsiäinen!

Lemon posset

Kevätparsaa ja prosciuttoa
Rosmariinivoissa paistettuja karitsanfileitä lisukkeineen
Pashaa (laitan huomenna kuvia ja ohjeen), ihan huippua sitruunajälkkäriä ja La Colombaa.
Helppoa ja hyvää.

Tuo sitruunajälkkärin ohje oli kyllä löytö: taas kerran Ruoka & viini -lehdestä.

Lemon posset
4 dl kuohukermaa
1½ dl sokeria
1 sitruunan mehu
Kiehauta kerma ja sokeri teflonkattilassa. Keitä kolmisen minuuttia koko ajan sekoitellen. Ota kattila liedeltä, ja sekoita joukkoon sitruuna (se ei juoksetu eikä ”leikkaa kiinni” vaikka niin voisi luulla – tai ainakin minä luulin ja pelkäsin). Annostele jälkiruokamaljoihin, pieniin laseihin tms.
Anna jähmettyä jääkaapissa kolmisen tuntia. Siinä kaikki. Raikasta ja hyvää. Sellaisenaan tai La Colomban ja pashan seurassa.

Lemon posset2 

Ja  ruokaa parempaa oli seura. Pääsiäisen lisäksi menneet vuodet ja Italia olivat puheissa …

 

Niitä näitä Ruoka ja viini

Kevätkuvia ja coleslaw

Maaliskuun ohjelmaton lauantai, jolloin lämpömittari keskipäivällä näytti +6 C.

Ja patiot (Oulussa on patiot, muualla maailmassa terassit etc.) auki.

Käytin siis monta tuntia kameran kanssa kierrellessä… Ennenkin olen hoksannut, ja taas tänään: kun olet kameran kanssa liikkeellä keskittyneenä kuvaamaan, saat juttukavereita, paljon enemmän juttukavereita kuin muuten vain kävellessäsi. Joku tulee kysymään, mihin lehteen kuvaat, joku sanoo ”Otatko meistäkin kuvan” tai ”Onko toi hyvä objektiivi, riittääkö valovoima” tai ”Mitä kuvattavaa tuossakin on?”

 Hautuumaalla erikoista nimeä kuvatessa vanha mies tulee sanomaan: ”Tunsitko sinäkin hänet? Oli mahottoma mukava ihminen, eikö ollukki?”

Tai ”Eikö oo hieno?”

Paljon hienoa kuvattavaa oli.

Eikä sitten mitään muuta ihmeellistä. Fast foodia kaksistaan.
Kaupasta tullessani pehtoori kysyi:

– Jatkuuko pikkujoulut tänään?
– Ei kun tänään on vappu!!
– Siis nakkeja ja perunasalaattia?

Ei ihan, vaan tuoremakkaroita ja huippuhyvää kaalisalaattia.
Coleslaw Akseli Herlevin (viime vuoden Top Chef) tapaan. Kokeilehan…

COLESLAW

½ valkokaalta
3 porkkanaa
2 dl (laitoin kevyt)majoneesia
½ dl valkoviinietikkaa
1 rkl sokera
suolaa ja aika paljon pippuria

Suikaloi (raasta juustohöylällä) kaali ohuiksi suikaleiksi, raasta tai viipaloi porkkanat ja lisää joukkoon muut ainekset. Mausta suolalla ja pippurilla (myllystä). Anna makuuntua huoneenlämmössä puolisen tuntia.

Tämä resepti kannattaa pistää talteen kesän grillisessioitakin varten. Sopii possunlihalle ja makkaralle, grillatulle broilerille, ja vaikka lounasevääksi. Hyvää se on.

Ja tuossa edellisessä postauksessa lupaamani Kaarnikkakakun ohje.

 _____________________________________________________________

Entäs Pulkka MM? Ylpeänä voin kertoa, että tyttäremme sijoittui kymmenenneksi!

http://www.saariselka.fi/sisalto/ajankohtaista/pulkkamen-2.-mm-kilpailut-saariselll-8.-10.3.2012-1 

Ja ottopoika oli vielä parempi!

Lappi Ruoka ja viini

Kaarnikkakakku – minun versioni

Saariselällä Kaunispään Huippu-ravintolassa myydään kaarnikkakakkua. Pidän siitä hyvin paljon, ja olen muka paistinkääntäjien käätyihini vetoamalla koettanut kilpipaikan keittiöstä reseptiä kinuta, mutta eiväthän he sitä luonnollisestikaan paljasta.

Niinpä olen koettanut kokeilemalla päästä samanlaiseen tulokseen. Ja arvovaltaisen, asiaan pitkän ajan kuluessa huolellisesti perehtyneen raadin (lue: Pehtoorin) antaman lausunnon perusteella reseptini tuloksena syntyy hyvin aidon oloinen kakku taikka piirakka.

Nyt julkaisemani resepti on kolmas yritys…  Kahdella ensimmäisellä kerralla oikein leivoin pohjan ja paistoin uunissa, mutta tämä viimeinen versio syntyi sitten kuitenkin Digestive-kekseistä. Luulen, että vielä aidoimpi tulisi jos käyttäisi pohjamurskeeseen puolet Wilhelmiina- ja puolet Digestive-keksejä. Mutta kyllä sen näinkin maistui.

Alla olevissa kuvissa sekä aito että meitsin leipoma. (klikkaamalla suurenevat)

          

Kaarnikkakakku melkein kuin Huipulla 

Pohja:
120 g Digestive-eksejä
50 g voita

Murustele keksit muovipussissa, sulata voi ja lisää se keksimuruun. Sekoita. Painele voi-keksimuruseos irtopohjavuoan (halkaisija 20 cm) pohjalle ja nosta kylmään täytteen teon ajaksi.

 

 

Täyte:
4 liivatetta
purkillinen kaarnikkahyytelöä
2 dl luomuvispikermaa
1 rkl sokeria
200 g Philadelphia (light) -tuorejuustoa
1½ dl kaarnikkamehua

Laita liivatteet likoamaan kylmään veteen.
Vispaa kerma vaahdoksi, mausta sokerilla.
Sekoita hyytelö, tuorejuusto ja kermavaahto tasaiseksi massaksi.
Kiehauta mehutilkka (2 – 3 rkl) ja sulata siihen lionneet liivatteet. Sekoita tilkka loppuun mehuun.
Kaada liivateseos tuorejuustoseokseen ohuena nauhana kokoajan sekoittaen.
Sekoita tasaiseksi, kaada täyte keksimurupohjan päälle ja nosta kylmään yöksi.

 

Kiille:
3 liivatetta
2 dl variksenmarjamehua

Laita liivatteet likoamaan kylmään veteen.
Ota mehusta pieni tilkka ja kiehauta se mikrossa.
Lisää lionneet liivatteet kiehuvaan mehuun ja sekoita hyvin.
Kaada liivateseos loppuun mehuun kokoajan sekoittaen.
Kaada lusikkaa apuna käyttäen mehu kiilteeksi täytteen päälle,
ja nosta kylmään jähmettymään muutamaksi tunniksi.