Showing: 5461 - 5470 of 6 406 RESULTS
Niitä näitä

Kuusamon kapituli

Kuusamon kapituli on ohi. Nyt matkalla kotiin Tolvan Korpihillan ja Posion Pentikin kautta. Koillismaan luonto on tavattoman kaunis ja kimmeltävän valkoinen, kynttiläkuuset tykkylumessa. Vaaramaisemat auringossa, pakkassunnuntain kirkkaassa keskipäivässä ihaltavana. (kuvat suurenevat klikkaamalla)

Kaksi päivää ruokajuhlaa on koettu ja nautittu. Me ja kaksisataa muuta paistinkääntäjää olemme viettäneet hienon viikonvaihteen.

Mutta palataanpa perjantai-iltaan.

Meidät haettiin Rukan Rantasipin edestä ja neljä bussilastillista rotissöörejä (ympäri Suomea tulleita, ja parikymmentä turkkilaista, muutama amerikkalainen) vietiin Iisakin kylään, josta matka jatkui metsäpolkua pitkin kohtuu napakassa pakkasessa kohti Kontioluolaa. Matkalla oli maistelupisteitä: saimmme ensin päreen ja sen päälle ensimmäisessä pisteessä marinoituja muikkuja ja sitten toisessa karhunlihapullia karpalohyytelön kanssa. Eikä kuuma kaarnikkadrinksu ollut ollenkaan huono idea.

Luolassa (keskellä ei mitään?) oli tilaa kahdellesadalle hengelle. Diner Amical on epämuodollinen ilta, jolloin ei ole plaseerauksia ja tarkoituskin on tavata tuttuja ja kulkea pöydistä toisiin. Meitä oululaisia oli pari pitkää pöytää: juttua, ruokaa ja viiniä (Artadi Orobio 2007, tempranillo) riitti.

Poromiehen höystö oli poron palapaistia, ei siis perinteistä käristystä, ja pohdimme, jotta maustepippuri oli ”se juttu” – antoi omanlaisensa mukavan maun pataruoalle. Kaiken kaikkiaan ruoka oli rustiikkia ja tunnelma mukavan familiaari. Ei pönötystä …

Pukukoodi ”after ski -asu” oli keskusteluttanut porukkaa, mutta toinen toistaan kauniimpia villapuseroita ja turkisjakkuja oli paistinkääntäjillä yllä.

Musiikki oli mainiota, sopivan lyhyitä puheita ja mukavaa seuraa. Yhdentoista kieppeissä kuljetus takaisin hotellille, jossa vielä tarjolla iltapalaa: karhumakkaraa. Nälkä ei ollut, mutta maistettava oli. Ja minä pidin kovasti. Lihaista, sopivan riistaisen makuista makkaraa. Vastoin tapojamme mekin jaksoimme jatkoilla reilusti yli puolen yön…

Lauantaiaamun sää hieman tuhnuinen ja tuulinen, pakkastakin lähemmäs parikymmentä, mutta lähdimme pienelle lenkille. Pitkään ei ehdittty, koskapa puoliyhdeltätoista oli oltava taas valmiina syömään. Bussilla Rukalta Kuusamoon: brunssi Kuusamo-hotellissa oli mahdottoman hyvä. Kylmäsavustettu hauki sai varauksettoman suosion pöydässämme. Samoin savustettu särki ja lämminsavustettu villisika. Eikä poropyöryköissä, hirvi- ja karhumakkarassakaan ollut moittimista. Oltiin jo fine dinig -tasossa. Ja uusia ruokatuttavuuksia löytyi: tosin aika hiljaista seuraa, mutta sehän johtuu vain vaimoista? 🙂

Lounaan jälkeen muutama tunti aikaa: minä päikkäreille, pehtoori lenkille. Ja sitten kuitenkin sainkin kampaajalle ajan. Oulun Salon Virhon 10-hengen kampaaja-meikkaaja porukka oli pistänyt hotellin kokoustilaan pystyyn salongin. Muutamassa tunnissa kolmisenkymmentä naista saivat kampaukset ja meikin (minullekin irtoripset!! heh!). Ja kiirehän se sitten jo tuli. Puoli viideltä alkoi Installointi! Olimme kahta vaille paikalla.

Yhteensä 49 käädyt jaettiin. Installoijana oli Chef Jaakko Nuuttila, joka hoiti hommansa mallikkaasti, juhlavasti, mutta mukavan rennosti. Tämä oli kolmas installointitilaisuus, jossa olimmme läsnä, ja paras tämä oli. Käätyjen saajien lisäksi meitä oli yhdeksän, jotka vihittiin OMGD-jäseneksi. Installoinnissa saimme käätyihin pienen viininmaistelu”kipon” eli tastevinin.

Ordre Mondial des Gourmets Dégustateurs -järjestö

OMGD on Paistinkääntäjien Veljeskunnan alajärjestö viinien ja muiden jalojen juomien harrastajille. Se on perustettu Pariisissa 2. syyskuuta 1963. Sen päämääränä on edistää laadukkaiden viinien ja muiden jalojen juomien käyttöä ja tunnettuutta jäsenmaissa ympäri maailman. Asian edistämiseksi järjestetään viinin- ja muiden juomien tasting-tilaisuuksia, kilpailuja, messuja, koulutustapahtumia sekä julkaistaan laatujuomista kertovia artikkeleita.

OMGD:n jäsenet ovat juomien parissa työskenteleviä ammattilaisia kuten tuottajia, kauppiaita tai asiaan vihkiytyneitä aktiivisia harrastajia.

OMGD:n jäseneksi voidaan hyväksyä vain Chaîne de Rôtisseurs-järjestön jäsen. Virallinen jäseneksi vihkiminen tapahtuu järjestön kapitulissa installoinnin yhteydessä. Uusi jäsen saa käätyihinsä OMGD:n tunnuksena kullanvärisen tastevinin.

Hyvin meni, en kompastunut helmoihin … 🙂

Installoinnista kaupungin samppanjavastaanoton kautta suoraan Grand Dinnerille. Seitsemän ruokalajia huippuviineineen olivat pohjoista gourmeeta, puhdasta, huolella valmistettua, kauniisti esillepantua ja mallikkaasti tarjoiltua juhlaruokaa: kaloja ja riistaa. Pääruokana prässättyä karhunpaistia. Jälkiruoassa kaurakeksi, jolla hillakompottia, suklaalieriö ja hillasmoothie. Kaunis makujen harmonia päätöksenä.

Pöytäseuran kanssa todettiin – jälleen – kuinka Suomi on pieni maa. Ikkunoista näkyi tummuvassa illassa Rukan silhuetti ja niin taas nautimme ja juhla tuntui hyvälle. Nyt emme jääneet notkumaan tai tanssimaan, hyvästelimme ja kiitimme muutaman tutun ja puolilta öin nukkumaan. Tyytyväisenä, kylläisinä – luonnollisesti.

Seuraava kapituli Turussa. Ehkä sinne, ehkä ei. Nyt kohti kotia ja arkea.

Niitä näitä

Rukalla ollaan

Kymmenen jälkeen lähdimme ajelemaan kohti kohti Kuusamoa. Hieno keli. Pudasjärven jälkeen aurinko paistoi hulppeasti: maailma ihan valkoinen. Kimmeltävän valkoinen. Taivalkoskella kahvittelimme Jalavan kaupassa. Se on kyllä ehdottomasti piipahtamisen väärti: pehtoori löysi itselleen pussihousut, flanelliapaidan, jatsarit ja henkselit. Ei, ei se ole kapituliin vaate, vaan mökille.

Majoituttuamme lähdimme kierrokselle Rukan ”keskustaan”. Olen käynyt täällä viimeksi joskus linja-autonkuljettajan urani aktiivivuosina, ja siitähän on tovi. Sen jälkeen on valtavasti laajentunut: ja komeaa on. Rotissöörituttuja nähtiin raitilla ja hotellin aulassa… Meitä paistinkääntäjiä puoliskoineen on täällä yhteensä pari sataa; paljon tietysti Oulun voutikunnan jäseniä. Tuttuja siis.

Kohta puoliin on aika lähteä Diner Amicaliin. Pohjoisen meninkiin kuuluu että ollaan vähän ulkonakin. Joten lämmintä ja siistiä pitäisi pukea ylle.

Menu alkaa näin: Poromiehenhöystöä, ohra-männynsiemnerisottoa, porkkana- ja oalsternakkaseipäitä… jne. Minulla on ”sisäpiirin tietoa”, että saamme alkupaloja jo metsätaipaleella kohti Karhunluolaa… Mitä ne alkupalat ovat,  ei ole tiedossa. Siis jännitystäkin on ilmassa …

Niitä näitä Ruoka ja viini

Juusto-viini-illan antia

Juuston ja viinin – ja hillojen – oivaltavasta ja onnistuneesta yhdistämisestä pidetty juusto-viini-ilta eilen oli aikas onnistunut. Meitä oli paikalla viisitoista maistelijaa: Oulun Slow Food -konviumin jäseniä ja meidän ”oman” viinikerhon puolikas. Illan asiantuntijana oli Oulun Stockan juustomestari, jolla on sana ja tietämys hallinnassa.

Juustot olivat (vas. ylh.) Juustoportin vuohenmaito Gruyere (6 kk), ranskalainen  Saint Agur, edelleen ranskalainen Brebirousseu d´Argental (oranssi kitti), sveitsiläinen luolakypsytetty lehmänmaidosta tehty Gruyere (10 kk) ja suomalainen uutuus Kolatun Valma valkohomejuusto. Kaikista pidettiin, mutta tuo Valma sai ehdottomasti eniten myhäileviä kommentteja, Valma loppui, – kaikkia muita juustoja jäi kotipaketteihin asti. Valman  pehmeä kitti oli ainutlaatuista ja juuston rakenne pehmeä, muttei lötky. Pähkinäisiä sävyjä. Sopi yhtä lailla puolikuivalle kuin puolimakealle valkoviinille ja punaviinille. Suuremmoista sanoisin.

Juustomestari oli valinnut meille viinitkin: Pfaffenheimin Pinot Gris 2008 (Alsace, jota meillä on nautittu vuosikausia ja muillekin suositeltu, joten se ei aiheuttanut mitään riemunkiljahduksia. Monelle maistelijalle olil yllätys kuinka hyvin puolimakea (Baron Heyl Estate Riesling sopi näiden juustojen kanssa. Semminkin jos pieni nokare hilloa (viikuna tai kirsikka-lakritsi, hmmm) oli vielä sitomassa makuja.  Minä pidin eniten argentiinalaisesta Kaiken-viinistä. Malbec-rypäleestä tehdyssä on kirsikkainen, jopa vähän lakritsainen maku. Se on hyvää. Viikunahillo ja Gruyre muodostivat viinin kanssa kolmiyhteyden, jota voi suositella kokeiltavaksi.

Vallan makoisaa ja mukavaa ja opettavaista oli.

Ja ruokajuhla jatkuu… Tänään sentään duunissa (pieni luopuminen?), mutta huomenna lähdemme Kuusamoon. Ruokakirjeenvaihtajanne yrittää ehtiä kaiken välissä raportoida, miltä karhu maistuu, miltä Koillismaan luonto helmikuussa näyttää, onko kuusamolaisia Runebergin torttuja olemassa ja mikä lauantain brunssipöydässä oli parasta. Ja miten OMGD-jäsenyyteni vahvistaminen installointitilaisuudessa sujuu…

Valokuvatorstai

Valokuvatorstai: Muisti on läsnä olevaa mennyttä …

Tämän viikon haasteena on sitaatti: ”Muisti on läsnä olevaa mennyttä, ajattelu läsnä olevaa nykyisyyttä ja odotus ja tulevan ennakointi läsnä olevaa tulevaisuutta. Augustinus siis yksityistää aikakäsityksen sijoittamalla sen jättämän jäljen henkilökohtaisesti koettuun aikaan.” (Fredrik Långin esseestä ’Aika historiana ja aika kohtalona’ teoksessa Minä, sinä ja rakkaus ja muita aatehistoriallisia esseitä (Teos 2010, s. 30.))

Långin artikkelin sitaatti on aika kiehtova… Ajan monta kerrosta ja niiden kokemus. Väistämättä keskikesän hellepäivä keskiaikaisessa Sienassa tulvahti mieleen.

Klikkaa isommaksi

Niitä näitä

Ajatuksissani

Unohdin eilen töistä lähtiessäni muistitikun työpaikan koneeseen; mietin illalla, viitsinkö enää lähteä ajelemaan kampukselle ja hakemaan sen, mutta ajattelin, että teen luentoon täydennykset kotikoneella olleeseen varmennustallennustiedostoon ja että menen tänään hyvissä ajoin töihin  ja yhdistelen sitten uuden ja vanhan tikun matskut sujuvaksi luennoksi.

No näin siis päätän tehdä.  Ja laittelin sitten kotosalla onnikankuvia ja sähkönkulutuskäyriä powerpointeille ja kirjoittelin pitkät pätkät uutta tutkittua tietoa suomalaisten kulutustottumusten muuttumisesta, tai oikeammin kulutuksen mentaalisesta muutoksesta. Ja aikeeni mukaisesti todellakin olin tänään aamulla seitsemän jälkeen kustannuspaikalla valmiina yhdistelemään kahden tikun materiaalit. Ja? Ja ensi töikseni hoksaan, että eilen tekemäni matskut on kotikoneessa tikussa!

Ratkaisu? Pehtoori. Pehtoorihan on juuri sopiva tuomaan vaimolle duuniin muistitikun; lumityöt eivät ole niin kiireelliset. Ja kiitos pehtoorin pääsin jatkamaan luennon tekoa jo aika varhain.

Aamupäivä meni sitten hieman hurahtaen, mutta häthätää ehdin luennon pakata kasaan! Siis hyvä ja klo 12.10 olen luentomappi kainalossa portaissa matkalla hoouuusatakutoseen (HU106- luentosali) ja, … ja missä muistitikku? Kädessäni on huulipuna! Auts!!!! Eiku takaisin työhuoneesta hakemaan …

Vaikka luento lopulta meni – no jotenkin ainakin – niin olen toivoton.

Viikon aikana näitä unohduksia on ollut tavallistakin enemmän: perjantaina unohdin lompakon kaupan kassalle. Viikonloppuna unohdin yhden aiotun lisukkeen ruokapöydästä. Mutta tokihan panzettaa ja sipulia voi  käyttää toistekin. Kampaajalla unohdin ostaa shamppoon ja hoitoaineen. Eilen unohdin kuntosalille mennessä ottaa mukaan kuulokkeet: IPod mukana, mutta eipä siitä paljon yksikseen iloa ole … Tänään unohdin töissä syödä eväät. No siihen oli syynsä.  Enkä edes viitsi luetella kaikkia unohduksiani. Olen ollut hieman tavallistakin enemmän ajatuksissani … Huoh!

Nyt lähden Juusto-iltaan. Muuten hyvä, mutta uusi huulipunani on töissä…! Kerron viimeistään huomenna, mitä maisteltiin, miltä maistui… Jos muistan, siis kertoa. Tai mitä maisteltiin tai miltä maistui. Lupaan tehdä muistiinpanoja. Ja  ottaa kuvia.  Jos muistan.

Niitä näitä

Automobiileja pitkästä aikaa

Pohjois-Suomen ensimmäinen linja-autoksi luokiteltava kulkuneuvo oli Vomag, joka on vieläkin Oulun Automuseossa tallella. Se  liikennöi 1920-luvun alussa, mutta kun umpikumirenkailla ajaminen kiellettiin vuonna 1922 lainsäädännöllä, joutui tämä Kestilässä Mannermaa-nimisen kauppiaan omistuksessa ollut kulkuneuvo väistymään maanteiltä. Vastaavia vehkeitä käytettiin ensimmäisen  maailmansodan aikana tykinvetovaunuina.

Miksikö tämä kuva nyt? Piti kaivaa kirjoittamani Oulun linja-autoliikenteen historia -opus esille kun täydentelen luentoani ja kun liikennehistoriasta olen lupautunut Tampereellekin puhumaan.  En ole näitä aiheita vuosikausiin selaillutkaan, joten paljon on unohtunut. Minusta ei ole mukava lukea omia vanhoja tuotoksia. Mutta kuvia on kiva katsella.

Paakinahon automobiilin kuskeilla ikkunassa lappu ”Täynnä”. Niin ne tuppasivat onnikat 1920-luvun lopussa ja 1930-luvulla olemaan.

Voi kunpa minulla olisi aikaa, tai sitteku … sitteku taas on aikaa, niin noista vanhoista kuvista,  jotka ovat ? ?  varmaan jossakin – voisi tehdä taulun. Minulla on vielä tallella varhain alkaneen rahastajanurani aikaiset rahastussakset ja muutamia taksataulukoita, ehkä jokunen onnikkalippukin… Heti sitteku…

Historiaa

Tyhjän paperin syndrooma

Tänään olen taas (ks. tästä aiemminkin) pari tuntia opettanut tieteellistä kirjoittamista, tyhjän paperin -syndroomasta eroonpääsyn keinoja, opinnäytetyön palastelemista, kertonut kirjoittamisen kurjuudesta ja historiantutkijan huumaavista  huippuhetkistä. Puolen tusinaa opiskelijaa oppimassa ja opettamassa opettajaansa: keskusteleva, hyvä tuokio, jossa kaikki muu unohtui.

Olin koostanut powerpointeille  monta sivullista hyväksi kokemiani ja viisaampien opuksista noukittuja niksejä ja tapoja tuottaa tekstiä, koonnut käyttökelpoisia tapoja argumentoida ja analysoida viisaasti. Jo vain osasin opettaa, miten vältytään aloittamisen ahdistukselta ja miten nujerretaan itsekriitiikki, joka kahlitsee kirjoitusintoa.

… ja nyt en saa yhtä blogitekstiä aloitetuksi saatikka valmiiksi!

Tiesittekö, että kouluylihallituksen ylitarkastajan Toivo Salervon vuonna 1931 kehittämää tyyppikirjaimistoa (klikkaa kuvat isommiksi) sovellettiin opetuksessa yli 50 vuotta. Kouluhallitus hyväksyi uuden kirjainmalliston vuonna 1988, ja se otettiin käyttöön vuoteen 1991 mennessä.

Niitä näitä

Pitkän päivän ilta

Antiikkimessuille vai ulos? Ulos.

Kevättä kohti mennään, päivät pitenee. Vielä ei kuitenkaan olla ihan siinä, mitä Ilmatieteen laitoksen sivulla uuden vuoden aattona lupailtiin: silloin nettisäätiedotuksessa oli ilmoitus, että Saariselällä päivän pituus on 76 tuntia ja rapiat!

Tälle päivälle en paljon aikonutkaan. Ulos aion, ja meninkin. Ihan hurjan hieno keli. 82 kuvaa räpsin eikä oikein kummoisia yksikään…  Mutta pari tuntisen taapertelin pitkin jokivartta, Intiötä, Lyöttyä (kamala sana, vain Oulussa voi olla Lyötty!) Auringon lisääntymisestä huolimatta – tai sen takia – haluaisin hypätä helmikuun yli. Se ei ole minua varten. Helmikuu on maailman turhin, kylmin, kovin, katalin kuukausi.

Niitä näitä

Ruokajuhlaa kohti

Olin aamuvarhain lenkillä. Aika aamuvarhain… Silloin räntäsade ei kyllä ollut noin sakeaa kuin kuvasta voisi luulla. Mutta päivällä oli. Sää ihan kuin yleensä pitkänäperjantaina pohjoisessa. Lämmintä (plusmiinusnolla), räntäsateista.

Kaupunkiin oli lähdettävä: ensi viikonloppuna on Paistinkääntäjien talvikapituli Kuusamossa, ja ulkonäköpaineita on. Tai siis paineita, mihin kamppeisiin itsensä pukisi (lue: mihin mahtuisi) ja miten muutenkin saisi habituksensa huolitelluksi. Siispä uusi huulipuna, hiuksille seerumi, perjantai-illan dinerille uusi musta poolo ja  jälleen kerran yksi huivi: ostin promootion mustan pitkän silkkipuvun ”asusteeksi” sähkönsinisen mohairhuivin, mutta onko se sittenkään soppeli…? Mutta toivottavasti sähkönsiniselle juhlakamppeelle on lähivuosina joka tapauksessa käyttöä. 🙂

Ja sitten löysin uuden työkamppeen: Masain valikoimiin (Vimassa) oli tullut uusia tunikoita. Minulla alkaa noita Masain vetimiä olla melkein yhtä paljon kuin Marco Poloa ja Tommy Hilfigeriä. Kertoo mistä? Ikääntymisestä? Siitä että pitkät, löysät tunikat ovat aina vaan mukavampia kuin tyköistuvat jumpperit tai paitapuserot?

Sitten Herkkuun. Onhan kuitenkin syötävä … 🙂 Olen sesonkien kannattaja ruokavaliossa, eikä siksi olisi kuulunut edes pysähtyä kuin näin hevi-hyllyssä perulaista parsaa. Parsahan kuuluu kevääseen, mutta otinpa nipun kuitenkin. Ja kalatiskistä kuhaa, virolaista, tuontikalakaan ei kuulu periaatteisiin, mutta hyvännäköistä oli ja vielä tarjouksessa, joten… Siispä: voin lämpimästi suositella sekä virolaista kuhaa että perulaista parsaa, niille hollandaise-soosi (hyvin vähällä voilla) ja olihan ihan gourmettia.

Nyt lauantai-ilta. Vapaapäivän ilta. Sehän tuntuu mukavalle.

Niitä näitä

Ylpeys ja ennakkoluulo …

Katsoimme juuri viimeisen osan BBC:n minisarjasta Ylpeys ja ennakkoluulo. Saimme DVD:n lahjaksi ystäviltä ja kuinka noista kahdesta rompusta, kuudesta tunnin mittaisesta jaksosta onkaan ollut iloa ja arjen unohdusta…! Tämän viikon lopuksi tuntui ansaitulta vain istua ja katsoa ”happy ending”. Kyllähän mr. Darcyn silmiä ihan unohdukseen asti katsoo … 🙂

Tällä viikolla ylpeys ja nimenomaan ennakkoluulot ovat olleet kalvavia.  Tällä viikolla olen joutunut arvioimaan monia asioita uudelleen…

Mutta jotain mukavampaa kerrottavaa: juniori pyysi minua kaveriksi verenluovutukseen, joten enhän voinut muuta kuin iltapäivällä sulkea työhuoneen oven ja lähteä pojan kanssa luovutukseen. Tällä kertaa (vrt. täällä) homma pelitti. Ja siitä hyvä mieli.

Sitten mentiin Jäälin mummulaan. Anoppi oli hämmästyksissään kun me miniät kannoimme keittiöön lohileivät ja kakut, keitimme kahvit ja pistimme juhlat pystyyn. No eihän meitä montaa juhlijaa ollut, mutta ihan mukava ilta vietettiin ,…

Rex-kakku ei saanut minua lopettamaan paastoa, mutta siikarieska oli syötävä…

Paaston jälkeen, viikon ennakkoluulojen jälkeen – nyt väsyttää, väsyttää kovin paljon.  Ja kuinka iloinen olenkaan, että huomenna on vapaapäivä. Pitkästä aikaa kokonainen, kaikinpuolin vapaapäivä.