Showing: 4691 - 4700 of 6 408 RESULTS
Niitä näitä Vanhemmuus

Juuri tänään

2

1-2

1

Juuri tällaisena pakkaspäivänä on hyvä tehdä meksikolaista lihapataa. Siihen tulee paljon sipulia, paljon paprikaa, sopivasti valkosipulia, paseerattua tomaatiia, pippuria, chiliä, tummaa suklaata, hieman punaviiniä – niin ja tietysti mureaa naudanpaistia.

Juuri tällaisenä päivänä on hyvä istua Festassa monta tuntia ja höpötellä, kaukaa kierrellen puhua tulevasta ja välillä sanoa suoraan, että ”tule pian pois sieltä”.

1-3

Juuri tällaisena iltana on hyvä kokeilla, että WhatsApp ja Skype toimii.

Juuri tällaisena iltana on hyvä Google Viewerillä katsella tyttären kalustetun asunnon kotikatua [ja olla iloinen, että kahden korttelin päässä on San Lorenzon katu ;)], skannailla vakuutuspaperit, passit, lentoliput. Ottaa tyttären kämppiksen ja tämän vanhempien yhteystiedot omiin tiedostoihin. Merkitä bookmarkilla Monterreyn sääkartta omaan tietokoneeseen.

Juuri nyt on hyvä esittää reipasta.

Niitä näitä Ruoka ja viini Valokuvaus

Oikea lauantai

Asioilla, lenkillä (ylivertaisen hieno keli!!), ruokaa. Luentoa EN ole tehnyt.

Onpahan nyt sitten myös valomaalausta harjoiteltu: äsken seisoin pihalla puoli tuntia ja kokeilin vaikka ja miten. Ja tässä tulos! Tämä EI ole se mihin pitäisi pyrkiä. … 😉

Harjoiteltmia

Ehkä ensi tiistaiksi yllän tällaisiin saavutuksiin: KLIKS  Nuo ovat sellaisia jotka ovat tavoitteena.

Samalla pihallaololla kuitenkin muutama perinteisempi, onnistuneempi otos.

Harjoiteltmia-6

Harjoiteltmia-7

Harjoiteltmia-8

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ja teinpähän huomiseksi tämmöisiä.

Harjoiteltmia-2

Jos tykkää sitruunasta, jos tykkää lakusta, niin tykkää näistä. Minä tykkään, hyviä ovat.

Viime torstain Hesarista ohjeen hiffasin ja suoraan tähänkin kopioin. (Ehkä ei kannata paistaa noin kauaa kuin ohjeessa on; tulee aika tumma ja kuiva pohjasta. Riippuu tietysti uunista… ) (niin ja klikkaa kuvat isommiksi, herkku näyttää paremmalta siten ;))

Harjoiteltmia-3

Sitruuna-lakupalat

 Helsingin Sanomista kopioitu)

20 palaa

200 g voita
3 sitruunan mehu (1½ dl)
1 sitruunan raastettu kuori
4 kananmunaa
3 dl sokeria
4 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
1 tl lakritsinjuurijauhetta

Lakritsikinuski:
2 dl kuohukermaa
10 (à 19 g) Kick-patukkaa (silloin kun ne oli Maraboun ne olivat Käck, nyt Malacon Kick – kaikki muuttuu… )

Harjoiteltmia-4

 

Koristeeksi:
nonparelleja (minulla oli salmiakkimurusia, parempia ovat kuin nuo siniset hileet)
Paloittele voi kattilaan. Raasta yhden sitruunan kuori. Purista sitruunoiden mehut (1½ dl) kattilaan, lisää joukkoon kuoriraaste. Kuumenna, kunnes voi sulaa. Jäähdytä kädenlämpöiseksi. Vatkaa huoneenlämpöiset munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet keskenään. Sekoita munavaahdon joukkoon vuorotellen voiseosta ja jauhoseosta. Sekoita nopeasti tasaiseksi taikinaksi.

Kaada leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Kypsennä 200-asteisessa uunissa 30–35 minuuttia. Jäähdytä kakkupohja. Mittaa kattilaan kuohukerma ja paloitellut Kick-patukat. Keitä hiljalleen poristen 5–10 minuuttia, kunnes seos on kiiltävän mustaa ja kinuskimaisen paksua. Levitä kakkupohjan päälle. Koristele halutessasi nonparelleilla. Anna jähmettyä huoneenlämmössä. Leikkaa annospaloiksi.

Harjoiteltmia-5

 

Niitä näitä Vanhemmuus

Perjantain helpotus ja alkava ikävä

Kun ajelen töistä kotiin tuulee pahaenteisesti, eihän vain lumi lähde puista, eihän kaunis, kaunis tammikuun luonto käy paljaaksi ja kylmäksi? Joka aamu olen nauttinut huurteisista puista, pitsisistä tienvarsista, parkkipaikan pihlajien pehmeästä valkeudesta… Eihän se nyt vain ole ohi? Se olikin ainoa vihlova ajatus neljän jälkeen, muutoin oli sellainen ansaitun viikonlopun fiilis.

Ja sitten iskeekin sellainen lähdön tunnelma. Mutta en ajattele sitä. Pois silmistä, pois mielestä: kuinka aikuista! Ihan niinkuin en tietäisi, että on vajaa 60 tuntia eroon…

Mutta kotiin tullessa jo ryhdistäydyn ja  ryhdyn laittamaan ruokaa, – meille kahdelle. Oikeastaan haluaisin lähteä ulos syömään, olen kyllästynyt omiin sapuskoihini. Itsenäisyyspäivän tienoilla olen viimeksi syönyt kokonaan jonkun muun tekemää ruokaa…mutta … eiväthän ne ahvenfileet kauan kestäneet, eivät huonoja olleet.

Ja sitten, siis nyt, ~lasissa on lempeää punaviiniä. Voin lämpimästi suositella.

Appassimento, Vivaldi (Alkon sivulle, kliks). Se on tehty osin samalla tavalla kuin amaronet ja resiotot. Siis osin kuivatuista, sokeroituneista rypäleistä. Italialainen, Veneton alueen punaviini, jota ei ole hinnalla pilattu (alle kympin), mutta jossa on hyvä, tasapainoinen, marjainen maku.

perjantai

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kävin päivällä yliopiston ”vanhalla puolella” ja huomasin, että pankkiautomaatti kampukselta on lähtenyt! Hmph! Matkalla paleli. Tänäänkin Virransillalla lasikaton lumi kauniina, kuvat tosin viime  – vai jo edelliseltä viikolta?

Virransilta on koko kampusrakennuksen läpi kulkevan Pääväylän, toisessa kerroksessa oleva, kaksi isoa kompleksia yhdistävä lasikäytävä…


perjantai-7

perjantai-6

perjantai-2

perjantai-4

perjantai-3

perjantai-5

Tuo viimeinen kuva on kuin lapsuuden sairauspainajaisen tunnelma: aina kun tulin kipeäksi, kun kuume nousi, näin yhden ja saman painajaisen. Olen nähnyt sen aikuisenakin monta kertaa…

Siinä jään sellaisen pehmeän, tukahduttavan massan pusertamana kotimme (minun elämäni toinen koti) muutttovalmiin olohuoneen nurkkaan – juuri tälläisten valko-harmaiden massojen alle. Silloin olin pieni…

Viime yönä painajaiseni oli Meksikossa, … olin järjestämässä juhlia, jotka eivät todellakaan olleet onnistuneet… Olenko pöhkö? Olen, mutta ei sen tunnustaminen mitään auta.

 

Valokuvaus Yliopistoelämää

Sakari Pälsi ja minä

Tutkijaseminaarissa ilmeni, että ihan hyvin voisin kirjoittaa novellin, tieteellisen artikkelin tai kolumnin, ehkä jopa pakinan, aiheesta Sakari Pälsi* ja minä. Enpäs ennen ollut tiennytkään, että olen ”suoran valokuvauksen” * harrastaja. Ihan kuten Pälsikin. Tai siis Pälsihän oli jotensakin ammattilainen myös valokuvaajana. Noh, opin paljon muutakin seminaarissa. Opin taas historiasta, kollegoista, itsestäni. Enkä aiheuttanut hämmästystä olemalla hiljaa, kuten kuulemma joskus olen tehnyt ;).

*Suora valokuvaus tarkoittaa vähän samaa kuin katukuvaus tai snapshot. Otetaan kuva ”todellisuudesta” , ei asetelmista, eikä varsinkaan ”asetteluista”. Ruokien osalta en ole suoran valokuvauksen harrastaja, mutta samapa tuo.

Tänään olen kuitenkin ollut ensisijaisesti, enimmäkseen, eniten ja ihan mielellänikin historioitsija. Niin paljon historioitsija, että iltapäivällä lähti hetkeksi ääni, kun olin puhunut koko päivän, herra varjelkoon koko viikon. Huomenna ei ole paljon puhuttavaa, vaan on onneksi aikaa tehdä puhuttavaa valmiiksi. Ei YHTÄÄN meetinkiä sovittu. Juhuu!  Vaikka eihän niissä sovituissakaan mitään vikaa ole. Jospa huomenna menisi vähän myöhemmin ja lähtisi vähän aikaisemmin … (hyvä on, olen tuota aamusella Linnanmaan parkkipaikalla ottamaani kuvaani hieman pimentänyt, –  ei siis ole suoraa valokuvausta tuo. Ei ole. )

aamusella

Tiedättekös mitä on kineettinen kuvaaminen tai valomaalaus. Ensi viikon kuvausläksy ei ole enempää eikä vähempää kuin ”Mahtava valomaalaus”. Saapa nähdä.

Jokohan se huomiseksi vähän lauhtuisi? Ei haittaisi.

*Sakari Lemmitty Pälsi (9. heinäkuuta 1882 Loppi – 22. huhtikuuta 1965 Helsinki) oli suomalainen arkeologi, tutkimusmatkailija, kansatieteilijä, kirjailija ja valokuvaaja.

PS. Suuri Kiisselikysely  (ks. eilinen postaus) on kerännyt paljon klikkauksia ja mukavasti kommentteja ja  keskustelua. Se jatkukoon…! Kiitos tähänastisesta.

Niitä näitä Ruoka ja viini

Suuri Kiisselikysely

Tässä suunnittelen uutta kolumnia, ja vähän on ruoka-asiat ja ruokahistoria ollut muutoinkin ajankohtaista, joten ajattelin järjestää täällä Tuulestatemmatussa Suuren Kiisselikyselyn!

Kiisseli

Kiisselireseptejä ei kovinkaan viljalti ruoka- ja naistenlehdissä enää ole, harvoin kiisselikippoja on enää lounasruokaloissakaan tarjolla, liekö niitä koulussa vielä on ruokalistalla, päiväkodeissa kai ainakin on?

Monelle lapsuuden kiisselit ovat edelleen ruokamuistoissa jotain todella vastenmielistä [meidän nuoret puhuvat edelleen kauhunsekaisin tuntein tarhan aurinkokiisselistä (= aprikoosikiisseli)] tai sitten kiisselit ovat niitä kotiruokaherkkuja, joita kaipaa (kyllä minä voisin kuutamokiisseliä nytkin syödä) …

Kiisseli-2

Kiisselit ovat nyt vähän out, vai ovatko? Ovatko rahkamössöt, smoothiet ja jäädykkeet vieneet kiisseleiden paikan kotikeittiöissä?

Lapsuuden ruokamuistot -kyselyn,  josta olen kirjoittanut usein ennenkin ja jossa haastateltiin liki 2000 suomalaista (1920 – 1980-luvulla syntyneitä) lapsuuden ruokamuistoista, perusteella kiisselijälkiruoat olivat perheissa arkisin hyvin tavallisia vielä 1970- ja 1980-luvullakin, mutta ovatko enää?

Emännän tietokirjassa vuodelta 1931 todetaan, että

Kiisseli  (crême) on kylmä jälkiruoka, joka tarjotaan lasimaljasta ja jossa on hyydykkeenä käytetty joko liivatelehtiä tai peruna- ja maissijauhoja.  – – Jauhoilla valmistetaan kiisseleitä marjoista, hedelmistä, maidosta ja kermasta. Väliin saatetaan kiisselit myöskin panna vuokaan, josta ne kaadetaan vadilla, mutta ne eivät yleensä ole hyvänmakuisia koska ne täytyy tehdä koviksi.

Palaan tähän kiisseliasiaan, kunhan kyselyn tulokset ovat valmiit.

Olkoot kysely tuossa viikon verran, mutta sinähän voit vastailla kysymyksiin jo nyt, eikös vain? Hienoa, kiitos. 😉 Ja ilahtuisin kyllä kovin, jos kommenttilaatikossa  kertoisit joko lapsuuden tai tämän päivän jälkkärikokemuksista… Paras ja karmein muisto/kokemus?

 

 

Historiaa Valokuvaus

Ääni

Digikurssin läksynä ääni.

Sen jälkeen kun puhelimet, iPodit, herätyskellot, paloautot, lapsilauma tarhan pihalla … ja kaikki muu äänekäs oli kuvattu, ryhdyin miettimään että tehtävä onkin ”ääni”, ei äänen aikaansaaja, ei äänen tuottaja, vaan ääni. Miten kuvaat ääntä?

Kuvassa täytyisi jonkun tehdä jotain, joka johtuu äänestä: tanssia, pitää käsiä korvilla, huutaa, … Olisi siis oltava malli, ihminen, joka tekisi jotain. Eikä minulla ole mallia.

Sitten tulee mieleen ääni, vaaleissa annettava ääni. Äänestyslippua ei ollut saatavilla, mutta historioitsijallahan nyt aina on pari äänestyslippua valtiollisten vaalien alkutaipaleelta arkistoissaan ja eikun kuvaamaan. Ääni se on tämäkin.

Vaalilippu - ääni

Vaalilippu - ääni-3

vaalippu - 3

Ei minulla tietenkään kotona mitään äänestyslippuja ole, vaan otin kuvan täältä, ja siirsin photariin, tulostin ”väärennöksen” ja sitten piirsin äänen itse ja sitten kuvasin.

Klikkaamalla tuon alimmaisen kuvan, jossa on siis kopio vaalilipusta, isommaksi näet ehdokasasettulussa mielenkiintoisia juttuja.  Ensimmäisissä valtiollisissa vaaleissa Vaasan läänin vaalipiirissä olleet ehdokkaat ovat neljässä vaaliliitossa. Joukossa on vain yksi nainen. Anni Päivärinta vaaliliitto C:n kolmessakin listassa. Kauhavalla hänen nimensä on ensimmäisenä listalla ”Maalaisväestön etu”, Isonkyrön Maalaisten etu -listassa toisena ja Lapualla listalla Maahenki ja valistus -listalla kolmantena.  Mitä tämä tarkoittaa?

Jos punainen viiva (= annettu ääni) olisi vedetty kohtaan Isokyrö, Maalaisten etu, olisi Anni saanut puolikkaan äänen, koska hän oli listassa toisena. Ensimmäisenä ollut Malmivaara Väinö olisi saanut kokonaisen äänen ja kolmentena ollut A. Kivelä 1/3 ääntä. Annin listan ykkönen Väino Malmivaara sekä Suomalaisen puolueen Ylistaron listalla ”Edistys kristillisyyden pohjalta” Wilhelmi Malmivaara olivat herännäisjohtaja Nils Malmbergin jälkeläisiä ja tämän körttisuvun jälkikasvua on myös näyttelijä Laura Malmivaara.

Suomessa eduskuntavaaleja järjestettiin aluksi vuosittain ja näitä aika valtavia äänestyslippuja viivailtiin siis tiuhaan. Kannattaa katsella noita vaalilistojen nimiä: kovin ovat toiveet konkreettisia. Miksikö ääni annettiin punaisella viivalla: helpottamaan ääntenlaskentaa. Ajatelkaa, millaista olisi ollut näistä vaalilipuista etsiä lyijykynällä tai mustekynällä tehtyjä viivoja: punainen näkyi!  Kerrallaan valittiin aina vain kolmannes kansanedustajista. Vaaliruljanssi kävi työlääksi ja kalliiksi ja  vaalijärjestelmä muutettiin ja vuosittaisista vaaleista luovuttiin.

Nyt lähden kurssille katsomaan, millaisia ääniä muut ovat kuvanneet.

Bloggailu Niitä näitä

Ei mitään

Olen naksutellut sormet moneen kertaan, ottanut hyvän asennon, etsinyt pari hyvää kuvaa somistamaan tekstiä, laskenut sormet näppikselle ja …  ja kirjoittanut napakasti, kristallinkirkkaasti pari älyllistä lausetta ja tumps. Sitten se loppuu kuin seinään. Deletoin kaiken aikaansaamani.

potkuriAjattelin kirjoittaa siitä, kuinka sittenkin on mukava kun on aina muutama vähän vanhempi, kokeneempi, kysyvämpi opiskelija viime kevään abiturienttien ja häthätää parikymppisten joukossa. Tavattoman mukava hymy on lisäilo. Siitäkin piti kertomani, kuinka olen maailman paras keksimään syitä, miksen voi aamulla kävellä töihin: tiedättehän, että vaikka mittari näyttää ideaaliset – 4 C, eikä ole tuulenvärettäkään ja aikaakin olisi hyvinkin se reilu puolituntia, jonka matka vie, mutta ainahan kannattaa varoa, ettei aamusuihkun jälkeen vilustu ja luentomappikin jo on aika painava, ja sittenkin olisi hyvä olla reilusti ennen kahdeksaa, että varmasti pääsee kopiokoneelle tekemään rauhassa hand-outit kandisemmaa ja keskiviikon luentoa varten ja pahintahan oli etten löytänyt potkuriani mistään 🙂  … selityksiä riittää. Mutta en haluakaan kirjoittaa siitä. Enkä myöskään keksi mitään sanomista siitä, kuinka on kiva luennoida, ja esittää tiukkisopea: uusi kandisysteemi on vaativa, muistattehan… Paastoviikosta, tai tarkemmin ottaen sen siirtämisestä ei ole mitään järjellistä kerrottavaa, eikä äsken tyttären kanssa tehdyt  Meksikon lähtöön liittyvät monet tsekkailut nekään saa minua bloggaamisesta innostumaan.

En siis kirjoita. En mitään.

Kerron vain, että huomisen digikurssin äänikuva on valmis! Laitan huomenna. 🙂

Niitä näitä

Läksyjä tehty ja tekemättä

Luulenko vain, mutta ehkä en sittenkään vaan oikeasti on kyllä poikkeuksellisen kaunis talvi. Pitkän aamupäivälenkin (paljon uutta musiikkia iPodilla, mm. tämä! Onhan voima ja tunne? ON! I like!) jälkeen vielä kotipihalla kuvaussessio…

Omenasato jäi poimimatta! Tässä se kuvallisena, tältä se nyt näyttää.
Makrokuvat kannattaa klikata isommiksi…Varsinkin tämä ensimmäinen kuva!

Talvipuutarha-3

Talvipuutarha

Talvipuutarha-2

 

Pensaiden leikatut latvukset liki taiteellisia…

 

Talvipuutarha-4

 

Fasaani on jäljellään merkinnyt suunnan.

Talvipuutarha-5

 

Huvilan ikkunan pitsiä.

Talvipuutarha-6

 Lumi on niin kaunista, runollista, osaisinpa kertoa millaista…

Talvipuutarha-8

 Talvipuutarha-7

Mutta läksykuva jäi ottamatta: digikurssin läksynä on ääni. Siis ei äänen tuottaja tai äänen lähde, vaan ääni. Miten kuvaat ääntä? Ehdotuksia? Apuja?

Muut läksyt tänään tehty. Esseitä tarkastetttu; yksi ihan erinomaisen hieno, mitenhän osaisin kannustaa opiskelijaa jatkamaan tutkimuksia, kirjoittamista, kannustaa julkaisemaan. Harvoin näin briljanttia sattuu kohdalle.

Ja huominen opetus valmisteltu. Sähköpostit jo hoideltu, aamulla voi aloittaa puhtaalta pöydältä. Ja aloittamista onkin!

Niitä näitä Oulu

Kävellen ja köksäillen

Oli vielä melkein pimeää kun lähdin kävellen kampaajalle. (kaikki kuvat suurenevat klikkaamalla)

Kävellen pakkasaamuna

Kävellen pakkasaamuna-2

Koskelantiellä kovin hiljaista.

Kävellen pakkasaamuna-3

Toppilan sillalta näkyi Villa Hannalan pitsitorni kauniisti.

Kävellen pakkasaamuna-4

 

 

 

Kävellen pakkasaamuna-5

 

Toivoniemen koivut viehättävästi huurussa.

Kävellen pakkasaamuna-6

Yksi lehti ei anna periksi.

Kävellen pakkasaamuna-7

 

Uusi, uljas Raatti.
Kävellen pakkasaamuna-9

Ja loppuun liki pakollinen kuva Pikisaaresta.

Kävellen pakkasaamuna-10

Summa summarum: talvinen Oulu on kovin kaunis.

Kampaajalla hurahti pari tuntia.

Pehtoori tuli hakemaan, ja ajelimme Sittariin: viisi grillattua broileria, 5 granny smith -omenaa, 5 banaania, 3 sitruunaa, 4 pkt aurinkokuivattu tomaatti – tuorejuustoa (creme bonjour), 4 pussia jääsalaattia, sitruunapippuria ja 3 pkt isoja wrappeja. Kotiin tultua duunasimme puolessatoista tunnissa 35 ”hedelmäistä broilerwrappia” [ohje täällä], jotka kävin tarjoiluvalmiina äsken tyttärelle viemässä. Läksäreitään viettää hän.

Nyt vielä viimeistelen meidän nyyttäriosuutemme: illalla on viinikerhon perinteiset (loppiais)nyyttärit ja me lupasimme viedä kylmän kalaruoan. Alkuun on keitto, sitten meidän savukalamousse saaristolaisleivän ja mädin kera ja kerhomme naissinkku on luvannut tuoda sille sopivan salaatin, pääruokana isäntäväki tarjoaa liharuokaa jolle kerhomme miessinkku (vain kerhossa sinkku) on luvannut valmistaa kasvislisäkkeen ja sitten kaupunkilaistuneet oulunsalolaiset ovat luvanneet tarjota jälkiruoan. Kaikki muut ovat vaihtaneet omalta mukavuusalueeltaan pois, – paitsi me. Melkein aina minä teen jotain alkuun sopivaa kala/äyriäisruokaa. Niin siis nytkin.

On jo kyllä nälkäkin. Lähdettäis jo…

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

klo 22.12.  Lime-kookos-pannacotta mangopaloin oli ehdottomasti parasta. Nyt on täys. Nyt juhlakausi on loppu.

Niitä näitä Vanhemmuus Yliopistoelämää

On muistettava kaikki hyvät!

Nyt on sellainen ilta, hetki, että on mietittävä, lueteltava päivän hyvät asiat… Mitä kaikkea hyvää tänäänkin on ollut!

On hyvä herätä pitkien (lue: arkisin poikkeuksellisen monien, periaatteessa kaikkien tarvittavien = 8 tunnin) yöunien jälkeen hyvissä ajoin.

Aamupuuron keitto ei ole joka-aamuista, mutta tänäaamuista. Sekin on tässä päivässä hyvä.

Sovinnossa itseni ja vaatekaapin kanssa löytyy kerralla mukavat, lämpimät, tarpeeksi asialliset vaatteet töihin: paksu vaaleanpunainen palmikkoneule ja Noolanin harmaat huopahousut ovat tänään ilonaiheita. Ne ovat minun, tuntuvat omilta! Niissä on hyvä ja lämmin olla.

Kävellen en kuitenkaan lähde, tänään tuntuu hyvälle mennä autolla. Ja matkalla soi Tuure Kilpeläisen ”Eloon”  – se on hyvä biisi ja sekin on hyvä asia, että juuri se soi. [Ja sitten kuitenkin jossain syvällä alavire, alakulo, ja muistan kuitenkin mitä Olli Helenius laulaa:  ”Nyt ja aina” ]

Töissä ei meitä monta ole. Oikeasti on tutkimusvapaaperjantai. Luen, kirjoitan, luen, käyn kirjastossa, luen, kirjoitan. On rauhallista. Professori käy vain muutaman kerran. Vain muutama opiskelija piipahtaa, soittaa, sähköposteilee. Ei, eivät häiritse, muistuttavat vain siitä, mikä työssäni on mukavaa: ihmiset. Ihmisiä tarvitsen.

Päivä menee nopeasti. Ei palele, ei ole kiire, tiedän mitä teen, tiedän että saan luennon kulkemaan.

Työkaveri  alakerrasta käy, jutellaan pitkään. Toinen tuo runokirjan lainaksi. Onhan meillä sama elämäntilanne: äitinä ja tytttärenä, tyttären äitinä, äidin tyttärenä. Hyvät työkaverit ovat enemmän kuin usein muistaa ajatellakaan.

tiffany

Mahdollisuus lähteä jo kolmelta on etuoikeus, jota ei aina muista. Ja tänään se oli tärkeää, että saattoi lähteä: tyär oli luvannut tulla kotikotiin illaksi, – ja syömään.

Pehtoori oli käynyt kaupassa, joten ei tarvinnut lähteä markettiin, mistä muistin olla tänään erityisen iloinen. Minä en todellakaan pidä perjantai-iltapäivän markettiostoksista. En todellakaan.

tiffany 1

Pakkasella ja pimeällä koti valoineen, lämpöineen, takkatulineen, kynttilöineen, kaikkine omine juttuineen, tuoreine kukkineen, perjantaineen, eikä-tarvi-lähteä-mihinkään-fiiliksineen on hyvä, levollinen.

Laitan ihan ekstrahyvää ruokaa: paistettua Inarin nieriää, parsakaalipyrettä, mäti-smetakastiketta, perunoita, … kuuntelen hyvää musiikkia, tytär kertoo gradusemmasta, kavereista, Stuttgartiin palanneesta S:sta, ottopojasta, huomisesta, höpötellään kolmisin. Istuskellaan pitkkään ruoan jälkeen…

Näin paljon hyvää, ja minä olen jo nyt itku kurkussa. Toistelen itselleni, hoen kuin mantraa, kertaan kaikkea hyvää … mutta ei auta! Nyt jo ikävöin. Tytär lähtee reilun viikon päästä…

tiffany 2