Showing: 891 - 900 of 6 406 RESULTS
Niitä näitä

Keski-Suomesta yöpymispaikka?

Hellepäivän hommia on tänään kuulunut juhannuksen jälkeiseen arkeen palaamiseen.

Ja sitten kalenteriin merkintöjä. Suunnitelmia ja sovittuja juttuja tuleville viikoille. Ettei menisi kesä ihan haaskioon odotellessa jotain mukavaa, kesäistä tapahtuvaksi. Siispä kesäteatteria, rotissööripiknikkiä, tapaamisia, ruokavieraita, humputteluaikeita muksujen kans, mökkireissua.

Ja eilen saimme päätetyksi, että teemme tänä kesänäkin jonkin pienen reissun: Lofootit on olleet vahvasti ehdolla jo pidemmän aikaa, mutta päädyimmekin lopulta eteläiseen Suomeen. Länsipuolelle. Parin viikon päästä ollaan jo matkalla, nimenomaan maanantain tiistain väliseksi yöksi pitäisi löytää joku mukava yöpymispaikka. SUunnilleen 100 km säteellä Jyväskylästä, eikä itäpuolelle. Olisiko kellään suositella jotain mukavaa järvenranta lomapaikkaa/mökkiä/kaupunkia, jossa mukava airbnb, kartano- tai boutique-hotellia, tai jotain – ei-ketjuhotellia,  jossain tällä aluella:

Paluumatkalle löysin Vaasasta mukavan oloisen majoituksen, eikä me olla juuri koskaan kunnolla Vaasaan tutustuttu. Mie olin kerran tilausajossa siellä yhden yön, ja sitten noin neljännesvuosisata sitten kävimme perheen kanssa siellä ”pikkujoulumatkalla” kun Vaasan kaupunginteatterissa oli Rölli, jota Tyär fanitti ihan hurjasti. Joku kylpylähotelli-majoitus ja teatteri oli sen kertainen Vaasa-kokemus. Kymmeniä kertoja on ajettu läpi, mutta nyt aiotaan olla yksi yö ihan keskustassa olevassa airbnb:ssä.

Mutta entäs menomatkalla? – Tampere on yksi mahdollisuus, mutta siellä on aika vastakin (koronakesä 2020) yövytty ja se on muutenkin aika tuttu. Veden äärelle mielellään. Tietysti.

Tänään pyörälenkkikin suuntautui veden äärelle. Madekosken sillalla oli taas kaunista.

Oulu Valokuvaus

Suvisunnuntaina kotikaupungin kaduilla

Koti on hiljennyt, aamupäivällä tuntui, ettei ole mitään tekemistä. Ei mitään.

Siis kamera pyörän satulalaukkuun ja päämäärättömästi ajelemaan. Hissuksiin poljin, pysähtelin, istahdin, jatkoin, kuvailin, vesi ja keskikaupungin kukkajutut valitsin ”teemaksi”. Oli kauniita pilviä, jotka tekivät maisemista, miljöistä mielenkiintoisia. Lukuina keskipäivän kierros tarkoitti kolme tuntia, kolmekymmentä kilometriä ja toistasataa otosta. Mutta tärkeämpää on fiilis: mukava rauhallinen olo, aurinkoinen, kauniissa kaupungissa leppoisalla, seesteisellä mielellä. Ja kesä!

Toppilansalmen rannalla on aina vain hienompaa, tänä kesänä rantaan (kuvista pohjoiseen) tulee myös uusi pienvenesatama, ja sielläkin on jo merikaupungin tuntumaa.

Oikealla näkyvät pienkerrostalot ovat vastikään valmistuneet: niiden tekemistä seurailin puolitoista vuotta sitten aika intensiivisesti, sillä ne ovat ihan äidin hoivokotiasunnon edessä – suoraan ikkunasta näkyi noiden raksalle. Kuljen tästä edelleen usein ohi, katselen – tietysti – sitä ikkunaa, joka oli äidin ikkuna, ja verhoista ja sälekaihtimen säätelystä päätellen, äidin huoneessa on nyt jo toinen asukas hänen jälkeensä. Hassua millaisia asioita sitä seuraakaan…

Möljällä tuoksui suolainen meri. Edelleen tämä on yksi lempparipaikoistani kotikaupungissa. Kesät, talvet. Vesi on edelleen todella matalalla.

Hietasaaren polulla on mukava pyöräillä, eikä pysähtyessäkään itikoita, vaikka näillä pätkillä sääsket ovat yleensä aika varmoja seuralaisia.

Torin kautta Rotuaarille, jossa hyvin vähän kulkijoita. Niinkuin koko kaupungissa.

Madetojanpuiston kukkaistutukset aika tyylikkäissä ”ruukuissa”.

Hupisaarilla voisi viettää päivän. Varsinkin kun siellä on mukava puistokahvila Kiikku, jossa törmäsin tuttuun tyyppiin: Pehtoori omalla pyörälenkillään oli sinne piipahtanut kahvittelemaan. Meillä oli sitten vähän niin kuin sattumatreffit.

Suvisunnuntaina tuomiokirkko kaupungin sydämenä.

Iltapäivän auringossa piazzalla urakoimme kaksistaan juhannusruokien rääppiäisten parissa. Nythän on ihan varma, että pariin päivään en syö mitään kalaruokaa, äyriäisiä, mätiä, kerma-majoneesi-kermaviili-tuorejuusto-juttuja. Mansikat, hedelmät, salaatit ja vaikka makkara kuulostavat nyt hyvälle.

Kesäkuu jatkukoon aurinkoisena!

Niitä näitä

Juhannuksen ruokapöydässä

Mittumaari on vietetty.

Ei juurikaan aurinkoa, ei reissuja, ei edes Hangasojalle. Mutta kotona perhettä, isommalla ja pienemmällä porukalla.

Ehkä se on niin, että kun minulla ei ole pitkään aikaan ollut mitään hyvää syytä kokkailla isommasti, niin nythän se on viime päivinä revennyt aika totaalisesti. Tämän päivän monista, monista herkuista omaan mieleeni parasta olivat  pastis-flambeeratut scampit. Onhan niitä tehty aiemminkin, ehkä juuri siksi tänään saimme Pehtoorin kanssa tehdyksi ihan perfetto-suorituksen. Vahinko ettei ole kuvia… Myös burrata oli kelvollista, vaikka unohdin appelsiinin tomaattien joukosta. Sellaista saimme Kroatiassa ja todellakin aion ensi kerralla muistaa lisätä sen burrata-tarjoiluun.

Ja focacciaakin meillä oli. Vähän nihkeäksi minusta se jäi, mutta Apsu tykkäsi kovasti.

Sitten oli paljon muuta, ja lapsista parasta oli – yllätys, yllätys – jälkkäri: mansikoita, kermavaahtoa ja Nutellaa. 🙂 Mitäpä sitä turhan vaikeaa koettaa. Hyvää oli tuo! Ja mansikat sekä tuliaisina saatu pistaasi-nougat! Onneksi niitä jäi. Huomenna ehkä aamisella vain niitä ja cappuccinoa.

Näinhän se mie pidän läheisiä hyvänä: parhaani mukaan ruokapöydän katan täyteen hyvää syömistä, … jotta hyvä mieli ja maku kaikille. Unohtuu muu kuin yhdessä syöminen ja höpöttäminen.

Illan edetessä pari tuntia me Eeviksen kanssa melkein kaksistaan leikimme, kun muilla oli Mario Kart -turnaus. Voi tuon pienen tytön mielikuvitusmaailmaa!

Isovanhemmuus Vanhemmuus

Juhannusaatto perhepiirissä

Aamupäivällä ei satanut. Hyvä niin.

Ehdin aika lailla touhuilla menun parissa. Ei mitään isotöistä, mutta aika monia ”komponentteja”  valmistettavana.

 

Oli – tietysti – ilo syödä yhdessä. Eihän me pihalla voitu olla, sillä Eeviksenkin mielestä ”satoi kaatamalla, mutta mulla on uikkarit mukana, voidaan mennä juoksemaan nurmikolle… 🙂  )

Ei lasten suruksi vesileikkeihin ryhdytty, mutta yhteisen pöydän ääressä kuitenkin pitkä tovi vietettin. Sen jälkeen Apsu sai houkuteltua (melkein kaikki) muut pelaamaan Mario Kartia. Sitten vielä lautapelejä. Juhannus kaupungissa ja sisällä sujuu ihan hyvin kun kaikilla on asennetta. Ja hyvää ruokaa ja viiniä! (Ruinart 2015 helpotti auringon kaipuuta aika lailla. .. )

Vielä ennen kotiin lähtöä muksut ´sanoivat´ heipat myös serkulleen.

Ensi juhannuksena perheeseen kuuluu yksi jäsen enemmän. 🙂

 

Isovanhemmuus

Pikkujuhannus

Pikkujuhannus. Siltä tänään on tuntunut.

Vastoin pahaenteisiä säätiedotuksia, jotka koko juhannukseksi lupailevat sateita, ukkosia ja ties mitä, ei oikein juhannuksen viettoon parhaita kelejä, tänään oli kuitenkin mitä parhain sää.

Hyvä tuuli, viilentävä ja itikat karkoittava kesätuuli, melkein koko päivän ja sitten koko illan lempeä, hyvää mieltä tuova auringonpaiste.

Aamupäivällä, oikeastaan jo aamulla, lähdin pyöräillen hoitelemaan asioita: torille ja Kauppahalliin. Paavolan varhaisperunat houkuttivat jonoksi asti ostajia. Jätin väliin, huomenna haetaan (Pehtoori hakenee 🙂 ) — enkä jäänyt edes torikahveille. Ajelin sitten Kempeleen kautta takaisin kaupunkiin hakemaan Apsun huomista nimpparia varten pikku yllärit ja vähän vielä ruokatarpeita.

Palatessa kotiin, Pehtoori jossain… ? – Selvisi sitten, että olivat käyneet ostamassa Eevikselle uuden pyörän.

Mie aloitin huomisen (ja pyhän) sapuskoiden valmistelua, samalla keittelin ja vispailin tyttärelle lappapuuroa. Se kun on nyt tällä kotikotiviikolla ollut hänelle mieluinen aamupuuro, joten tein loppuviikoksi toisen ison annoksen. Oikeastaan aika mukava juttu tuo: yksi lapsuuden lempparisapuska edelleen mieluista.

Ja kun hänellä tämän viikon viimeinen etätyöpäivä oli ohitse, oli meillä kolmella aika arkiruoalle ennen viikonlopun juhlaa. Tosin jo tänään tuntui vähän juhlalle. Aurinko paistoi, kaikki rakkaat Oulussa, kaikki terveenä, mikä ei todellakaan viimeisten juhlapyhien tai lomien aikana ole ollut tavallista. Päinvastoin: enemmänkin on ollut karanteeneja, koronaa, kuumetta, kaiken maailman tauteja niin, ettei olla yhdessä voitu olla. Mutta tänään!

Juuri kun olimme syöneet, Juniori poppoonsa kanssa kurvasi pyörillä (Apsu potkulaudalla) pihaan. Pitihän Eeviksen päästä näyttämään mummille ja tädillekin uutta pyörää.

Ja kun sää oli mitä paras, oli aika myös Tuupo-Heikille (Turbo-leikki = juostaan nurmikolla kilpaa) ja jalkapallolle. Istuskeltiin piazzalla, ja taas pelattiin. Mie kuvasin pitkät sarjat Apsun hienoja torjuntoja ja maalipotkuja. Ihan hullun mukavaa oli. Otettiin varaslähtö juhannukseen, ja ilo irti aurinkoisesta säästä. Pelattiin tänään se, mitä oli aikeissa huomenna tehdä. Hyvä näin. Satakoon huomenna.

Illan tullen tein huomiset sapuskat niin valmiiksi kuin mahdollista.

On keskikesän juhlan aika.

Niitä näitä

Kesän juhlaviikolla

Hopusti kesäpäivä humahti iltaan, – liikkeellä, liikkeessä oikeastaan koko päivän.

 Paljolti kotona. Siivoushommia koko huushollissa, Festassa, pihalla, … Toki pyörälenkillä myös.

Illansuussa vielä Ranta-Toppilan rantaan pyöräillen, kumppareissa ja aika tiiviisti pukeutuneena. Jos aikoo rämpiä rantakaislikossa hakemassa pihalle kaisloja ja heiniä on syytä suojautua; punkithan on rantautuneet Ouluunkin jo jokunen vuosi sitten. Mökillä niistä ei tarvi olla huolissaan, mutta Oulun seudulla vitikoissa ja rannoilla kyllä.

Pihalla on vihreää kyllä ilman kaislojakin, mutta kun tapana on niitä yhteen isoon ruukkuun joka kesä laitella, niin sitten nytkin. Suurimman, suuren osan puutarhahommistahan meillä hoitelee Pehtoori, mutta pihan ”irtaimisto” on ehkä enemmän minun heiniäni. Heh, heiniäni todellakin. Ainakin tänään.

Työhuone, johon Tyär on tällä viikolla etätyöpisteensä pystyttänyt, alkaa peittyä kesäiseen asuunsa. Nyt olen oikein tyytyväinen, että laitoinkin tänä vuonna japaninkelloja, enkä pelakuita. Tokihan nuokin tuosta vielä ryöpsähtävät, mutta jotenkin tälläinen hillitympi on nyt enemmän mieleiseni. Alppiruusut ovat nyt kukassa, pinkki hehkuu – kuten yleensäkin juhannusviikolla.

Pihalla myös söimme – tänäänkin, kuten koko viikon, hyvin kasvispainotteista. Tytärkin kun on ilmoittanut mielellään olevansa edelleen lellittävänä kuten veljensä lapset 😀 . Joten ihan perinteinen gratinoitu kukkakaali pääruokana, – onhan se hyvää ja makeaa. Lisäksi eilisiltä grillikekkereiltä vähän rääppiäisiä.

Ja jätskiä jälkkäriksi: Magnumin Sunlover on NYT the best!!  Mun mielestä, – perheessä ollaan kyllä muutoin aika tummasuklaa-hasselpähkinä-nougat-fudge etc. faneja.

Juhannuspöytään alkaa raaka-aineet olla hankittuna, menu suunniteltu ja huomenna sitten jo niitä tekemään. Mansikka-tiramisun aattelin eka kertaa tehdä.  Hillamisun ohjetta mukaillen.

Bloggailu Isovanhemmuus

Hiljalleen toipumassa

Hieman on vielä rähjäinen olo. Blogin ylläpidon tekniset ongelmat ovat vieneet tänäänkin aikaa ja perehtymistä aika lailla. Mutta kuivilla jo olen. 🙂 Huomenna jo ehkä normaaliin elämänmenoon tämän kanssa. Ehkä.

Olen tässä sentään ehtinyt pyöräillä joka päivä, aika paljonkin. Ja nauttinut kesän lämmöstä, auringosta ja uimisestakin. Eilen aamulla Valkiaisjärvelle. Voisi oikeastaan huomennakin.

Tänään iltapäivällä muksut, toki myös isänsä & R. tulivat piazzalle garden partyihin. Ja olihan Apsu muikeana kun kummitätinsä (= Esikoinen) näki. On jo odottanutkin aika kauan tapaamista.

Kyllähän se vesisodaksi aluksi meni. Jalkapalloa sekä muita pallopelejä – ja sitten grillattiin. Paljon muutakin olin varannut/valmistellut. Luonnollisesti jälkkäriksi mansikoita. Piazzalla lämmin ja muksutkin malttoivat istua pöydässä aika kauan.

Olihan meillä Eeviksen kanssa sitten vielä kukkien kastelu-urakka, vähän lukemistakin, sillä aikaa kun Tyär ja Apsu vetäytyivät pitkästä aikaa, kauan odotettuun Mario Kart -turnaukseen.

Nyt jatkan vielä blogin taustan ”remonttia” – huomiseen, kohti paluuta entiseen tämän osalta. 🙂

Bloggailu Niitä näitä

Tähänkö tämä loppui?

Nyt on kriisi!

Jos on 49-vuotiaasta 65-vuotiaaksi JOKA PÄIVÄ tehnyt postauksen, kuvallisen, lyhyen tai pitkän, hyvin harvoin ihan kuvattoman ja kun nyt toisen kerran (2017 edellinen vastaava haaksirikko) iso osa blogin sisällöstä on hävöksissä, niin tuntuu vakavasti siltä, että lopetan koko homman. On melkoinen menetyksen tunne, kiukku ja turhautunutkin olo.

Mitä minä vastaisuudessa teen iltaisin – reissussa, mökillä ja kotona – jollen ilolla tai velvollisuudesta (ketä kohtaan? – ehkä enimmäkseen itselleni) kirjoittele tänne jotain päivän tunnoista, tapaamisista, tapahtumista, resepteistä ja reissuissa, matkoista ja muksuista? Jollen enää aamuin, päivin, illoin raahaa mukanani kameraa, jotta olisi iltasella joku kuva blogiin liitettävänä?

Jollen enää vastaisuudessa muistele menneitä, en näitä päiviä, en enää kertaa menneitä ja enkä pohdi tulevia, niin mistä löydän muistikuvia ja kuvia reissuista, töistä, talvista ja kesistä, arjesta ja juhlista…

En enää aio palata paperisiin päiväkirjoihin, – ne vievät minut yksinpuhelun suohon. Se ei ole hyväksi – minulle, eikä kenellekään.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tänään aamupäivällä kävi selväksi, että puolet blogin kuvista (n. 10 000 kuvaa!!) ovat (ainakin näillä näkymin) hävinneet, tuhoutuneet tai jotain – ovat joka tapauksessa poissa. Eikä uusia kuvia voi ladata.

Arvannette, että on aika synkeä juttu minulle.

~~~~~~~~~~~~~~

Yritän huomenna selvittää, josko webhotelli, jossa lähes 6 000 postaustani ja yli 20 000 kuvaa ovat, voisi jotenkin korjata tuhon jäljet.

 

 

 

 

Niitä näitä

Kyläilemässä ja kotipihan lämmössä

Blogin tallennustila on TÄYNNÄ! 

Kuvien lataaminen ainakin tovin tauolla. 

🙁 Pahoittelen. 

 

Tämä päivä lyhyesti…

Aamulla kodin ja pihapiirin huoltoa, siistimistä, ruoan valmistelua, – aamupäivä paljolti normilauantai. Pyörällä lenkille, yrttiostoksille ja apteekkiin: olen täysin riippuvainen Nova Nightista.

Iltapäivällä uusi hame ylle ja vastoin aiempaa aietta sittenkin autolla kyläilemään. Pyörässäni kun ei ole pinnasuojaa/hamesuojaa. Hyvin harvoin pyöräilen hameessa, saatikka ”paremmassa” sellaisessa, joten oli vaihdettava kulkupeli pyörästä autoon.

 

Tähän pihapiiriin mennessä sellainen vanhanaikainen, melkein pitsinen, hamesuojus olisi ollut omiaan, olisi sopinut paikan henkeen. Mutta siis menimme kuitenkin autolla.

Pitkä tovi siellä viihdyttiin,  matkoista, pyöräilystä, kävelystä keskustelua samanhenkisten, uusienkin tuttavuuksien kanssa. Pihapiirissä paljon kaunista katseltavaa. Runsaista tarjoiluista huolimatta onnistuimme säilyttämään ruokahalua myös illansuuksi: olihan meille tulossa ruoka”vieras”. Tytär ja Vävy tulivat Ouluun: vävy vanhemmilleen, Tyär meille.

Hyvä oli lämpimällä piazzalla istuskella, syödä hyvin, livenä kuulumia vaihdella.

Kuvassa minun ”kahden puun oliivilehto”.

 

Lämpöaalto jatkukoon.