Showing: 4641 - 4650 of 6 408 RESULTS
Niitä näitä

Kotiinpaluu

Kotona. Ja onhan täälläkin niin sini-valkoista. Viime viikon lumimyräkkä on tehnyt hangista kirkkaan valkoisia, ja pakkaskelin aurinko paistoi korkealta kun kahden aikoihin kaarsimme kotipihaan. Aamulla hyvissä ajoin hyvästelimme Myötätuulen, joten hyvissä ajoin olimme sitten kotonakin. Hirmuisesti oli liikennettä, varsinkin Kemi – Oulu välillä  mutta kun vastaantulijoitakin oli yhtenä letkana, eikä ollut mitään mahdollisuutta ohittaa, liikenne kulki tasaisesti 85 km tunnissa, eikä mitään hermostuttavaa haitariliikettä 65 – 95 km/h vaan tasaisesti ajeltiin koko väli. Hyvähyvä.

Juniori oli käynyt enimmät lumityöt tekemässä, mistä tietysti hyvä mieli, ja kunhan saimme vähät kamat roudatuksi sisälle ja puretuksi, oli lähdettävä lenkille. Oli vaan niin hieno keli. Oli vaan päästävä merenrantaan. Hienoa oli.

Nyt sählään. Ei voi mitään mutta sählään. Ruokaa, pyykkiä, ensi viikonlopun monia jutttuja, nuorisoa, töitä, viininmaisteluita varten tilauksia, Festan järjestelyä, postituksia sinne ja tänne, kahden viikon päästä tohtorikoulutettavien seminaari jota varten pitäisi ja teenkin …, menujen suunnittelua, laskut, digikurssin läksyt… Ei vaiskaan. En sählää. Ihan levollisin mielin kotona, odottavalla mielellä. Ja mukavaa on että huomenna on vielä sunnuntai.

Toiset kukat kestivät kotiin tulon paremmin kuin toiset …

narsissi

gerbera

Lappi Niitä näitä

Tämän viikon perjantai

Varjot iltapäivällä vielä pitkiä, mutta kuitenkin valossa jotain kevättä. Ehkä kontrasti aamun ja aamupäivän lumimyräkkään, joka alkoi aamuyhdeksältä ihan yhtäkkiä, vain saa aikaan luulon kevään tulosta. Lenkillä viima, pohjasta tuleva pureva tuuli muistutti siitä, miksi en sittenkään lähtenyt mäkeen.

Loma/etätyöviikko alkaa olla lopuillaan, nyt jo? Merkillinen viikko. Harvoin täällä tulee liikutuksi näin vähän, siis liikutuksi urheilumielessä ja liikutuksi muutenkaan. Emme ole käyneet oikein missään: muutaman kerran on käyty kaupassa, eilen ajeltiin kylille syömään (Petronellan kuningasrapukeitto oli juuri sitä mitä toivoinkin!), niin ja sunnuntaina se brunssi. Emme ole huiputtaneet mitään, hyvin vähän on hiihdetty. Ei ole ollut tarvetta käydä Ivalossa, saatikka Inarissa, vaikka ajattelimme ajelevamme sinne  katsomaan uutta Sajosta, –  emme vain  saaneet aikaiseksi, tai minulla oli muka parempaakin tekemistä. Edes Kaunispäällä ei ole käyty.

Ehkäpä se että olemme olleet koko viikon kaksistaan, ei nuoria, ei systeriä, ei VMP:tä, ei vieraita, ei ketään täällä, on luonut oman erilaisen fiiliksensä. Pehtoori onkin joutunut yksikseen maistelemaan kokkailujani, parasta on ollut hillajälkkäri, johon taisi tulla vaikka ja mitä…

Mitään en ole viitsinyt meille leipoa, vaikka hetken tänään moinen kävikin mielessä: oli vähän juhlan tuntua, kun sain esimiehelle arviointikaavakkeet sähköpostitse puhuroitua (kerron asiasta ensi viikolla lisää! ei näet ole lomalaisten lukemista moinen puhurointi!).

Kun iltapäivällä tulimme lenkiltä ja oli kuitenkin perjantai ja naisten päiväkin, olin hiljaa mielessäni – lue: eräänkin kerran miehelle vihjannut, että olen sitten tehnyt Tuulentuvan nurkalle sellaisen samppanjabaarin, – ajatellut, että vaikka Lanson tai Moët Chandon lasilliset olisi siinä iltapäiväauringossa aika ´cool´ nauttia, niin oliko mies ymmärtänyt? No ei ollut, ei. Niinpä oli sitten mökin kellarin kätköistä piccolot auringon esiintulon ja perjantain kunniaksi baariin roudattava. 😉

Siitäpä iltapäivä jatkui, saunanlämmitystä, hiljalleen mökilläolon ”alasajoa”, pakkaamista, tiedostojen tallentamista kotiin ja ihastuinpa muutamaan otokseeni niin, että tilasin niistä printitkin.

Hangasojasta minulla on jo satoja kuvia. Tämä ei ole huonoimpia.

Sininen Hangasoja 2

 

 

Lappi Niitä näitä

Polttopuut eivät ole leikin asia!

Kolme kuutiota klapeja Pehtoori liki yksin ne pihalta liiteriin työsti. Minä satsasin enemmän kelojen siirtelyyn liiterin ulkoseinustalta liiterin sisätiloihin.

liiteri

Nämä puuasiat eivät kuulkaa ole mitään pikkujuttuja. Polttopuut, sekä tervaskelot että koivuklapit, ovat Iso Asia. Silloin kun Hangasojan mökkielämän ylimmäinen huoltaja ja huolehtija oli äitini, täällä oli liki joka vuosi pieni puusouvi. Onni ja Kulta-Jaska olivat hovitoimittajia ja  puiden pilkkojia. (Ks. Kulta-Jaskasta ja hänen merkillisestä elämästään ja ainutlaatuisesta asumuksestaan täältä (KLIKS))

Kun sitten kesällä 2005 teimme sisarusteni ja äitini kanssa mökkikauppoja elikkäs me ostimme heiltä Tuulentuvan ja vanhan Alatuulen, äitini suostui yhdellä ehdolla tekemään kaupat: a) hänellä olisi vapaa oikeus tulla tänne milloin haluaisi [kerran on saatu äiti tänne tulemaan] ja b) keloja ei saisi myydä kenellekään vaan ne kuuluisiviat vain tämän mökin nautintaan. Lupasimme. Ja kaikki nämä vuodet äiti on tasaisin väliajoin muistanut kysellä, että riittäähän puita ja etteihän niitä haaskata.

Ei ole haaskattu. On siirrelty liiterin ulkoseinältä toiselle, puuceesta liiteriin, liiteristä molempiin mökkeihin, ja kaikki nämä vuodet on polteltu takkatulta ja notskilla tulisteltu kaiket päivät kun täällä on oltu ja NYT! nyt vasta tarvitsi ensimmäistä kertaa siirtää ulkoa puita liiteriin sisälle.

(Allaolevassa kuvassa sama kohta liiteristä silloin kun liiteri tuli meidän haltuumme:
liiteriin mahtui juuri ja juuri sisälle.
Ja huom: ulkona oli siis lisäksi ihan mahdoton määrä puita!)

liiteri (2)

Ja vaikka kaikki nuo kuvassa näkyvät puut on jo aikaa sitten poltettu, keloja riittää arviolta vieläkin noin viideksi vuodeksi! Saunapuina käytettäviä koivuklapeja toki on pitänyt jo aiemmin hankkia jokunen kuutio.

Eikä tämä meidän mökki ole ainoa, jossa puuvarastot ovat kuin ydinsodan varalle. Puron toisella puolella on mökki, joka on yhden Hangasojan vanhimman, ”alkuperäisasukkaan” mökki. Mökki on  nyt jo yli ysikymppisen miehen – tervaskanto itsekin. Eikä ole kuin muutama kesä sitten, kun hänen pihalleen tuli tukkirekkalasti. Siis ei mitään valmiiksi pienittyjä klapeja, vaan puolen sataa tukkirunkoa, joista itse sahaillaan ja hakataan haloiksi. Mikäs siinä – nuori mies! Monta muutakin mökkiä on vuorattu polttopuilla, saunojen seinustoilla on komeita motteja. Jotta sota-ajan lapsia on äitini lisäksi täällä muitakin. Vai mistä muusta moinen hamstraaminen voinee johtua?

Näissä puuhommissa mekin siis tänään. Muiden muassa.

Tässä on se vanha legendaarinen Alatuuli, joka sitten purettiin tämän nyt jo kuusi vuotta täyttävän Myötätuulen alta pois. … ja sitä EI pistetty polttopuiksi, vaan runkohirret myytin pois toisaalle pystytettäväksi.

alatuuli_sateessa

114_1455

Lappi Liikkuminen Valokuvaus

Ladulla

Aamun pakkaslukemat näyttivät edellyttävän pirttipäivää, töiden tekemistä lomallakin…

Kaikki kuvat suurenevat klikkaamalla….

Ladulla

Tyttären kanssa viesteilimme, hänellä kuului olevan saman verran lämpöasteita – Monterreyn kevät on lämmin. Ja pojalla Oulun ja lähitienoon teillä tuiskua ja tuulta, lunta ja liuskasta – pullakuskin ja avokkinsa soisin oleva täällä – pois tien päältä ja muutenkin …

Mökin ikkunasta ulkona näytti siltä, että olisi vaikea pysytellä töiden parissa, olisi kohtuutonta olla sisällä koko päivä …

Ladulla-9

Nyt siis vihdoin ladulle. Semminkin kun puolenpäivän jälkeen ei ollut kuin häthätää – 10 C.

Ladulla-4

Ladulla-6

Minun reittini? Se sama Prospektorin lenkki, jota olen tykännyt hiihdellä; ensin monta kilometriä lievää nousua, sitten muutama reipas alamäkikilometri ja loppuun vähän tasaista, kympin lenkki kaikkinensa.

Vain?  Ehkä se on ”vain” sellaisille pienille tirppanoille, jotka hädin tuskin osaavat lukea, mutta jotka ladulla vetivät ”Puijon hiihtoseura” – verkkarit päällä luistellen letkassa ohitseni, ehkä kymppi on ”vain” sellaiselle auringon ahavoitttamille mummun käppänöille, jollaisen tänään näin: näytti viettäneen koko elämänsä suksien päällä, sen verran keveästi ja kipakasti pienet nousut haarakäyntiä ylöspäin tikutti. Ehkä kymppi on ”vain” sellaisille nelikymppisille uraputkimiehille, jotka kesät golfaavat, ympärivuotisesti saleilevat ja talvet vartalonmyötäisissä hiihtopuvuissa pohkeet pinkeinä 1000 kilometriä hiihtävät tuosta  vaan – heille kymppi epäilemättä on ”vaan”. Minulle se oli oikein hyvä lenkki tänään. Sitä paitsi ladulla oli hyvin, hyvin kaunista. Intohiihtelijät eivät malttaneet pysähdellä kuvailemaan – minä maltoin [sain hyvän (teko)syyn tasaannuttaa pulssia :)].

Ladulla-2

Ladulla-3

AINAKIN tämä alla oleva kuva kannattaa klikata isommaksi: luonto ja lumi vaan ovat ..
Ui, jui, oikeasti oli todella hienoa.

Ladulla-5

Hangen kimmellystä on vaikea kuvailla ja kuvata. Mutta kyllä ne kimmeltävät! Ja ruskettavatkin – pipon raja on jo selvä. 😉

Ladulla-10

Ladulla-7

Ladulla-8

ladulla 2

 Lappi rulettaa jälleen kerran!
Ja liikkuminen on hyväksi.
Vaikka sitten vähän vähempikin. … 🙂

 

Lappi Niitä näitä Valokuvaus

Lumi

Kaikki muuttui musta-valkoiseksi, tai ainakin harmaan eri sävyiksi. Rantasaunakin apaattisen näköinen.

lunta

Vielä aamulla – hyvin myöhään herätessämme pakkasta oli niin paljon, että näytti helpolta perustella koko päivä ”pirttipäiväksi” eli ettei tarvisi selitellä, miksemme lähde ladulle, ettemme mene mäkeen.

Uppouduin mukana oleviin töihin, pehtoori lueskeli, kunnes jossain vaiheessa huomasin hänen lähtevän ulos. Kävi välillä kertomassa että lauhtuuhan siellä, enää häthätää – 15 C.

Iltapäivän aluksi annoin periksi, ja puin ulkovarustuksen ylle, lähdimme ensitöiksemme kauppaan. Jo silloin sinitaivas oli pilviverhon takana, merkillisesti näytti siltä, että maisema on pelkkää lunta. Kaikki on valkoista, harmaata tai mustaa.

lunta-6-2

Eilen vielä lumi on näin värikästä.

lunta-2-2

Ja eilen vielä kimmelsi..

lunta-4-2

Lumi voi olla niin monenlaista …

lunta-6

lunta-3-2

Puusouvia riittii tällekin päivälle. Jokohan tässä joku päivä kertoisin näistä puuasioista enemmänkin, olen usein aikonut, luvannut… mutta joka tapauksessa tälle päivälle leimansa antoi lumi. Nytkin sitä sataa, ei tarvitse pihalle pomppia taivaan tulia etsimään.

Voin erinomaisen maa-artisokkakeiton jälkeen palata ruokahistoriaa käsittelevien gradutekstien äärelle… ja odottaa Master Chefin alkua. Tänä tiistaina voin sen katsoa [ei digikurssia] ja kevyen päivällisen tekosyyllä paistaa takkatulessa poromakkaraa. Ette tiedäkään,kuinka paljon pidän makkarasta. Eikä kuiva siideri ja sinappi sen seurana ole ollenkaan poissuljettu.

Lappi Valokuvaus

Riekko ja muita luonnonihmeitä

Lagopus lagopus, kavereiden kesken riekko.

Minähän en osaa lintuja kuvata, mikä ei koskaan ole niin kovasti häirinnytkään. Olen keskittynyt ihan muihin aiheisiin, niin kuin nyt vaikka ruokaan, mereen, maisemiin, Italiaan, niin ja ruokaan, ja metsiin, metsiin ilman lintuja ja sitten lintuihin lautasella, — mutta eilen onnistuin ottamaan – tuhannen vahingossa, jos totta puhutaan – muutaman omasta mielestäni onnistuneen lintukuvan.

Riekko suorastaan poseerasi! Klikkaamalla näet sen paremmin.

riekko Riekko_3 (Medium) Riekko-2 (Medium)

Pakkasen vuoksi se oli aika ”pullea” ja kun kristallinen hanki ei vielä kannata, jätti riekkokin leveän jäljen.

riekko-7

 

Kerran olen onnistunut ottamaan riekosta kuvan ”kesävärityksessä” (KLIKS), mutta kuvana ei likikään edellisten veroinen. Tänään ei juuri lintu- eikä erityisiä ruokahavaintojakaan. Töitä ja hyötyliikuntaa.

Pehtoori urakoi pihalla lumen kanssa monta tuntia, minulle riitti pari. Oli minun saunanlämmityshuki ja liiterihommia, joka tapauksessa niin paljon ulkoilua ja liikkumista, etten hetkeäkään epäile, ettenkö huomennakin nukkuisi kahdeksaan! Kauan eläköön kymmenen tunnin yöunet!

Monday in Lapland!   Monday in Lapland!-2

Eilistä kuvasaalista alla. Se mitä havukka-ahon-aattelija-maisesti eilen tulin ääneen pohtineeksi, oli että, mikä se on naavan tehtävä? 

Naavaaa   Naavaa

Paitsi, että se on jännän näköistä ja että sen runsas esiintymien  kertoo, että luonto ja ilma on puhdasta ja saasteetonta, mutta onko sillä joku muu sijansa luonnon kokonaissysteemissä. Mihin sitä tarvitaan? Mikä on sen jobi?

Lappi Ruoka ja viini

Lenkillä Kievariin

Aurinkoinen pakkaspäivä Hangasojalla. Päivän antina ulkoilu [ja kuvaaminen] ja brunssi. Säästän ulkoilu- ja luontokuvat [yksi ihan huippuotos!!] huomiseen, mutta brunssista on kerrottava.

Laanilaan – puoliväliin mökiltä Saariselän keskustaan – on avattu Laanilan kievari. Näin historioitsijan näkökulmasta se kyllä mikään uusi asia ole. Olihan Laanilassa kievari ennen kuin edes maantie Rovaniemeltä Ivaloon saatiin valmiiksi. Samalla paikalla on ollut kievari pian (2015 vai 2016?) sata vuotta.

Kun kullankaivosyhtiö Prospektori lähti paikalta 1910-luvulla sen vanhoihin ”kartanoihin perustettiin Laanilan kievari, jossa asui Max Peronius sotiin saakka. Kievarin(kin) saksalaiset polttivat mennessään ja sitten paikalle asettui Metsäntutkimuslaitos (jonka rakennuttama vasemmalla näkyvä punainen rakennus ymmärtääkseni on). Siinäkin oli 1970-luvulla mahdollista yöpyä; muistan kuinka keskikoulun kuviksen ope asui siinä perheineen aina hiihtolomilla, silloin kun meidän perhe asui Laanihovin takapihalla asuntovaunussa. 😉

Laanilan kievari

Mutta siis tähän päivään: kun aamupäivän olin lueskellut harkkoja ja puolenpäivän jälkeen pakkanen hellitti ja lämpö nousi lähelle -10 astetta, lähdimme kävellen kohti uutta Laanilan Kievaria. Olin lukenut, että siellä olisi brunssia tarjolla, ja ajattelimme että NYT me kerrankin mennään sellaiselle. Aina vaan puhutaan ja aiotaan. Vain kotona ja täällä möksällä niitä on tullut harrasteltua. Joskus harvoin jossain ulkona käyty mutta kovin vähiä ovat brunssikokemuksemme.

Niinpä ajattelimme menevämme ulkoilun lomassa buffet-pöytään nauttimaan vähän graavikalaa, salaatteja, pahimmoillaan perunasalaattia ja prinssimakkaroita, ehkä skumppaa ja täytekakkua. Odotukset eivät siis olleet kovin korkealla.

Käytiin kävellen  Kuukkelissa asti  Kalevaa hakemassa, mutta eihän se tänään tänne raukoille rajoille asti tullutkaan. No aurinko paistoi, oli tyven, taivas kirkas ja korkealla, joten olipa hyvä tepastella. Puolentoista tunnin jälkeen olimme Kievarissa. Familiaari, rustiikki pirtti oli mukavan ja rennon näköinen. Ainoa huono puoli olivat nuo penkit: jos olisimmme olleet illallisella olisin kaivannut selkänojaa.

Laanilan kievari-3

Klikkaa isommaksi näet mitä kaikkea gourmettia oli tarjolla.

Laanilan kievari-7

Mehän maistoimme tietysti kaikkea, ja KAIKKI oli maukasta. Erinomaista oli savurautu, talvisalaatin marinoitu palsternakka (osaisinkohan itse tehdä?),  poromousse (josta pehtoori kyllä sanoi, että maistui samalta kuin kotona ;), frikadellit (lihapullat). Ne eivät olleet mitään kumipalloeineksiä, vaan käsintehtyjä, alusta asti paikan päällä kokattuja ja tehtyjä. Ei mitään jauhekastikkeita tai teollisuussooseja. Omassa keittiössä leivottu rapeakuorinen ruisleipä oli pehtoorin makuun erityisen paljon.

Laanilan kievari-5

Brunssilla  oli – vastoin ennakko-odotuksia – lämmin ruoka:  hirven filettä pekoniin käärittynä, suppilovahveroilla peitettynä ja jumalaisen kastikkeen kanssa tarjottuna oli ylivertaisen maistuvaa. Olkoonkin kliseistä, mutta se oli  ”raaka-ainetta kunnioittaen tehtyä rehellistä hyvää ruokaa”.

Laanilan kievari-8

Laanilan kievari-2

Laanilan kievari-10

Ja oliko moinen brunssi kallis? Meidän mielestä tuo pääruokana ollut hirven filee yksistään maksaisi Oulussa tai Helsingissä valkoisten pöytäliinojen-, ovenpielen kilven omaavissa, fine dining -paikoissa sen, mitä maksoimme koko brunssista (35 €).

Palvelu oli rentoa ja lappilaisen mutkatonta, vaikka yrittäjäperhe, joka paikkaa pitää, onkin vastikään Kaakkois-Suomesta tänne pohjoiseen tullutkin.

Takan reunalla bongasin jättikokoisen tohottimen, jolla ei kuulemma creme brûleiden pintoja rapeiksi poltella. 😉

Laanilan kievari-12

Sitten siellä oli tämmöinen; tietääkö joku mitä tämmöisellä tehdään? Mitä se on? Kievarin väki ei tiennyt, eikä tiedetä mekään. Tietääkö joku?

Laanilan kievari-2-2

 

Lappi Niitä näitä

Toiveissa revontulia ja pitkiä unia

Me täällä jo pakkailemme, jotta pääsisimme aamulla varhain lähtemään kohti Laplandsia. Minut on pestatttu valokuvaajan assariksi revontulien tarkkailussa = istun illalla nuotiolla ja tarkkailen taivaalle! Jos havaitsen jotain valokuvauksellista, juoksen hakemaan kuvaajan tietokoneen äärestä! Tärkeä luottamusta herättävä tehtävä!

Tuollaisia viestejä mieheni eilen iltasella lähetteli ystävillemme. Ja siellä pehtoori nyt sitten istuksii Hangasojan notskipaikalla revontulivahtina! Aika kylmä ukko-paralla on; pakkanen kun on kirinyt pariinkymmeneen asteeseen.

Tullessamme oli hieno keli ajella. Ennen kahdeksaa pääsimme lähtemään, Oulu – Kemi -väli ei koskaan ole sujunut niin rauhallisesti ja silti reippaasti. Kemi – Rovaniemi olikin sitten jo vilkkaampi: keskisuomalaiset palailivat lomiltaan, letkoittain tuli autoja vastaan. Rollossa kävimme muonitustarpeet ja muuta pientä hakemassa; hassua kun ei tule ketään kaveriksemme tänne, niin en osannut oikein mitään ruokaa ostaa, ei mitään suuntaa tai määrää ostoksilla, vähän sitä, vähän tuota. 

Aurinko paistoi, samettiset hanget ihastuttivat matkalla, kuuntelimme hyvää musiikkia, minä lueskelin harkkoja ja hups! yhtäkkiä olimmekin perillä.

Hiihtoloma 2013

Hiihtoloma 2013-2

Hiihtoloma 2013-3

Kauppakasseista löytyi kuitenkin lohta – sekä tuorepalana että kylmäsavustettuja siivuja, joten tein meille fast foodia, lohirullat ja salaatti, Jussin luomuruispatonki ja oikea voi veivät nälän.

Hiihtoloma 2013-4

Ja sitten olimme valmiina lumitöihin ja saunan lämmitykseen. Pakkasta ei aluksi ollut kymmentäkään astetta, mutta tunnissa astemäärä tuplaantui. Nyt on punaiset posket ja edellytyksiä nukkua ensi yönä täyspitkät unet. Niitä ja pehtooria [saunasta] sisälle odotellessa. 😉

Leppoisaa lauantaita kaikille…

Niitä näitä Yliopistoelämää

Töistä lomalle – hiihtämään? Ehkäpä ;)

Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt hiihto on nyt tavalla tai toisella kaikkien huulilla: hiihtoloma, Ruotsin hiihto -dopingkohu, hiihdon MM-kisat, vuodenaikaan liittyen hiihto kuntoliikuntana ja vapaa-ajanviettomuotona …

Pehtoori ilmoitti äsken laittaneensa sukseni ja mononi jo autoon. Hyvä, mitäpä niillä täällä Rantapellossa. Hangasojalle ne kuuluvat – vaikka nyt esimerkiksi liiteriin. 😉

Ei ole tänä vuonna tuo hiihtoharrastus ollut ihan vuorottelutalven kaltaista, mikä sekin oli aika säälittävää, ei se silloinkaan huikeaa ollut. Mutta on minullakin ollut suuruuden hetket hiihtourheilussa,  Niistä minun aktiivihiihtovuosistani on kuva täällä KLIKS. Myös oivallista hiihtosanastoa on sieltä luettavissa.

Mäkeen aion mennä. Ja ehkä ladullekin. Tosin töistä lähti mukaan mappi ja toinenkin, joten aina on hyviä tekosyitä vältellä ylenpalttista hiihtämistä. Ette ehkä tienneet, mutta nyky-yliopistossa loma tarkoittaa artikkelien kirjoittamista ja muiden rästihommien pois päiväjärjestyksestä saattamista. Sellaista se on.

Vaikka on siinä tänäänkin ollut muutama tähtihetkensä; tänään piipahti sellainen opiskelija, joka ei ehkä ollut pitkään aikaan ollut varma valmistumisestaan, ja totta puhuen en aina minäkään ollut vakuuttunut – vaikka yritin kovastikin kannustaa –  mutta  joka TEKI sen: tutkinto alkaa olla kasassa! Ja hyvin hommansa tekikin. Kävi myös sellainen opiskelija, joka ei minua ohjaajakseen todellakaan tarvisi, mutta joka silti käy piipahtamassa tuon tuostakin ja ymmärtääkseni on ohjauksesta vielä jotain lisätietoa sittenkin saanut, sitä paitsi mokomaa on ilo kuunnella. Ja yllätyksekseni huoneeseeni tupsahti sellainenkin opiskelija, jonka olen luullut jo luovuttaneen, mutta hän palaakin – juuri ennen loman alkua –  ja sanoo, että autatko, että käynnistetään homma uudelleen. Nämä kaikki vievät aikaa – mutta tekevät työstäni mielekkään! Tästä on hyvä lähteä lomalle.

Ja  mikä parasta: helmikuu on ohi!

Tuonne huomenna!

tunturiin

Niitä näitä

Keväänmerkkejä

Tällaisina päivinä tulee mietittyä Suomen asutushistoriaa. Syitä ja seurauksia.  – Niin että onko ollut joku konferenssi asian tiimoilta? Ei, ehei mitään sellaista (itse asiassa yksi paljon mielenkiintoimmasta aiheesta oleva esitelmä tuli kuunneltua), vaan räntäsateessa töistä kaupungille ja Caritakseen ajellessa, loskan lentäessä, pimeän jälleen voittaessa, vedensekaisen rännän estäessä näkyvyyden muutamaa kymmentä metriä kauemmas, tulin taas kerran miettineeksi, mitkä ne olivatkaan ne syyt, että tämä maankolkka ylipäätään tultiin asuttaneeksi. Miksi ihmeessä tänne kukaan koskaan asettui!

Aamulla töihin mennessä kyllä paistoi, ja oli kovin keväistä.

duuniin

Ehkä juuri sää olikin se, miksi teki mieli ostaa kotiin kaikkea pientä keväistä: tabletteja, kukkia, kylppäriin matto,  tulppaaneja, viherkasveja, pyyhkeitä, hyvän tuoksuisia saippuoita ja limen värisiä laseja, ja ihanan näköinen ja tuntuinen paksu froteinen kylpytakki, jossa olisi sunnuntain lenkin, suihkuttelujen ja ”kotikylpylähoitojen” jälkeen ruhtinaallista oleskella ja nauttia olosta. Ja vaateosastolla keväinen tuulipuku pisti silmään ja kempparissa kosteusvoiteen lisäksi houkutti uusi hiustenhoitoaine, joka lupasi sädehtivää kiiltoa talven uuvuttamille hiuksille, eikä uusi huulipunakaan olisi tarpeeton. No ostinko? No en ostanut yhtikäs  mitään! En mitään – paitsi äidille vähän herkkuja vietäväksi ja meille mökkireissulle muutamat kastiketarpeet ja parapähkinöitä (ne on nyt ihan must-juttu!).

Harmittaa kun en ostanut lankoja. Haluaisin hyvin paljon kutoa, neuloa vaikka kaulahuivin itselleni. Tiedän, etten periaatteessa saisi kutoa, mutta (puuta koputtaen) niska-hartia-jumitukset ovat runsaahkosta koneella istumisesta huolimatta liki olemattomat: pehtoorin reilu kuukausi sitten rakentama uusi näppäimistö/tietokonetaso on osoittautunut erinomaisen hyväksi. Joten kun nyt ei niskoja saa jumiin koneella, niin voisi kutoa? Mutta siis en ostanut edes lankoja. On mökille lukemistakin yllin kyllin.

kotona