Showing: 1 - 7 of 7 RESULTS
Irlanti Niitä näitä Reseptit Ruoka ja viini

Matkan jälkeen

Päivämäärät!

Kotiuduimme viime yönä kahden aikaan. Mikä ei ollut ihan itsestään selvyys, sillä minulla on tämän viikon päivämäärissä ollut pientä epätarkkuutta! Onneksi hoksasin ajoissa jo Killernayssä, että meillä oli liittymälennon (HEL – OULU) liput vasta TÄLLE PÄIVÄLLE! Onnistuin onneksi pienellä lisämaksulla siirtämään ne eiliselle, sillä muutoin oltaisiin vieläkin Helsingissä.

Toinen ”päivät sekaisin” -moka oli se, että vielä eilen luulin, että minulla olisi lääkäri, röntgen, fysioterapia jo tänään. No ei tietenkään helatorstaina ollut. On huomenna. Tämmöinen ei ole minulle mitenkään tavatonta, – ei vaikka periaatteessa olenkin aina hyvissä ajoin oikeassa paikassa. Periaatteessa. Siis nämä kalenterointiongelmat eivät ainakaan vielä johdu iästä.

Omaan sänkyyn

Mutta onko siihen joku tietty ikäraja, minkä jälkeen reissusta kotiin palatessa on ”niiiiin ihanaa päästä omaan sänkyyn nukkumaan”? – Joka tapauksessa minä olen nyt saavuttanut tämän vaiheen elämässä. Eilisen melkein 20 tunnin matkustamisen jälkeen (Killernay-Dublin-Helsinki-Oulu-koti: aamukahdeksasta yökahteen) meni vielä tovi ylikierroksilla kunnes kaaduin sänkyyn! Omaan sänkyyn.

Monenlaisten reissujen erilaisten makuusijojen (telttapatjojen, jenkkisänkyjen, puulavitsojen, vuodesohvien, lepolassejen, sairaalasänkyjen, leirintäaluekämppien, hetekoiden, upottavien hotellivuoteiden) jälkeen ei ikinä ennen ole ollut niin autuasta kaivautua peittojen alle omaan sänkyyn kuin oli viime yönä. Ikä vai väsy vai pienen taustalla olleen jännityksen (´miten patikkareissu sujuu puolikuntoisena´) helpottaminen? Joka tapauksessa syvä rauha ja uni valtasivat hetkessä! 🙂

Kotiruokaa

Oulussa on tänään ollut lämmin päivä, – varsinkin jos vertaa tuuliseen Killarneyhin. Aamupäivällä vielä poutaa, joten hyvä käydä lenkillä. Viikon salaatti/vihannesvaje kuitattiin isolla vadillisella halloumisalaattia ja valkoisella parsalla jamon serranon kanssa.

Matkan ”purkua” muutenkin tänään. Kuvakansiotkin jo tekeillä, tällä kertaa niihin tuskin menee kovinkaan kauaa: muistikortin uumenista sentään jotain julkaistavaa löytynee. 📷

Irlanti Irlanti Ruoka ja viini

13.5. Killarney – Dublin – Helsinki – Oulu – matkalla kirjoitellen epilogia

Viidentoista hengen patikkaporukka, jota yhteisen viikon jälkeenkään en suostu nimittämään ”senioriryhmäksi” , saatikka vaappujengiksi, oli mitä leppoisinta seuraa. Ei  klikkejä, ei valittajia, ei myöhästelijöitä, ei pätemisentarpeisia. Oli mukavia, uusia kohtaamisia, juttuseuraa poluilla ja pöydissä.. 

Sekä paikallisopas T. että Pehtoorin kaima P. osasivat asiansa, hoitivat hommansa sujuvasti. Matkaohjelma oli mukavan monipuolinen, patikkapolut erilaisia, päivät valmiiksi täysiä, ehkä vähän liiankin, mikä ehkä tuntui siltä siksi, että olin aika puolikuntoinen, väsynyt ainakin. Mutta onneksi mukana!

Mitä on päällimmäisenä mielessä Irlannista ja patikoinnista Killarnayssä?

Irlanti ja Killarnnayn kansallispuisto olivat vehreämpiä ja vihreämpiä kuin olimme  osanneet odottaa. Patikointia asfaltilla oli paljon, enemmän kuin olimme odottaneet. Oltiin ajateltu, että kuljemme ”Irlannin nummilla ja vuorilla, kallioilla merenrannan tuntumassa.

Mutta olimmekin paljon metsissä ja puistoissa. Eikä se haitannut yhtään. Minä ja murtunut olkapääni ja välillä kipeäksi äitynyt polveni pysyimme helposti muun ryhmän parissa.

Metsät ovat ”aina” hyviä paikkoja, ja Irlannissa, ainakin Kerryn kreivikunnassa ne olivat kauniita, reheviä, melkein juhlavia. Siellä oli paljon isoja upeita puita, valtavia majesteettisia tammia, korkeita kuikelokuusia…

Irlannin maisemaan kuuluvat pellot, joilla on lampaita, satoja lampaita. Ehdimme varmasti nähdä kymmeniätuhansia lampaita. Ja lehmiä: mustia lehmiä (= tumma suklaa -lehmiä) ja ”Marabou”-lehmiä (vaaleita), mutta sellaisia Milka-lehmiä (isoja laikukkaita) kuin Alpeilla on, ei Irlannissa näkynyt.

Irlantilaiset talot, varsinkin pikkukaupunkien pääkatujen varsilla, ovat toinen toistaan värikkäämpiä yksi- tai kaksikerroksisia taloja, ja kaikkialla on hyvin siistiä. Irlantilaisten puutarhojen ”The  Juttu” on nurmikko! Aidattujen pihojen reunoilla on pensaita, nurkissa jokunen (kukka)pensas (hortensiat) ja/tai pieni kukkapenkki ja sitten muu piha on tasaista, hyvin hoidettua nurmikkoa. Ei mitään englantilaisia (rönsy)puutarhoja.

Ruokapöydissä

Ruoka! Sehän se on minulle/meille reissaamisessa yksi tärkeä tekijä, jopa matkakohteen valinnassa tärkeä peruste (nimimerkillä ”15 Italian matkaa tehneet”). Odotusten mukaisesti irlantilainen ruoka ei varsinaisesti riemastuttanut.

Lähes jokaisen ravintolan listalla  pääruokavaihtoehdot olivat: currykanaa, lohta tai lammasta ja joku vegepasta tai -pata. Jälkkärivaihtoehtoina crumble, cheese cake, brownie, strawberry”hässäkkä”.  Viinilistalla on prosecco, ja sitten  valkkareina chardonnay, pinot gris, sauvignon blanc – jostain meille tietämättömästä syystä – rieslingiä ei yleensä ollut myynnissä. Punaviineissä yksi merlot, yksi cabernet ja yksi tempranillo. Toki pullottain myytävien valikoima näytti olevan laajempi. Tällä liikkumislomalla, toipilaana, eivät ruoka- ja viinikulttuuri olleet millään tavoin ratkaiseva tekijä. Toisaalta tuli syötyä paljon tavallista enemmän (koska annokset isoja ja joka päivä joku jälkkäri!).

Tänään lähdettyämme kahdeksan jälkeen Killarnaysta ajelimme pikkubussilla läpi sateisen ja  aurinkoisen, tuulisen ja tyynen Kerryn kreivikunnan Dubliniin, jossa oli puolenpäivän jälkeen hyvin intensiivinen tunnin kiertoajelu keskustassa: vilaus sieltä täältä. Aika napakka ”Irlannin historia lyhyesti” – ja ”Dublin viikinkiajalta kapinoiden, nousukauden ja koronan kautta tähän päivään”. Hyvä että edes tällainen siivu, eikä ihan suoraan ajeltu lentokentälle. Ai niin, matkalla Barak Obama Place! 

Viimeinen yhteinen lounas oli Dublinissa ravintolassa joka olikin kirkossa! The Church! Vahva suositus. Olihan se hieno, ja ruoka hyvää!  Nämä ”kirkonmenot” helatorstain aattona sopivat meille oikein hyvin.

Olimme lentokentällä ajoissa, kaikki sujui aika sutjakasti. Jopa minun kantositeinen käteni sai erityiskohtelua turvatarkastuksessa. 

Patikointia oli sopivasti, ja mikä parasta, päivät olivat hyvin erilaisia; ei pelkkää taivaltamista luonnossa, vaan päästiin veneiden kyytiin, hevosrattaiden kyytiin, oli  irkkutanssia ja -musiikkia, hautausmaavierailu pikaisesti, (liian vähän?) omaa aikaa, hyvä majoitus mitä mukavimmassa Killarnayn kaupungissa, lopulta sittenkin muutamia oikeinkin hyviä ravintolakokemuksia, Irlannin historiaa linnoissa ja kartanoissa, ikimuistoinen Irish Coffee ilman viskiä, poikkeuksellisen kylmästä säästä huolimatta enimmäkseen hyvä patikoida, yksi sade, muutamia räpsäyksiä (mm. juuri tänään kun olimme lounaan jälkeen kävelemässä leveällä kauppakadulla O’Connell Streetillä kohti Spire of Dublinia alkoi sataa oikein kunnolla. Tokihan patikoijilla on kaikenlaista sadesään varalle: ja ne kaikki bussin tavaratilassa matkalaukuissa!).

Oltiin ensimmäistä  kertaa ikinä Irlannissa, ja  kokemus oli vallan myönteinen.

Kohta kotona

Nyt ollaan Helsinki-Vantaalla ”lennossa”  liittymälennolle Ouluun: tämä ”yhteenvetopostaus” jatkuu huomenna kotosalta. Kuvia tietysti paljon lisää, olkoonkin että tältä reissulta niitä on editoitavaksi poikkeuksellisen vähän (alle 1000) ja laatu on mitä sattuu.

Kuitenkin.  Kiitollisena tästäkin matkasta! 

 

 

Hautausmailla Irlanti

Muckross House ja muuta hienoa matkan varrella

Aamiaisen jälkeen yhdeksältä olimme valmiina hotellin aulassa, sadevarusteet puettuna ylle. Ensimmäinen kunnon sade tällä reissulla. Eipä haitannut, lähdimme taas kansallispuistoon, kävellen tietysti. Killarnayn työmatkaliikenne kulki rinnalla tihkusateessa, kunnes jo ennen ”metsään menoa” sade taukosi, ja me pääsimme järvenrantapolulle.

Metsä tekee hyvää. Kaikkialla. Täällä puut peltoaukeiden keskellä reunoilla, metsissä, järvien rannoilla ovat hurjan hienoja: tammia, pyökkejä, vaahtoroita, minulle tuntemattomia jalopuita ja paljon muita!!

Eurooppapyökki! Myöhemmin huikea skotlannin tammi! (kuvia on tulossa…)

Uintimahdollisuuskin olisi ollut. ”Normikuntoisenakaan” en tällä kertaa olisi rohjennut/halunnut uimaan: oli aika vilpoista (+13 C), tuulista eikä ranta ainakaan tänään houkutellut. Poppoossamme kuitenkin joku rohkea!

Matka jatkui kohti Muckross House kartanoa, joka sijaitsee Torc and Purple -vuorten juurella järven rannalla. Linna on päällepäin vähän kolsun näköinen, joten Pehtoorin (you know: puutarhuriukkeli) kanssa aloitimme kierrellen puutarhoja! Niitä ei ollut ihan vähän. Ja ne olivat tavattoman upeita, kukkivia, huoliteltuja, vanhoja mutteivät hoitamattomia! Rodot valtavia; luulen, että tänä kesänä en Oulun rodopuistoon taida mennä. Olisi vähän epäreilua vertailua!

Visitor Centerissä kävimme nauttimassa lounaaksi cappuccinot ja kunnon baakkelsit. Kuinka paljon makeaa olenkaan näinä päivinä täällä syönyt!!!

Kartanon alueella on myös vierailukeskus, jossa on paikallisten tekemiä erittäin laadukkaita käsitöitä, aika edullisesti jos vertaa esim. Lapin vastaaviin. Liikkeessä oli myös urheilukamppeita, minun makuuni olivat mukavan näköisiä ja sitten laadukkaan oloisia matkamuistoja. Ei mitään kiinatilpehööriä, vaan sellaista, jota ostinkin: teetä, suklaata, Quinness Fudgea, ja ehkä kattauksiin jotain. Kuinkas muuten!

Ja sitten siirryimme kartanon sisätiloihin: 1800-luvulla rakennettu viktoriaaninen kartano olikin kerrassaan mainio. Siellä oli ”kaikkea”, ei ainoastaan muutama iso sali maalauksineen ja huonekaluineen, vaan kaikki!

Biljardihuoneesta pyykkitupaan, lastenhuoneen potat ja monet klosettivessat, suuren kartanon keittiö, itse asiassa keittiöt kaikkine työkaluineen, astioineen, ruoanlaittovälineineen. Ja siellä oli linnan omat, järjestetyt arkistot, arkistohuoneet! Juuri ne olivat vain lasin läpi näkyvillä. Säätyläisten arjen historia oli esineinä ja miljöinä jäljellä. Tykkäsin tästä!


Iltapäivällä siirryttiin porukalla kävellen 1400-luvulla perustetulle luostarille. Luostarin raunioilla minua viehätti eniten keskuspihassa kasvava puu. 🙂 Ja kuin bonuksena, ainakin minulle yllätyksenä, oli luostarin pihassa oleva hautausmaa!

Pääsin kaiken muun hyvän lisäksi irlantilaiselle hautausmaalle! Monta uutta asiaa. Mm. se että hautakiveen on kaiverrettu myös vainajan osoite!

Täällä näytti olevan tapana, ettei syntymäaikaa ole merkitty, mutta sen sijaan hautakiveen on kirjattu edesmenneen ikävuodet. Harvoin olen hautausmailla nähnyt hautakammioita, sellaisia kuin kuvassa. Niitä oli muutama.

Päivän retkeltä palasimme hotellille hevosvankkureilla.

Pieni jäähyväishetki meidän oivallisellepaikallisopas T:lle. Ja siinä samalla sellainen merkillinen juttu, että minä maistoin kuin maistoinkin Quinnessia. ”Paikallinen afterhiking juoma”. Eikä se ollutkaan ollenkaan niin pahaa kuin olin ajatellut. Itse asiassa ei ollenkaan huonoa, joskin vastaisuudessa pitäydyn proseccossa. 🙂

Tänään yhteinen dinneri. Ja olihan se lammasta – vihdoin – täällä syötävä. Hyvää oli. Hirmu hyvää.

Hyvä päivä tänäänkin. Paljon uutta, paljon kivutonta liikkumista, paljon valoa ja juttuja.

Irlanti

Ring of Kerry – majesteettista, vaikuttavaa

Tänään kokopäiväretki Ring of Kerry reitillä. Aamiaisen jälkeen yhdeksältä lähdimme meidän pikkubussilla reitin varteen. Päivän patikka oli pätkissä, eri kohteissa. Ring of Kerry on 179 km pitkä maisemareitti, jota sanotaan Irlannin, jopa koko Euroopan kauneimmaksi. En ihmettele. Todella hienoa, ettei jopa suurenmoista, sen varrella tänään oli.

Ensimmäinen pysähdys oli 600-luvun Cahergal-kivilinnakkeella.

Olipa vaikuttavaa kivilatomustekniikkaa.

Aiemmin näkemätöntä, vaikka onhan noita raunioita kautta maailmansivu, maailman monilla reunoilla tullut koluttua ja kaivettuakin. Ainakin Hailuodossa. 😀 

Samalla pysähdyksellä oli mahdollisuus tutustua – kirjaimellisesti lähemmin – Irlannin lammastalouteen.

Matka jatkui kohti Kerry Cliffs -kallioita . Tähtien sota maisemia nämä ovat. Tulipa tänään  mieleen, että jospa matkaseurueessa olisi ”drooniassistentti” kuten oli Sardinian patikkareissulla viime syksynä. Sen reissun kuvat ovat täällä. Ylhäältä kuvattuna nuo Cliffit olisivat varmasti olleet vielä upeammat. Ja kuten jo moneen kertaan olen maininnut: olen ollut aika epäkelpo kuvailemaan tällä lomalla. 

Näillä kallioilla on kuvattu ”Tähtien sota” -sarjan kohtauksia; nehän on jäänyt katselematta, mutta maisemat olivat huikeat. 

Täällä oli aika vilpoista, ripsutteli vettäkin, mutta matkan jatkuessa sää parani ja lämpeni. 

Kuljettiin kimpassa, erikseen ja yhdessä. Tuli taas hoksattua, että koko lailla noviiseja me Pehtoorin alias Sherpan kanssa tämän patikointihomman kanssa ollaan verratuna moniin muihin tällä turneella mukana oleviin. Mutta eipä haittaa.  Aika aloittelijoita moniin verrattuna siitä huolimatta, että tämä on kuitenkin meille jo 13. ulkomaan patikkareissu. Puolet niistä ohjatuilla ryhmämatkoilla, puolet omia. Ja kaikki ne meille antoisia ja hyviä reissuja.

No mutta, tämän päivän monista upeista kohteista on vielä paljon kuvia ja lisää asiaa, mutta nyt on luovutettava… unesta on edelleen pahasti puutetta, joten jatkan huomenissa, tai kotona viimeistään. Kuvaediittiä ja matkakertomusta on tiedossa. Kirjeenvaihtajanne Killarneystä hiipuu unille… 

Irlanti Liikkuminen

Vuorilla ja laaksossa ja Celtic Steps

Tänään patikointia, koko päivä.  Koko hyvä päivä! Vuorille päästiin.

Yhdeksältä hotellin pihassa odotti tuliterä Mersu-pikkubussi, joka vei meidän 16 hengen porukan reitin alkupäähän Gap of Dunloe -laakson pohjoispäässä sijaitsevalle Kate Kearney’s Cottagelle. Vähän vilpoiselle tuntui, mutta aurinko! Siniseltä taivaalta aurinkoa. Odottavalla mielellä! 

Irlannin korkeimman vuoren (ks. eilinen postaus) takana on laakso Gap of Dunloe, jossa taivalsimme kuusi kilometriä ylös ja kuusi kilometriä alas, kapealla asfalttitiellä hevosvankkureiden, pyöräilijöiden ja autojen!! (joita siellä ei saisi olla) ohitellessa ja vastaantullessa. Ei sentään ruuhkia.

Omaan tahtiin, yhdessä ja erikseen kulkien, rupatteluseuraa vaihtaen: jutusteluissa patikkakokemuksia, luonnon tarkkailua ja huomioita kaikesta kauniista,  karusta, erilaisesta,  ennen näkemättömästä. Hetkessä eläen ja ollen. Johonkin universumiin taas lähettelin kiitoksia siitä, että täällä ollaan  sittenkin. 

Maisemat olivat huikeat. Purple Rock! Vuorten huiput punertavat …   

Yhteensä 12 kilometrin patikkareitti vei Lord Brandonin majalle, jossa lounasta: makoisaa vihannessoppaa ja sandwichejä. Kevyt lounas. Sopiva. 

Paluumatka Killarnayhin vilpoisempi ja nopeampi kuin neljän tunnin patikka. Pääsimme veneiden kyytiin. Yleisön pyynnöstä 🙂 tähän video. 

Reitti kulki vuorten välissä kapeassa vesistössä kahden pienen järven päätyen lopuksi keskiaikaisen kivisillan ali Muckrossin järvelle. 

Veneillä päästiin Ross Castle linnan rantaan, josta oli onneksi kuljetus hotellille. 

Parisen tuntia aikaa (käytimme sen syömiseen hotellin ravintolassa ja tietysti tähän postauksen tekoon) ennen kuin oli lähdettävä bussillamme naapurikaupunkiin, jossa näimme parituntisen Celtic Steps (linkin takana videopätkiä) shown: ”yleisliittolaisen” näköisessä kongressisalissa irkkumusiikkia, Irlannin mytologiaa ja River Dancea. Enpä osaa enää kuvailla muuten kuin, että olipa vaikuttava. Kulttuuria ja liikuntaa. Sekä show että meidän päivämme täynnä. 

Taas, edelleen väsy, on puoliyö ja aamulla kohti  uusia seikkailuja! 

 

Irlanti

Killarnay – kansallispuisto ja kaupunki

Killarnayssa aamu aukeni sateettomana, ja päivällä paistoikin välillä, ilta upea aurinkoinen. Kovin lämmintä täällä ei ole (+ 6 – 15 C).

Aamiainen hotellimme tyylikkäässä salissa oli hyvä: buffetin lisäksi sai valita perinteisen, mannermaisen tai vege (pancakes ja  vaahterasiirappia) annoksen. Yhdeksältä kokoonnuimme hotellin edustalle, josta näkymä vuorille:  Carrauntoohil (iiriksi Corrán Tuathail) 1038 m on Irlannin korkein, myös kaksi muuta viereistä yltävät yli kilometrin korkeuteen. 

Ross Castle sijaitsee Lough Leane -järven rannalla, ja sinne on parin kilometrin matka hotelliltamme. Sen on 1400-luvulla rakennuttanut heimopäällikkö O’Donoghue Mór.  Hän pitää edelleen hoviaan viereisen järven pohjassa, ja näyttäytyy joka seitsemäs vuosi toukokuun ensimmäisenä päivänä. Jos hänet tai jonkun hänen hovinsa jäsenistä onnistuu silloin näkemään, se tuo onnea ja vaurautta koko loppuelämäksi. Ei nähty. Mutta järvimaisemaa ihailtiin, nautittiin luonnosta, sinisestä taivaasta. 

Linnan jälkeen jatkoimme tepastelua Killarnayn kansallispuiston alueella, joka on siis ihan kiinni kaupungissa. Kävelimme mm. huikean vihreän, kauniin satumetsän läpi. 

 

[Laittelen sitten kuvakansioihin, jollaiset on tältäkin reissulta aie tehdä, sieltä paljon lisää kuvia.]

Patikka jatkui puiston läpi takaisin Killarneyn kaupunkiin, ja kaupungin puistoon. 

Pehtoori, joka täällä patikkaporukassa tunnetaan myös sherpanani (tällä reissulla vielä paljon enemmän kuin koskaan ennen), koskapa minä olen ”murtunut”, otti myös yhden kuvan  tänään. Mukamas hauskakin juttu: ”Kaksi vanhaa puuta!”

Kun olimme astumassa kansallispuistosta kadulle ja menossa vierailemaan St. Maryn katedraalissa, alkoi kuulua kirkonkelloilla soitettava Amazing Grace. 💙

 

Kirkossa oli juuri päättynyt ”First  Holy Communion”.  Alakouluikäiset tytöt ja pojat ( 7 – 8-vuotiaat) saavat ensimmäisen ehtoollisensa. Juhlassa tytöillä vitivalkoiset pitkät kellohameet, pojat kauluspaidoissa ja puvussa tai liivin kanssa. Iso karun kaunis harmaakivikirkko oli ollut täynnä lapsia perheineen viettämässä  kirkollista juhlaansa.

Suuntasimme kaupungin keskustaan, jossa paikallisoppaamme/patikkaoppaamme T. johdatti meidät Main Streetin varrella olevaan pubiin lounaalle. Ihan kelpo lounas, fish and chips, of course, paikka ja seura ok, mutta se valtaisa meteli. Parinkymmenen hengen nuorten  naisten seurue vietti  polttareita. Naamiaisasuiset olivat täynnä nuorta iloa ja elämää, – ja ääntä. 

Kolmen jälkeen päivän ”virallinen” ohjelma oli ohi. Lähdimme putiikkeihin, irkkutoffeeta ja jääkaappimagneetti kotiin viemiseksi. Aikamme kiertelimme ja sitten iltapäivähuilingille: heittäydyin taas toviksi toipilaaksi ja kuvien editointiin,postaamaan, Pehtoori käväisi hotellin patiolla muun porukan seurassa lagerilla. 

Yhteistä illallista  ei tänään ollut, joten menimme The Mad Munk -kalaravintolaan. Pieni juhlaillallinen se oli, ihan gourmetin puolelle meni. Seabassia mustekalarisotolla Pehtoorille ja minulle Atlantin scampeja tykötarpeineen, karahvi (500 ml) italialaista vermentinoa, vielä jälkkäritkin syötiin (Creme anglaise mulle ja Pehtoorille Irish Coffee). Ja mitä kaikki maksoi? – alle 100 euroa. Helsingissä olisi  maksanut varmastikin noin 150 euroa. Kaikkinensa hyvä päivä. Niin oikein! 

Irlanti Irlanti Niitä näitä Reissut

Reissupäivä: Oulu-Helsinki-Dublin-Tipparary-Killarney

Matkaan! Tänään Irlantiin! Vihdoin ja onneksi. 

Herätys klo 3.45. Yksi taksimatka, pari lentoa ja Dublinissa olimme klo 11 Suomen aikaa, mutta paikallisesti kello oli vasta aamuyhdeksän.

Matkalle, joka on Kon-Tikin ryhmämatka, oli ilmoittautunut 15 henkeä. Reissu on seniorimatka, mitä vähän ihmettelen: meidän ikäisiä varsin reippaita reissaajia vaikuttaa olevan koko poppoo. Minulle, raihnaiselle, avustettavalle seniorius sopii nyt oikein hyvin.  

Paikallisopas johdatti meidät bussiin: jätimme Dublinin ja suuntasimme etelään, lounaaseen, Kerryn kreivikuntaan. Mutta ensin idylliseen Cahirin pikkukaupunkiin, joka sijaitsee Tipperaryssä. 

Syy viivähtää siellä oli Cahirin linna, joka on yksi Irlannin parhaiten säilyneistä keskiaikaisista normannilinnoista, jossa on kuulemma kuvattu useita elokuvia (mm. Excelsior ja Star Wars) ja telkkarisarjoja . Olihan meillä työlleen ja opastukselleen omistautunut linnaopas! Historiaa popularisoiden ja vauhdilla! Ja samaan aikaan minä tupisen ja mutisen koskapa  en pysty ottammaan sellaisia kuvia kuin haluaisin. 

Linnakierroksen jälkeen oli aikaa etsiä Cahirista haluamansa ruokapaikka: pubiinhan me hakeuduttiin. Kyllä kannatti! Niin oikein! Oikein herkullinen tomaatti-basilikatomaattikeitto, leipää ja  lasillinen paikallista siideriä tekivät hyvää, uupunut olemus piristyi kummasti.

Kävelimme vielä linnan takaiseen puistoon, vehreää, kaunista, lämpötilakin nousi yli +15 C:n, paksujen pilvien lomasta aurinkoakin. 

[Tällä lomalla saattaa kuvasaldo jäädä aika vähiin. Laadusta ei taetta senkään vertaa, mutta kännykkäkuvista tältä päivältä video kuitenkin. Ja kyllä minä yritän, ainakin kunhan päästään patikkapoluille.] 

Matka jatkui Kerryn kreivikuntaan ja Killarneyn kaupunkiin. Maisemat muuttuivat koko ajan kauniimmiksi [palaan maisemiin vielä]. Puoliviideltä olimme Randles hotellin edessä. Täällä asutaan koko lomanen. Kyllä kelpaa. 

Tervetuliaismaljat, vähän juttua tulevista päivistä ja sitten illallinen. Hmmm…. nälkä lähti ja jälkkäri joka näytti maksapasteijalta oli oikein hyvää. 

Tämän patikkareissun matkapäiväkirja on kuin onkin alussa, minä väsynyt, vain vähän kipeä, ja niin iloinen että sittenkin tänne lähdettiin. Huomiseen!