Showing: 5281 - 5290 of 6 406 RESULTS
Niitä näitä

Aamu Iijoella, ilta Rantapellossa

Aamukuudelta alan miettiä voisinkohan jo nousta. Puolen tunnin turhanaikaisen pyörimisen jälkeen ymmärrän nousta ylös: ulkona paistaa aurinko, Iijoki on vieressä, uusia lenkkireittejä tiedossa. Ylös, ihminen! Kannatti.

(kaikki kuvat suurenevat klikkaamalla)

 

Palattuani lenkiltä laittelin aamiaisen tarjotttimelle ja koriin; sisarenkin jo herättyä vietimme laiturilla aamiaisen, levollisen, leppoisan aurinkoisen aamiaisen. Katselimme cumulus-pilviä. Eikä enää niin paljon asiaa. Suunnitelmia, aikeita… ja minä uhkaan tulla pian uudestaan. Kauan eläköön kesäloma ja vuorotteluvapaa!

Vähitellen Iijoen sulan (sinisen) lyijyn kaltainen tyyni pinta alkaa väreillä. Aamu alkaa vaihtua päiväksi.

On aika pakata ja lähteä kohti Oulua.

Alkuiltapäivästä käy työkaveri – työasioissakin – ja koskapa kutsu myös vaimolleen on tuottanut tulosta, syömme mansikoita, katselemme puutarhaa.  Mukavasti vierähtää tovi.

Ja sitten Rantapellon aurinkoisella piazzalla laittelen sapuskaa – ihan vauhdilla ja ihan reilummasti. Illalla on pojan armeijaan lähtiäisillallinen.

Oli. Nuoret lähtivät jo. Huomenna heipataan, vielä en niiskuttanut.

 

Niitä näitä

Kaukanakin?

Aurinko paistaa siniseltä taivaalta, makaan huolitellulla patiolla mukavassa lepotuolissa, vesi kimmeltää ja aaltojen liplatus kuuluu rannasta, pöydällä tuoreita kirsikoita, kohta lähdemme pesulle ja hyvä ruoka odottaa nauttijoitaan. Syömme varmaan veden äärellä. Olenko jossain aurinkorannalla? Ehei, systerin luona Iijoen rannalla. Tänne huurruuttelin iltapäivällä. Kauas maalle ajelin – tasan puoli tuntia kotipihasta.

Meillä oli tarkoitus lähteä katselemaan ja kuvaamaan Iin kulttuurinähtävyyksiä: Haminaa, Kulttuuri-Kauppilaa, Sanna Koiviston pronssiveistosta Nätteporin rannassa, käydä lenkillä ja mitä kaikkea meillä olikaan tarkoitus. Mutta miksi ihmeessä olisimme lähteneet!!  

Siinä me sisaren talon pihalla iltapäivän vietimme, kaupungista tuomani valmiit sushit ja mansikat sokerin kanssa nautimme sapuskaksi, välillä minä kuvasin, välillä pari päivää nettipimennossa (kiitos DNAn) ollut sisareni pääsi läppärilläni surffailemaan ja taas me istuimme auringossa, uimme, luimme, höpötimme. Saunankin lämmitimme. Jo puusaunan tuoksu… mie olen mökkeillyt! Ollut lomalla, lähellä. Ihan parasta.

Nyt Iijoella jo tyvenee, hiljenee. On ilta. Tietokone on nyt turha, lähden laiturille. Hiljaiselle Iijoen rannalle. Juhla tämä on!

Niitä näitä

Pieniä poikia ja niittykukkia

Tähän päivään ovat kuuluneet pienet pojat, ja yksi vähän isompikin. Jonka kanssa vähän keskusteltukin.

Tähän päivään on kuulunut kierrätystä: yhtä lailla Lego-reppu ja kassillinen-pari muuta ylimääräistä kuin ylijäämägraniittipötkylät ovat uusissa kodeissaan saaneet iloisen vastaanoton, mistä kierrättäjillekin hyvä mieli.

Tähän päivään on kuulunut myös patsaan (Kotiportit) julkistamistilaisuus, jossa oli puhetta, runonlausuntaa, maljan kilistystä, yksinlaulua ja pukeutuneita vieraita (paitsi me, jotka pyöräilimme* 9 km suuntaansa, ollenkaan ymmärtämättä, kuinka hienoon tilaisuuteen olimme menossa. Onneksi oli sentään helmet. Ne pelastavat aina.), raparperipiirakkaa merkillisen hyvän ”pullojätskin” (saa kuulemma Lidlistä) kanssa ja kaunis puutarha omenapuineen.

 

Siihen liittyen meilläkin takapihan suunnittelussa ajatukseni omenapuupalstasta (palstasta! aika mahtipontista kun ajattelee, että meillä on pikkuisen yli 1000 neliön tontti) sai ehkä vähän lisäpontta.

Ja kaiken tämän yllä aurinko! Ei ollenkaan huono päivä tänäänkään.

 

* Kannattaa katsella ojanpenkkoja juuri nyt! Tervakukkia, niittyleinikkejä, kissankelloja (enemmän kuin ikinä??), koiranputkia, siankärsämöitä, horsmia… ja mikä se on se kellertävä, nyt kukkiva, pikkuhattarakukkainen? En tiedä. Muttta niitä oli paljon Haukiputaalle pyöräillessä.  Aamulenkillä Toppilanrannassa päiväkakkaroita peltoina! Ja apilantuoksu. Huumaava. Sikäli kuin pujon, heinän, tänään hevostenkin aiheuttaman allergian jälkeen aistin. Mutta kauniita ovat niityt ja pientareet!

Hautausmailla Historiaa Niitä näitä

Hautuumaakierroksella

Oulun hautausmaalle järjestetään joka kesämaanantai klo 18 kierros, jonka aikana tutustutaan hautamuistomerkkeihin tai merkkihenkilöiden hautoihin. Jo parina kesänä on ollut vakaa aie osallistua tällaiselle kierrokselle. Aikeeksi on jäänyt. Mutta tänään me sinne pehtoorin kanssa pyöräilimme. Meidän lisäksemme puolensataa muutakin oli innostunut kauniina, joskin tuulisena iltana, lähtemään Intiöön. Onneksi oppaita oli kaksi. Tänään parituntisen kierroksen aiheena oli siveltimellä ja sulalla tai harpulla ja kynällä. Kierroksen teemana siis oululaiset, Ouluun haudatut taiteilijat: Aukusti Koivistosta Jamppa Tuomiseen, Atte Kalajoesta Samuli Paulaharjuun.

Olin ehkä vähän pettynyt kun sattui taiteilijateema. Mielummin olisin tutustunut valtiollisen historian ”suuruuksiin” tai ihan hautamuistomerkkeihin. Siis niiden taiteeseen. Tai ehkä oululaiset tervaporvarisuvut (Snellmanit ja Bergbomit) tai virkamiehet olisivat olleet minulle läheisimpiä (omissakin artikkeleissani heitä käsittelyt), mutta hyvä se tämäkin kierros oli.

Ja kuten täällä on niin monta kertaa ollut puhetta, minähän tykkään kulkea hautausmaalla, Oulussa ja muuallakin. Enkä vähiten niiden erikoisten nimien takia. Ja vaikka tuolla Oulun hautuumaan vanhalla puolella olen kävellyt polut ristiin rastiin löysin tänäänkin uusia erikoisia nimiä. Kaksi sellaistakin, joita Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu ei tunne ollenkaan.

Ensinnäkin tässä on melko harvinainen nimi Oma, mutta Fausta on vielä harvinaisempi. Alle viidellä naisella ja alla viidellä miehellä koskaan. Ja huom. Hautakirven urkupillit kuten tuomiokirkon urkurille kuuluukin.

 

Sitten toinen löytö! Eefferi. Edward? lähtökohtana. Mutta Matti Eefferiksi poika on sitten kuitenkin vuonna 1871 kastettu. Matti Eefferi ei ollut mitenkään illan kierroksen teemaan liittyvä, joten minähän seurailin muutakin kuin oppaan selostusta 🙂

Ja Ståhleborgin puolella (vanhin osa hautausmaasta) oli satulamaakarin kisällin Jaakoppi Lagerkrantsin hautataulu tämmöinen. Klikkaa isommaksi näet tekstin.  Kova kohtalo oli Jaakopilla – vielä kuoltuaankin ”lewottomuudessaan walitti waikiasti”.

Luulen, että menen (ehkä pehtoorikin) vielä uudemmankin kerran kierrokselle.

 

Niitä näitä

Apua!

Nyt on ongelma!

Elokuussa meillä on reissu Lounais-Suomeen (rotissöörien kapituli Turussa) ja siihen liittyen haluaisimme tehdä Kartanokierroksen vol. III (Ykkönen ja kakkonen blogissa ks. linkit alla). Kahtena edellisenä kesänä olemme ajelleet heinäkuussa Suomessa, toissa kesänä Itä- ja Kaakkois-Suomessa, viime kesänä Länsi-Uudellamaalla  ja nyt suuntaamme vielä lännemmäs. Ennen tai jälkeen Turun viikonlopun (19.8. – 21.8.) aiomme olla reissun päällä muutaman päivän. Lähinnä Rauma – Uusikaupunki – Naantali ovat ajatuksissa, mutta eivät ne ne pakolliset yöpymiskohteet ole.

Nyt olen yrittänyt hakea viehättäviä, persoonallisia, kauniita, idyllisiä, erilaisia, mieluusti kartanomiljööseen liittyviä majapaikkoja tuolta suunnalta, mutta tuloksetta. Meillä on on hienoja kokemuksia mm. seuraavista kohteista, ja jotain samantyylistä olisimme nyt vailla. Auttakaapas hyvät blogivieraat, -ystävät!

Nämä on jo koettu ja hyviksi havaittu:

Hotelli Onni Porvoossa ja Karhulan hovi Kotkassa

https://www.satokangas.fi/blogi/2009/07/kartanokierros-jatkuu/

(hotelli Onnin yhteiskirjastohuone, kuva suurenee klikkaamalla)

Karhulan kartano. Linkin takaa lisää kuvia ja kertomusta.

Tertin kartano Mikkelin lähellä

https://www.satokangas.fi/blogi/2010/07/tertin-kautta-kotiin/

ja tähän asti paras kaikista Mustion linnan (jonka kujalta bannerikuva ja jonka lummepolulta taustakuva)  työväentupa

https://www.satokangas.fi/blogi/2010/07/kartanokierros-vol-2/

Näihin liittyy hyviä, mukavia, makoisia  muistoja, paljon uutta näkemistä, sivistyneistön ja rahvaan historiaa, ylivertaisen erinomaista ruokaa, kepeää kulttuuria, hoidettuja puutarhoja, viehättäviä kuvakulmia Suomen suveen…

Nyt siis kaipaamme jotain vastaavaa. Onko Tuulestatemmatun lukijoissa ketään Lounais-Suomesta kotoisin, ketään kuka olisi tuolla suunnalla reissannut…. ketään joka olisi lukenut jotain, mitä voisi suositella… Maja- tai ruokapaikkaa, kesäteatteria tai lähiruokamyymälää? Jotain johon elokuun puolivälissä kannattaisi suunnata?

Kirjoittele kommenttisi, vinkkisi, ehdotuksesi kommenttilootaan tai privaatisti (reija at satokangas.fi). Olisimme hulvattoman hilpeitä ja kaikkien vinkkejä lähettäneiden kesken arvon Turun kauppahallista ostamani tuliaisen!  Posteilkaapa, pliis.

 

Niitä näitä Ruoka ja viini

Sitruunajuoma – ja kesäkurpitsaa lipstikan kanssa

Tänään pilvipoutaa ja aurinkoa. Ihan pihalla siis koko päivän.

Ja sellaista reilummanpuoleista ruoanlaittoaharrastuneisuutta ollut havaittavissa. Tytär tuli jo aamupäivällä seuraksi piazzalle, ja nuoripari sitten illansuussa syömään, joten oli jotain mieltä ja seuraa laitella herkkuja.

Sitruunajuomaa teimme. Sitä sain eilen systerin luona, ja pidin kovasti. On hellepäivän ehdottoman hyvä janojuoma.

Siihen tarvitaan: 3 hyvin pestyä, viipaloitua sitruunaa, 30 g sitruunahappoa, 2 litraa vettä ja puoli kiloa hedelmäsokeria.

Lado pestyt, viipaloidut sitruunaviipaleet isoon kulhoon ja ripottele väliin hedelmäsokeri. Anna sokerin sulaa sitruunoiden joukkoon, sekoita sitruunahappo veteen ja kaada sitruunaviipaleiden päälle. Parin tunnin kuluttua siivilöi mehu ja pullota. Mehua sekoitetaan noin 1:4 veden kanssa. Ihan kuten mitä tahansa mehua. Jääpaloja vielä lasiin ja jano lähtee!

 

Ja sitten tein,  ties monenko kerran, Sitruuna-lipstikka marinoituja kesäkurpitsaviipaleita. Meillä kun lipstikka kasvamassa lehtipuuksi kohta, joten ennen kuin katkaisen sen ja alan odottaa toista satoa, tein taas tätä säilykettä jonka reseptin löysin viime kesänä Ruoka & viini -lehdestä.  Nämä ovat hyviä salaateissa tai liha- tai kalaruoan lisäkkeenä. Palanen vuohenjuustoa ja näitä on myös makoisa pikkuruoka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sitruuna-lipstikka marinoituja kesäkurpitsaviipaleita

3 isoa tai 6 pientä (luomu)kesäkurpitsaa (pienet parempia)
2 tl suolaa

Marinadi

3 dl vettä
1 dl omenaviinietiikka
1 dl sitruunamehua
4 dl sokeria
1 sitruunankuori
2 – 4 valkosipulinkynttä
2 tl suolaa
1 tl mustapippuria

lipstikanlehtiä (2 dl)

Leikkaa kesäkurpitsat viipaleiksi, levitä leivinpaperille uunipelllille, ripottele suolaa päälle, alla kesäkurpitsojen ”itkeä” ainakin varttitunnin.

Kuivaa kesäkurpitsan pinta talouspaperilla. Paahda kesäkurpitsaviipaleita 250-asteisessa uunissa grillivastuksen alla noin 10 minuuttia tai kunnes pinnassa on vähän ruskeita pilkkuja.

Sekoita marinad ainekset kattilassa. Kiehauta ja keitä lientä miedolla lämmöllä, kunnes sokeri sulaa.

Lado kesäkurpitsat ja lipstikan lehdet kerroksittain puhtaasen lasipurkkiin. Sulje tiiviillä kannella, anna jäähtyä kunnolla huoneenlämmössä ja makuuntua vähintään pari päivään. Valmis säilyke säilyy parikin kuukautta. Jos säilyy… 🙂

 

Niitä näitä

Ensimmäinen heinäkuuta

Ensimmäisenä heinäkuuta

  • – on Oulussa ollut helle, ukkosta, sadetta ja aurinkoa.
  • – kävin verenluovutuksessa. Kolmantena päivänä peräkkäin olin SPR:n ovella, tänään sitten jo luovutus onnistuikin. Sentään viikkoa ennen lentoon lähtöä. Josko se olisi riittävä varoaika ettei olisi pyörtyilemisvaaraa.
  • – olen syönyt niin paljon mansikoita, etten huomenna syö.
  • – Koiviston Ingerttilässä syntyi yhdeksänhenkisen perheen toiseksi nuorimmainen. Kahden suuren sodan väliin, siinä rauhan ajassa syntyi.
  • – olen uinut Iijoessa.
  • – ennenkokematon kukkakauppa ja kauppias koettu Oulussa. Ruusut olivat kyllä ihan sankarin huusholliin sopivia. Nyt illalla, täyden päivän jälkeen tuntuu, kävinkö tuossa kaupassa tänään? Niin kauan siitä tuntuu olevan.
  • – kävin taas apteekissa. Ei, en todellakaan äitini asioilla, vaan omillani – kolmatta kertaa tällä viikolla! Nyt on reissua varten 25-kertoimista huulirasvaa, allergialääkkeet uusittu, vitamiinit, vinyylihanskat, maitohappoja, silmätippoja (mikä ihme nyt kukkii? heinätkö tämän kutinan aiheuttavat?)  Ikäkö syynä jatkuvaan apteekkiasiointiin: ei vaan se, että kun olen yrittänyt nopsasti hoidella asioita, niin huonosti on tullut hoideltua, saa sitten paikkailla.
  • – kävimme pyöräilemässä Värtössä. Expressin Anna-biisi liittyy tähän. 🙂 Ja Pannier ja Itävalta, ja 30 vuotta, ja 60 vuotta, lähtö, patikointi, unet  ja kaikenlaista siihen liittyi. Oli mukava käydä.
  • – 21 vuotta sitten oli äitiyslomani viimeinen päivä, heinäkuun olin anonut virkavapautta, ja laitoin esikoisen vaunuihin ja soitin miehelle töihin, että älä tulekaan ruokiksella kotiin syömään, vaan tule Linnansaareen: tuon sinne evästä ja vietetään kolmen hengen piknikki. Ja sillä piknikillä kerroin, että meille tulee keväällä toinen vauva.

  • – ollaan usein systerin kanssa järkkäilty synttäripilheitä. Vuorovuosin. Nyt ei järkkäilty. Järkkäilemme ne  ensi viikolla tai myöhemmin. Tänään järkkäilimme systerin viikonlopun isompaa meetinkiä.  Vaikka ei minun paljon tarvinnut kuin käydä nauttimassa.
  • – minulla alkaa yleensä loma. Nyt jo viikko vietelty.
  • – jätin lenkin väliin.
  • – kävimme pyörälenkin lopuksi Hugon terassilla syömässä pihvit. Päivällä kun oli sen verran hoppua etten tullut syöneeksi ollenkaan.
  • – olen monta kertaa klikkaillut Kitzbühelin webbi-kamerasivuille ja ihmetellyt, kuinka toissapäiväinen hurjan hieno ja lämmin sää on voinut vaihtua alle +10 C:n lämpöön.
  • – lähden lukemaan loppuun ensimmäisen Qiu Xiaolong´in komisario Chen -dekkarini.
Ruoka ja viini

Kesää pihalla, ja piharuoka vol. 2

Kuinka minä nautinkaan tästä lämmöstä. Lenkin jälkeen aamupäivä asioilla, ja vauhdilla hoideltiin suunnilleen sata juttua. Saatiin vihdoin olohuoneeseen tuolit verhoomostakin, nyt ei puutu enää kuin lamput ja ”remontti” on valmis.

Asioiden hoito hopusti, jotta päästiin pihalle. Ihan juhlaa tämä Suomen suvi ja LOMA.

Luin ja luin, ja kirjoitinkin saatesanat yhteen opukseen. Minä, joka en niin puhelimessa osaa olla, olen puhunut ääneni käheäksi. Asioita ja ystävien kanssa höpöttelyä. Tuosta vaan. Ja tuosta vaan kesäruoka vol. 2 (eilisen ahvenfile-jutun jälkeen).

Kuvassa ainekset (kahden hengen annokseen 1 omppu ja 1 sipuli)

Kuori ja suikaloi omena ja salaattisipuli.  Sekoita keskenään ja lisää 3 rkl Creme Bonjour Cuisinea. Lautaselle salaattipeti, siihen omena-sipuli-cuisine-sekoitus, ruokalusikallinen mango-chutneytä ja grillattu broilerin rintafile (kylmä kaupasta ostettu valmis grillibroilerikin menee). Helppoa ja hyvää, ja aikas kevyttäkin. Meidän vuorikiipeilijöiden  – – tiedättehän 🙂

Ruoka ja viini

Pienimuotoista juhlintaa

Bauhaus. Merkillinen kauppa. Aikaisin aamusella (B. aukeaa jo seitsemältä, hyvä, hyvä!) ajeltiin sinne tarkoituksena hakea haudalle kukat (orvokit jo yli) ja jokun listan pehtoori tarvi. Ja oliko siinä kaikki? Höpsistä! Se on kauppa jossa on kaltaisillemme kaikenlaista pihalle ja kotiin. Ostimme kraniittisen vesimaljan linnuille. Elmerille turva-aidan: ei tarvi ihan koko aikaa konnaa tarkkailla kun se on pihalla tepastelemassa kuten tänäänkin. Koko iltapäivän konna sitten taapersikin piazzalla; välillä vain kävi kerjäämässä mansikoita. Kaksi graniitti-kukkapurkkia autotallin oven molemmille puolin. Vähän ovat pömpöösejä, mutta tukevat ovat – ja saatiin halvalla, heh! Ja niihin samoja ruusuja kuin haudalle. Istuttelua siis seuraavaksi.

Kauppareissun jälkeen jätimme auton kotiin ja lähdimme kaupungille: pehtoori jäi torille kahvittelemaan kun minä käväisin Akateemisessa ostamassa nimpparisankarille lukemista. Ja sitten kotipihalla kaksistaan kalaista päivällistä. Tein ahvenfileistä hyvän alkupalan: ehkäpä sillä on käyttöä isommissakin kesteissä kuin meidän kahden hengen kesäsapuskan alkupalana. Resepti alla, kuvaa en valitettavasti hoksinut ottaa.

Ja ehtoolla kirjahyllyjen järjestelyä: viime viikon muuttokuorma on täysin purkamatta vielä.

____________________________________________________

Sinappi-basilika-ahvenrullat alkupalaksi

2 – 3 ahven filettä per ruokailija
dijonin sinappia
paljon basilikaa
smetanaa

Salaattipedille jääsalaattia, rucolaa, kurkkuhakkelusta

Levitä jokaiselle ahvenfileelle  ½-1 tl sinappia, basilikanlehtiä (t. silppua) ja rullaa ne. Lado filerullat uunivuokaan, ripottele pinnalle hieman suolaa, ehkä vähän valkopippuriakin.
Laita fileiden päälle smetanaa, ei tarvita kovin paljoa, ehkä teelusikallinen per file. Korkeintaan. Laita vuoka 180-asteiseen uuniin n. 15 minuutiksi ja sitten jäähdytä.
Nostele rullat salaattipedille ja koristele basilikalla tai tillillä.