Showing: 4661 - 4670 of 6 408 RESULTS
Niitä näitä Vanhemmuus

Lomasuunnitelmien sumplimista

tolppa

 

Tuo kilometripylväs on meidän pihalla. Minun pappani teki tuollaisia, Lounais-Suomessa saattaa vieläkin olla tienvarrella papan tekemiä kilometripylväitä.

Joskus nuorena kun siellä päin miehen kans ajeltiin, oli puhetta, että olisi mukava saada sellainen pihalle – ei meillä silloin kyllä ollut vielä pihaakaan. Eikä sitten koskaan tolppaa kuitenkaan auton perään pöllitty ja kotiin roudattu.

Mutta kymmenkunta vuotta sitten yhdessä sitten keksittiin tämmöinen.

Pehtoori teetätti sen hautakiviliikkeessä. Eikä kilometrit olekaan ihan mihin tahansa.

Lyhemmät kilometrit ovat tänne

ja pitempi taival on tänne.

Vatikaani

Tässä joku viikko sitten mietittiin, kumpaan suuntaan lähdetään: Roomaan vai Hangasojalle? Ihan alunperinhan oli  ajatuksena, että lähdemme maaliskuun alussa vain pidennetyn viikonlopun ajaksi mökille ja sitten kuun loppupuolella Naantaliin, tapaamaan tuttuja ja osallistumaan Paistinkääntäjien kapituliin. No sitten tuli se Bali vaihtoehto. Sitten suunta vaihtui liki 180 astetta: eikun Meksikoon hiihtolomalle!

Mutta kun selvisi, että lento Oulusta Monterreyhin kestää 23 – 30 tuntia ja että tytär on arkipäivät yhdeksästä kuuteen töissä, totesimme että ei olisi oikein mieltä lähteä sinnekään. Minulla kun ei kuitenkaan ole mahdollisuus olla pois duunista kuin viikko. Jos siitä viikosta pari kolme vuorokautta menee reissaamiseen ja molemmissa päissä vielä lievää jetlagia ja ne perilläolopäivät näkisimme tytärtä aamuin illoin muutaman tunnin, niin ei oikein ollut sekään, mitä toivoimme, eikä oikein monen tonnin reissu innostanut.

Mietitään jos onnistuisin kesäkuussa saamaan virkavapautta (haluan pitää kuitenkin koko heinäkuun lomaa) ja kaikki muut asiat järjestyisi, niin silloin voitaisiin ehkä mennä Meksikoon, kun maailmanvalloittajallammekin on silloin harjoittelu päättynyt ja hänelläkin on loma. Mutta senpä näkee..

Meksikon matkan toiveissa peruttiin se heinäkuuksi varattu Irlannin patikkareissukin. Sen matkanjärjestäjäkin kun ilmoitti kuukausi sitten, että reissupäiviin on tullut muutos lentoyhtiön vuoksi ja se reissu olisi ollut sitten osin päällekkäin minun töihin paluuni kanssa. Ja jos kerran kesäkuussa päästäisiin Meksikoon niin sitten ei enää Irlantiin samalle kesälle…

Ja nyt vaikka aurinkoon ja lämpöön haluttaisikin, vaikka Rooman kevääseen voisi mieluusti piipahtaa, lähdemmekin kymppiviikoksi mökille. Toiveissa sinne on niin hieno keli kuin tänään on ollut [jopa työhuoneessa oli aurinkoa!]  Toiveissa on, että kihlapari pääsisi seuraksemme, mutta poika äsken photarikurssilla ollessamme kertoi, että on hyyyvin epävarmaa, saako töistä vapaata kun ”lapselliset” – siis hiihtolomakoululaisten vanhemmat – ovat etusijalla, mikä on tietysti ymmärrettävää, mutta eikö voitaisi ajatella myös siten että (korkea)kouluopettajien pojatkin vois olla kärkipäässä… Perhelomastahan se on kyse näinkin päin… 😉

(Huomenna Terveisiä Meksikosta vol. II) 

Niitä näitä Ruoka ja viini

Blinien aika

Blinejä. Nyt vasta tein blinejä. Hetkellinen mielenhäiriöni nimeltä karppaus ehkä on syynä siihen, että nyt vasta tämän talven ensimmäiset blinit on nautittu. Niitä kyllä kannattaa paistaa ja herkutella.

Blinei

Kyllähän valurautaisissa oikeissa blinipannuissa luonnollisesti tulee rapsakampi pinta ja rasvakin ”tasoittuu” niissä hyvin, mutta osan voi paistaa tällä Opan monitoiminpannulla (röstejä ja jauhelihapihvejä ainakin ajattelin sillä kokeilla, ja varmasti tulee paistetuista munistakin kauniita tällä). Pannun ostin eilen Kodin Ykkösestä ja juuri ja juuri alle kolmella kympillä lähti.  Alla ne perinteiset valurautapannut, mutta kun niitä ei ole kuin kaksi, niin on hyvä että on tuo apupannu. Montakohan Juniori söi? Kymmenen?

Blinei-2

Tänään perinteinen smetana-siianmäti-sipuli (roscoff) -lisuke – miniäkokelaskin kun on oppinut syömään ”niitä pieniä oransseja pyörylöitä” :), mutta lisäksi ehdolla oli erinomaista kylmäsavulohta. Miedosti savustettu lohi, smetana, ja pieni häivähdys hunajaa olivat lyömätön yhdistelmä, cocktail-kurkku vielä pisteenä iin päälle. Hmmmm…

Kaikki te, joilla on Vuorotellen-kirja, sieltä löytyy blinien ohjeita ja blinien historian lyhyt oppimääräkin. Jollei sinulla ole kirjaa, niin ei hätää: senhän on jo nettiversionakin (KLIKS)

Ja sitten kun hiilarilinjalle on palattu, niin pääruoaksi umbrialaista pastaa. Perfetto. Tätä löysin eilen Stockalta joten ei tarvitse Italiaan asti lähteä erinomaista artesaanispaghettia hakemaan.

Blinei-4 Blinei-5

Jälkkäriksi ihan normi Creme  brûlee joten ei niin huono päivällinen. Yksi iso puute kyllä oli: tytärtä ei sapuskalla näkynyt.

Tuhnuisen sään jatkuessa lenkillä kävin. Nyt jo sataa ”rätei ja lumpui” – isoja märkiä räntähiutaleita. Riittäisihän tuo lumentulo jo.

silta

Ja nyt tapan aikaa viimeistelemällä ensi viikon luentoa, ja odotttelen että tyär heräilee ja skypeilee.

fiilis

Ensi viikoksi minulla onkin paljon postailtavaa, pysyhän linjoilla.

 

 

Niitä näitä Ruoka ja viini

Shoppaamassa

Tänään oli shoppailupäivä. Fiilistä moiseen. Olin varmaan tunnin Kodin ykkösessä: kaikenmoisen kauniin katseluun kului aikaa. Ja toki tein ostoksia. Toki!

Uusi mandariinipuu [pienen pieni] , tulppaaneja, pöytäliinaksi matto, uusia lautaslliinoja …

Shoippailuja-2-3

Shoippailuja-4

Stockallakin kävin. Herkusta kaikenmoista herkkua. Kokeiluun lähti mm. vadelma-hunaja. Kuten juustotiskin myyjätär sanoi: sopii erinomaisen hyvin valkohomejuuston kanssa. Niin teki. Ja parapähkinät! Ihan ykkösherkkuni nykyisin. Juustolla ja ilman. Hyviä.

Shoippailuja-6

 

Shoippailuja-2

Ja macaronseja. Uijui. Niistä pidän. Ja minullle ne ovat merkillisesti kevätherkkuja. Jäi niitä huomiseksikin. Muutama.

Shoippailuja-3

 

Shoippailuja-2-2

Linnut lauloivat tänään. Isosti tintit pitivät ääntä kotipihan koivuissa.

Shoippailuja-9

Lintu oli lauantain viinissäkin. Jos tarvitset kevyen ruokaviinin (tämä vaatii ruokaa, esim. savukala tai broileriruoka voisivat mielestäni olla soppeleita tämän kanssa), niin osta ”tinttiviini”. Lasissa se näyttää puolukkamehulta kuten Pinot Noirin tapana on, eikä tuoksukaan ole mitenkään kosiskeleva tai mieliinpainuva, mutta maku on hyvä. Terve, kevyesti mausteinen, makoisa, ei peittävä.  Weemala, Pinot Noir ks.  http://alko.fi/tuotteet/fi/433507   Kelpo viini Australiasta.

tinttiviini

Uusi Lexingtonin T-paita tarttui myös mukaan.
Kun ei sitten tullut ulkoilukuvaussäätä, olen kuvaillut ostoksiani.
Kuvasadosta riittänee ensi viikkoonkin.

Shoippailuja-5

Shoippailuja-8

Tämä viimeinen kuva olisi vaikka pääsiäiskortiksi passeli,
klikkaamalla näet sen paremmin.

Niitä näitä

Kun kemiat toimii – tai ei

Nyt kun sataa hiljaista lunta, ja on tämän merkillisen pitkän viikon perjantai, tilipäiväkin, eikä (paljonkaan) rästejä, mietin (taas), millaista se olisi jos en olisikaan palannut töihin. Mutta mitäpä sitä miettimään…

Sellaistakin mietin, että miten muut suhtautuvat ja toimivat, kun sattuu sellaisen työyhteisön, seminaariryhmän, opettavan kurssin, ystäväporukan jäsenen, sukulaisen, naapurin, lääkärin, seuramatkalaisen tai kenen tahansa ihmisen, jonka kanssa ei kerta kaikkiaan kemiat toimi, joka jostain syystä on epähyvä, erimaailmasta,  omasta näkövinkkelistä vähän turhan originelli, mutta jonka kanssa on syystä tai toisesta, enemmän tai vähemmän ”pakko” tulla toimeen tai tehtävä joku jobi, projekti, pöytäseurana istuttava ilta, viikko samassa pienessä turistiryhmässä jossain maailman ääressä elettävä  ja/tai jonka tietää kohtaavansa uudelleen, jonka kanssa on vaan jotenkin samaan tilaan mentävä, aikaa vietettävä, ehkä jopa jotain aikaansaatava?

Onhan tietysti sellaisiakin ihmisiä, jotka tulevat toimeen kaikkien kanssa kuin myös sellaisia, jotka piut paut piittaavat muista, hyvässä ja pahassa eivät tunne kanssaihmisten ihanuutta tai inhottavuutta. Meitsi kun ei kuulu kumpaakaan noista porukoista, turhankin paljon ajattelen asioitakin ihmisten kautta, joten joskus koituu ongelmia ryhmädynamiikan tai minkä kanssa lieneekään… Enimmäkseen tupisen nyt itsekseni, joskus muillekin, enimmäkseen itseksekseni, aiemmin päiväkirjoissa, nyt täällä blogissa pidän monologia…

Mutta lopultakin piti sanomani, että tänään olen ollut erinomaisen tyytyväinen yhdestä projektista, jossa on yksi ihminen, jonka kanssa kemiat toimii. Jonka kanssa ei ole tarvinnut miettiä, miten toimia kun yhteistyö ja yhdessä oleminen ei pelaa. Tämän kanssa toimii ja pelaa.

Perjantaita vaan teille muillekin! 🙂

Ja sitten tilaukseen huomiseksi tai sunnuntaille tämmöinen kuvauskeli.

_MG_7283

_MG_7279

Niitä näitä Ruoka ja viini

Tunnustan

Tässä on nyt pian neljä viikkoa mennyt entistä vähemmillä hiilihydraateilla tämä ravitsemusjärjestykseni. Siis on tunnustettava että karppausta on tullut harjoitettua. Miksikö moinen? Minähän olen antanut suhteellisen selväsanaisesti ymmärtää, etten perusta karppaamisesta, enkä mistään muistakaan dieeteistä, erikoisruokavalioista, ihmekeinoista – jolleivat ne ole terveyden kannalta tarpeellisia (diabetes, keliakia, vegetarismi eettisenä juttuna tms.. ). Siis miksi pitäisi hurahtaa karppaukseen?

Terveellisesti ja monipuolisesti syöminen ja aika ajoin kunnon herkuttelu kun ovat ne jutut, joiden nimeen minä olen vannonut. Jos on ollut tavoitteena hoikkua, on sitten vähennetty kaikkea syömistä. Aika tasapuolisesti, eikä mitään erikoisruokavalioita ole harrastettu. Siis miksi nyt?

Juttuhan on niin, että joka kevättalvi pidän viikon mehupaaston (ks. esim. täältä tai täältä). Ja minun oli tarkoitus – ja olisi ollut sopiva välämä sosiaalisessa/ruokaharrastuselämässä – noin kuukausi sitten viettää tämä elimistön lepo- ja puhdistautumisviikko, mutta sitten kun oli töiseviä aikoja tiedossa, tyttären lähtö Meksikoon ja merkillinen mood muutoinkin, niin päätinkin skipata koko paaston, sillä ajattelin, etten jaksa, se kun kuitenkin vaatii sellaista henkistäkin keskittymistä. Aika helposti annoin itseni luopua paastosta. Ja ajattelin, että kokeilenpas kuitenkin viikon ilman leipää, pastaa, sokeria. Ja se on nyt noita kahden edeltävän viikonlopun erikoisillallisia lukuunottamatta pitänyt kutinsa; hiilarit ovat hiipuneet olemattomiin lautaseltani.

Ja kokemukset? No jo se, että viikko venähti neljäksi kertoo, että ei ole ollut kovinkaan vaikeaa. Aamuisin kaipaan leipää ja olen kaivannut viikottaista pastaruokaa tietysti. Perunoita ikävöin viikonloppuisin kalan seuraksi. Laskiaispullan olisin halunnut, mutta eihän ne leipomukset minulle yleensäkään ole niin ehdoton elämys ja eines. Ilman leipää on siis ollut vaikeinta. Karkkia en ole kaivannut, muutaman tummansuklaan olen viikonloppuisin punaviinin kanssa jälkkäriksi nauttinut. Ja äärimmäisen verkkainen aineenvaihduntani on heittäytynyt kertakaikkiseen talviuneen. Mutta kaikkinensa mennyt aika helposti.

Ja mitä moisesta VHH:sta (vähähiilihydraattisesta hifistelystä) on ollut iloa? Ei ole ollut nälkä, ei missään välissä, on saanut syödä juustoja! Painoa on pudonnut pari kiloa. Olen löytänyt uusia ruokaohjeita, – ihan uudenlaisia ruokia. Mutta? Mutta ei ole karppaus minun juttuni. Palaan entiseen elämänmenoon ja viikonloppuna teen jotain ihanaa pastaruokaa!  Ehkä taas ensi vuonna korvaankin viikon paaston kuukauden karppauksella. Tiedä häntä. Ei ole minua niin isosti hetkauttava juttu. Onpahan nyt kokeiltu, tunnustan.

Tulppaani-2

 

Tulppaani

Historiaa

Yllättäen ajankohtaista historiaa

Juuri kun minä olen päässyt luennolla selittämästä, että tuberkuloosi kuuluu niihin tauteihin, joita Suomessa ei enää tavata, ja kertonut, kuinka se oli pahimman luokan kansantauti ja kuinka Suomi oli tämän ”valkoisen surman” mustaa aluetta, ja otin oikein kuvan omasta opintokirjasta*, johon meidän piti opiskeluaikana hommata leima todistukseksi, että on käynyt tubi-kuvauksessa (muuten ei saanut opiskeluoikeutta), juuri kun olen huomisen luennon Power Pointiin linkittänyt filmipätkän tuberkuloosipotilaiden palauttamisesta yhteiskuntaan, kertonut että kollega johtaa viisivuotista Akatemian-projektia, jossa tutkitaan tuberkuloosia, joka siis Suomesta todellakin on jo hävitetty ja juuri kun avaan netin, että etsin vielä vähän täydennystä huomiseen luentoon, niin törmäänkin uutiseen, jossa kerrotaan, että Turussa on opiskelijoiden keskuudesta löytynyt tubia.

[Hyvin tyypillinen tuo lause minulle tänään: monta riviä, yhteenputkeen suunnilleen hengittämättä.]

tarkastus

 

* Ei ollut WebOodia, eikä opintorekistereitä. Oli opintokirja, johon merkittiin kaikki suoritetut tentit, luennot, seminaarit. Ja leima tuberkuloositarkastuksessa käynnistä!

Niitä näitä Valokuvaus

Kuuma kaaos kuutiossa

 

Kuuma kaaos kuutiossa_iso

Siinäpä se minun versioni digikurssin läksyksi. Ehdottomasti klikkaa isommaksi, pliis!
Kauan piti miettiä, piti kuutioita etsiä ja kuvata. Niinpä sitten lopulta oli päädyttävä
hyödyntämään Photari-kurssilla opittua layeri-tekniikkaa.

Ensin otetaan kuva, useita kuvia, erilaisista kuutioista kotona. Ulko-oven laseista, kukkapurkeista, kylppärin sinisistä lasikuutioista, ja marmeladipurkin pohjasta.

kuutio tämäkin (Custom)

Purkin pohja (Custom)

Sitten purkki rajattava, väriä säädettävä vastaväriksi ja ”leikattava” purkin pohjaan aukko.

kuutio

Kuutio on siis valmis, mitä nyt vielä pitää rajata neliön malliseksi. Sitten pitäisi löytää ”kuuma kaaos” liitettäväksi kuvan taustalle. Muistui mieleen viime tammikuussa Tuiranrannassa otettu kuva.

Pakkaskuva

Kuvassa, eikä sen ottohetkellä kyllä suinkaan ollut kuuma,  itseasiassa oli ihan hiton kylmä, eikä kuvassa oikeastaan ole  niin kauheaa kaaostaan… Mutta jos vähän säädän värisaturaatiota, ”lämmitän” värejä ja lisään kontrastia. Sitten kuvasta layeri ja sen vienti kuutiokuvan alle tai taakse, ihan miten vain jokainen haluaa ajatella. Lopulliset värisäädöt ja rajaukset ja se on siinä.

Nyt toivottelen mukavaa nousiaisen jatkoa (opiskelijoilla ei olekaan tänään laskiaispilheitä, vaan Nousiaiset!) ja riennän kurssille!

Niitä näitä

Tähän aikaan vuodesta

Tähän aikaan vuodesta kädet kuivaa niin, että on pieniä, kirveleviä haavoja rystysissä. Jos aamulla unohtaa laittaa kosteusvoidetta kasvoihin, on iltapäivällä vaikea hymyillä ilman, että sattuu. Kun yöt, päivät hengittää vain sisäilmaa, ääni käy jo kahden luennointitunnin jälkeen entistäkin käheämmäksi, liki painuu maan alle.

Tähän aikaan vuodesta tomaatit maistuvat joko puisilta tai pahalta, pahimmillaan molemmilta, jotta kurkkuja viitsisi syödä, on maksettava pienestä luomukurkusta kaksi euroa. Sitä paitsi kun kauppaan on asiaa, ei voi vain piipahtaa, se on  ohjelmanumero! On puettava villatakki, untuvatakki, kaulahuivi, korvaläpät ainakin, todennäköisesti pipo (minkä jälkeen hiukset liimaantuvat päähän) ja vinkkelit tai Pampakset jalkaan. Toivottava että auto on tallissa.

Tähän aikaan vuodesta yöuni tarkoittaa pätkittäisten, lyhyiden painajaisten sarjaa juuri ennen kuin heräät sudenhetkeen aamuyöllä, ja tiedät että tässä tämä nyt oli: nouse ylös ja lähde töihin. Pimeä ei ole turvallista ja tunnelmallista oloa, mutta valoakaan ei ole vielä niin paljon, että maailman voisi tehdä valmiiksi. Valo on viiltävää, paljastavaa, kovaa ja kirkasta.

Tähän aikaan vuodesta edellinen kesä on niin kaukana, että on vaikea muistaa, miltä vastaleikattu nurmi tuoksuu, eikä seuraavasta ole vielä lupaustakaan.

Minä en voi sietää helmikuuta. Mutta senhän te jo tiesittekin.

Romeo ja Julia Linnanmaalla

On februarfobian aika!

Niitä näitä Ruoka ja viini

Laskiaissunnuntaina

Paluu arkeen, . . . no ei ihan, vaikka melkein.

Aamusella lenkillä, etsimässä kuutioita (ks. perjantain postaus) ja miettimässä. Jonkinlaiseen lopputulemaan joidenkin asioiden osalta pääsinkin. Lukemista, luentoa ja läksyjä. Ja kyllä, kyllä olen aika tyytyväinen tulokseen. Palaan asiaan.

Ja sitten ruokaa. Juniori ja J. olivat luvanneet tulla syömään, joten oli hyvä syy kokeilla pariakin ohjetta, jotka olin merkannut listalleni. Ensinnäkin munakasrulla, joka virallisesti on ”aamiaisruoka” mutta tein meille alkuruoaksi. Ja sitten pikkutomaatteja  uunissa. Miniäkokelas kun tykkää kovasti erilaisista uunitomaateista niin ajattelinpa kokeilla näitä. Meillä oli samalla testi: kotimainen, kallis luomu vastaan espanjalainen, halpa, ei-luomu. Ja äänet menivät tasan 2 – 2. Mutta joka tapauksessa mukava pikkulisäke. Ohje on Safkaa-kirjasta.

Sunnuntain sapuska-4

 

Sunnuntain sapuska-5

 Halkaise kirsikka/luumu/pikkutomaatit ja ota enimmät siemenet ja neste pois. Laita puolikkaat uunipellille (jossa on leivinpaperi), ripottele pinnalle sokeria, suolaa, myllystä pippuria ja pirskottele päälle oliiviöljyä. Jokaisen puolikkaan päälle ohut viipale valkosipulinkynttä ja timjamia. Sitten uuniin (120 C) pariksi tunniksi. Leivinuuni on hyväksi, jos mahdollista. Siellä voivat olla kauemminkin.

Maistuivat liharuoan lisäkkeenä erinomaisen hyvin. Huomenna kokeilen miten loput solahtavat evässalaattiin.

Toinen uusi kokeilu oli lohirulla. Hieman erilainen kuin ensimmäisessä keittoskissani, mutta idea on sama. Paista uunimunakas (jossa on pinaattia), jäähdytä, levitä pinnalle lohesta (kylmäsavu ja loimu), tuorejuustosta (katkarapu), sitruunamehusta, pippurista ja tillistä sekä kevätsipulista tehty tahna ja rullaa. Oli hyvää. Voi varmaan varioida monin tavoin.

Sunnuntain sapuska

Sunnuntain sapuska-2

Sunnuntain sapuska-3

 No mutta jälkkäriksi laskiaispullia? Ei ollut ei. Ihan kummallinen laskiaissunnuntai.

Niitä näitä Ruoka ja viini Valokuvaus

Lauantai harrastellen

Tähän mennessä parhaan valokuvaus/digikurssin opettaja PP ohjeisti meitä kuvaamiseen hurahtaneita viimeisellä luentokerralla, että ryhtykää keräämään portfolioita, kansioita, joihin otatte kuvia jonkin teeman mukaan…

Ajatus jäi itämään, ja sitten totesin, että niinhän minä olen jo kauan tehnyt: minulla on jo epälukuinen määrä teemoista, jotka voisi nimetä seuraavasti: Fiat (Italiassa ja Suomessa olen kuvannut Fiateja. Nyt kelpo kuvia alkaa olla kymmenkunta), pyörä [olen kuvannut pyöriä talvella, kesällä, hylättyinä, näyteikkunoissa], no kuvausrepertuaariini kuuluvat myös ruoka, tietysti, ja Lappi (yllättikö ketään?) ja sitten hautausmaat.

Oulun Stooleporin (kirkkoherra Ståhlin (1700-luvun lopulla) mukaan) nimetty vanha hautausmaa on minulle edelleen mieluinen lauantaiaamupäivien kohde. Haudallahan sitä tulee siis vieläkin käytyä… Mutta niin monia Suomen ja muidenkin maiden hautausmaita on tullut käytyä ja kuvattua, että olenkin ajatellut kuvista tekeväni ”gallerian”. Sen aika ei ole ihan vielä, mutta tältäkin päivältä jäi muutama otos tuohon kansioon. (kuvat kannattaa klikata isommiksi)

Näin?

hautuumaalla

Vai näin?

Helmikuun lauantai-3-2

Helmikuun lauantai-6

Helmikuun lauantai-2-2

Helmikuun lauantai-7

Sitten vielä paluu eiliseen …

Lainaus omasta Paistinkääntäjä-tiedotteestani:
”Chez Jouni, Jouni Törmänen, on vierailevana keittiömestaritähtenä
ravintola Puistola Diningissä helmikuun alussa.”

Helmikuun lauantai-5

Eilen illalla olimme siis Puistolassa syömässä, illastamassa.
Paistinkääntäjiäkin mukana oli, mutta me olimme VMP:n kanssa.
Ystävien seurassa nautimme aivan ylivertaisen hienon illallisen. Yksi parhaista ikinä.

Minähän en ostereista pidä. Paitsi jos ne tuodaan tarjolle näin: samppanja-sabayon gratinoituna!

Helmikuun lauantai-2

Hummeri ja risotto ovat suuria herkkujani, eikä eilen tarjolla olleet mitenkään vieneet mieltymystäni niihin. Taivaallisia olivat!

Helmikuun lauantai-3

Tämä ei ollut jälkiruoka vaikka pinnalla olikin tomusokeria ja kanelin tuoksu huumaava! Kyyhkypastilla, marokkolainen!
Sanoinkuvaamattoman erinomaista. Mausteista, pehmeää, ei kuivaa, makoisaa, täyteläistä. Haulejakaan ei sattunut kohdalle 🙂 .
Sanoinko jo, että mausteista ja ennenkokemattoman hyvää.

Helmikuun lauantai-4

Väli- ja jälkiruoat samoin kuin viinipaketti, jossa mm. tokaiji, joka ei ollut turhan ”leipämäistä” eikä liian makeaa, maistuivat meille. Seura, tarjoilu, ruoka ja miljöö ja fiilis ihan erinomaista. Arkeen hieno katkaisu. Chez Jouni on Puistolassa vielä viikon, mene jos mahdollista.

Entä onko lauantaina ollut muuta kuin aamupäivän normaali kierros? Ei tavattomia, pari tuntisen ulkoilun ja Caritaksen jälkeen kauppaan ja sitten kokkailuharjoituksia, viesteilyjä vaikka ja minne, vähän lukemisia, muutama power point ensi viikoksi. Illalla Putous? Niinhän se yleensä kai on, mutta meillä juuri äsken pitkä skype-yhteys suoraan Monterreyhin. Hyvä juttu.