Showing: 5251 - 5260 of 6 406 RESULTS
Lappi Niitä näitä

Inarissa: Ukonkivi ja Aanaar

Aamu aurinkoinen, mutta kylmä.

Mitäs tänään? Tänään olkoon Inari-päivä, koukataan systeri mukaan mökiltään.

Ivalossa kauppa- ja apteekkiasioita ja yhden uuden pikku puodin ihastelu ja sitten Inariin. Yhdeksi ehdimme Siidan rantaan, josta lähti Inari III  kohti Ukonkiveä.

Katamariini on ihan uusi, siihen mahtuu 120 henkeä. Ei meitä ihan niin paljon ollut, mutta monta kymmentä turistia kuiteskin. Matka suuntaansa vei tunteroisen. Tarjoiluakin olisi ollut, mutta skippasimme kahvittelut ja oluset ynnä muut pienet, mitä olisi ollut myynnissä.

Esikristillinen saamelainen muinaisusko pohjautui luontoon. Koko maa oli pyhä. Erityisen pyhiä paikkoja olivat mm. tunturit, lähteet ja isot kivet. Luonnonvoimia kuten aurinkoa, vettä, tuulta ja ukkosta palvottiin.

Sen verran näillä raukoilla rajoilla on tullut aikaa vietettyä ja elämää elettyä, että muinaisusko on hyvin ymmärrettävää…

Ja  siellähän se sitten jo näkyikin: Ukonkivi.

Ja kun kerran tilaisuus tarjottiin, olihan se tämä 30 m korkea pyhä paikkakin huiputettava. Ja siinä se oli Inarinjärvi koko kauneudessaan jalkojen juuressa. Hetkessä. Hetken.

Paluumatka meinasi vähän uuvuttaa, tekemisen puute 🙂

Inarissa olimme neljältä ja nälkä jo hyvinkin vaivasi. Vihjeen jälkeen (kiitos Taije!) hakeuduimme hotelli Kultahovin ravintolaan. Aanaar on sen nimi.

Kannattaa pitää mielessä jos nälkäisenä tai makumuistoja pohjoisesta etsivänä on Inarin suunnalla.

Ravintolassa on viehkoa retroa, siellä on vielä jotain Kekkosen ajan henkeä, siellä on käynyt kuninkaallisia ja tänäänkin siellä oli kovin kansainvälistä porukkaa kun menimme. Ikkunoista avautuu näkymä Inarin läpi virtaavan Juutuanjoen Alakoskelle, jossa oli nytkin kalastajia. On kuulemma perhokalastajien vakioapajapaikkoja.

Tarjoilu ravintolassa on mukavan välitöntä, hassusti kökköä, mutta vain viehättävästi. Koko kolmen ruokalajin valmistuminen ja tarjoilu sujui juuri sopivassa tahdissa.

 

Mitä sitten söimme? Me kaikki otimme saman, kolmen ruokalajin menun: eturuokana Toast Skagen Inari (perinteinen katkarapuleipä,  jossa oli upeasti graavattua siikaa katkarapukeon alla ja kaiken huipulla siian mätia, mmmmmm olihan se raikasta, tuoretta ja hyvää!!), pääruokana poronfilettä timjami-ruiskorppujauhokuoressa ohra-matsutake lisukkeella (erinomaista sekin) ja jälkiruoan nimi oli Savusauna.

Siihen suhtauduin äärimmäisen skeptisesti. Tervajäätelöä, hilloja ja koivunlehti-sorbettia. Mutta kuinka se olikaan hyvää; maut täydensivät ihanasti toisiaan. Ja yhtäkkiä hoksaamme, miksi ruoan nimi on Savusauna. Okei, hieman hidas sytytys, mutta joka tapauksessa se koivunlehtiuutteesta tehty sorbetti vei tervajäätelöstä sen vahvan maun (johon en välttämättä ole kovinkaan tykästynyt) ja hillat olivat hyviä, eivät mitään harmaata mössöä kuten joskus ravintoloissa näkee…

Eivätkä hinnat olleet mitenkään kohtuuttomat, päinvastoin. Ja pehtoori otti kolmen viinin – menuun suunnitellun – paketin, joka oli erinomaisen edullinen: 15 euroa koko kelpo setti.

Voimme suositella. Lämpimästi. Siis Aanaar.

Kunhan mökille päästiin, lämmitettiin sauna, nautimme perjantaikuohuvaa ja nyt jo taas nukuttaa. Mihin huomenna? Pehtoorille annoin tehtäväksi miettiä uuden patikkareitin, – tai sitten pestään ikkunoita. Luulen, että patikoimme. 🙂

Lappi Niitä näitä

Pikku Tankavaara huiputettu

 

Pikku Tankavaara ennen kokematon. Tänään sen vuoro. Kuukkeli-kierros soppeli meille.

Lämpömittari ei näytä kuin sen + 10 C mutta tunturiin noustessa kylmä katoaa.

Eikä sada. Muutaman kilometrin jälkeen jo paistaa. Patikkareitti on mukava, onko oikeastaan aika helppokin? Meille vuorikiipeilijöille tunturit eivät enää ole niin haastavia 🙂  Heh, oikeasti reitti on sopiva, hyvä tepastella. Ja kun pääsemme vähän ylemmäs on tunturissa jo ruska! Elokuun alussa tunturin laella mustikanvarvut jo punertavat. Kaikkinensa kovin kaunista oli.

 

Pikku Tankavaarasta maisemat kauniit, eivät kovin jylhät, mutta kauas tänään näki. Taas kerran tunsi olonsa kovin pieneksi, kovin tyytyväiseksi siitä, että voi kokea ja nähdä sen, mitä tunturissa on, miltä siellä tuntuu ja näyttää. Näinä päivinä jotenkin tavallista enemmänkin merkitystä.

Alla kuvassa Pyhä Nattanen (508 mpy) ja etualalla Purnunnenä (420 mpy), jonne valo lankesi kauniimmin kuin kuvassa. (kaikki kuvat suurenevvat klikkaamalla)

Alaspäinkin meno mukavaa …

 Luontoakin tarkkailtiin. Pupu!

Ja  joku öttiäinen.

Aikas kuninkaallisen näköinen! Siinä se pitkospuilla huilaili…

  Suokin voi olla kaunis. Ja pitkospuut helpottavat suon ylitystä.

Patikoinnin jälkeen menimme vielä Koilliskairan luontokeskukseen ja Tankavaaran kultamuseoon. Kerronpas niistä huomenissa…

Tunturissa meillä oli repuissa makkarat ja sinapit, jotta olisimme voineet tulistella laavuilla, mutta lopultakin päätimme kantaa makkarat Hangasojan rantaan,  siellä siis ”after hike” [turhaan olla Itävallassa asti käyty, hih!]  tai siis  perinteiseen tapaan notskilounas. Naapurikin tuli kun näki tulet, siinäpä tulistelimme [ehkä sittenkin parempi sana näihin maisemiin] ja taas Laanilan ja koko Kalotin historiaa kertasimme. 🙂

Hyvä päivä tänään. Aikas hyvä.

Lappi Niitä näitä

Kiireinen keskiviikko

Nyt niitä tulee! Sieniäkö?

Ei kun muitakin tänne mökkimaisemiin. Naapuri tuli juuri, pehtoori jo iltapäivä-Eskelisellä ja systeri tulee iltabussilla.

Ja vettäkin on tullut. Tuli sittenkin aamun aikana aika reilusti. Tulvaojassakin on taas vettä! Eilen ei ollut.

Sateella oli oltava sisällä, joten yritin VIELÄ luoda nopeaa nettiyhteyttä, vastailin työsähköposteihin, joita on PALJON, suurimman osan voin vain skipata, osan välittää, mutta osa on hoideltava henk. koht. Kirjoittelin kolumnia ja lueskelin. Kun sade lakkasi lähdin tepastelemaan, Laanilaan voimalinjaa pitkin ja mutkan kautta. Kauppaan oli mentävä autolla tänään; pyörällä ei enää systerin, siipan ja omat eväät kulje. Kyllä oli Kuukkelissa porukkaa. Ihan mahdottomasti norjalaisia. ja kaikkia turisteja. Tai vuorotteluvapaalaisia?

Saunan lämmittelin, pulahdin purossakin (+ 10 C) ja makrokuvailin. Onhan niitä Lapin vuokkoja Lapissakin, eikä vain Alpeilla.

Iltapäivällä jo laitoin ruokaakin saapuvia varten: onkin pari päivää mennyt makkara- ja  salaattilinjalla. Sienilasagnea (kaupan sienistä) tein kuin ainakin puolijoukkueelle. (Sieni- ja /tai poronkäristys)lasagne on mökkiruokaa, ja nimenomaan mökkiruokaa silloin kun on nuoria. Joten selkäytimessä on, että sitä on tehtävä suurehko määrä.

Ruokaa tehdessä koetin asennoitua jo puhumattomuuden, hiljaisuuden loppumiseen.

Pieni iltalenkki vielä isontien varteen, jotta puhelinyhteys murmelille toimisi. Ja poroja!!

Ja siinäpä se päivä vierähti. Kiirettä on pidellyt! Tämmöistä tapahtumarikasta touhua se on kuulkaa vuorotteluvapaalaisen elämä Hangasojan varressa!

 

Lappi Niitä näitä

Säästä

Tuliskohan niitä nyt? Sieniä.

Sataa mahdottamasti. Mökin katttoon ei vain ropise, melkein kolisee. Vettä tulee, ja paljon. Niin kuin Lapissa kaikkia luonnonilmiöitä: valoa, pakkasta, aurinkoa, talven pimeyttä, kesän leppeää lämpöä, – kaikkea on aina reilusti.  Ja nyt ukkostaakin. Reilusti. Viilenee. Päivällä oli helleraja lähellä, mutta nyt melkein näkee kuinka mittarin lukemat laskevat.

Täällä ukkonen tuntuu olevan merkillisen matalalla. Jylisee maata pitkin. Jos merenrannassa katselee ukkosta, se on taivaalla, salamat viuhuvat korkealla ja äänet tulevat jostain pilvistä, mutta täällä tuntureiden kupeessa, puronrannassa ukkonen on alhaalla. Maa järähtelee, salamoita ei näy, vain silloin tällöin välähdys jossain puiden latvoissa.

Sade alkoi juuri kun iltapäivällä lähdin kyliltä polkemaan takaisin mökille. Olin saanut ajella tuntureiden kautta, lopuksi Viskipolkua pitkin Saariselän keskustaan kauniissa, melkein painostavassa hellesäässä. Mutta paluumatkalla sadeviitta oli jo tarpeen. Metsäreitillä oli paljon poroja. Todella paljon. Pyöräporokolari ei olisi ollut ihan mahdoton juttu…                                                                                                                            

Ja poro säikäytti minut aamusellakin: olin kuvaamassa naapuritontilla. Jakkara tienvarressa oli minusta ”kuvauksellinen”.

Otin kuvia, erääänkin. Siinä keskityin hommaan niin, että olin oikeasti huutaa säikähdyksestä, kun kuulin poron hirnahduksen, korahduksen (mikä sen äänen oikea nimi on???)  parin metrin päästä.

Tämä on nyt kolmas vuosi peräjälkeen kun olen täällä tähän aikaan ja uskottava se on: poroja on pihalla, kylillä keskustassa, tiellä, purolla, ja ne ovat niin rumia kun räkkäaika on vielä osalla päällä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lappi Niitä näitä

Vielä 359 jäljellä

Elokuun ensimmäinen, ensimmäinen vuorotteluvapaapäiväni.

Aloitin sen juomalla aamukahvit purolla. Kylmä oli vielä aamukahdeksalta, yöllä oli vain neljä astetta, mutta päivällä lämpeni leppeäksi elokuun päiväksi. Mökkiterassilla iltapäivällä yli + 20 C.

Ei mitään erikoista tänään. Iisakkipäälle kapusin, eiväthän nämä tunturit mitään Alppien vuoria ole, mutta  ovat kauniita, hyvä oli liikkua. Melkein kotituntureita ovat. Sininen taivas, siniharmaa, syvän sinivihreä Saariselän tunturijonojen silhuetti levollinen.

Oli ilo hoksata että kunto on juhannuksesta noussut; liki päivittäinen lenkki, pyöräily, rullaluistelu, salilla käynti,  – parhaana kaksikin ja viikko patikoimassa Kitzbühelissa ovat sentään jotain vaikuttaneet, vaikka paino ei olekaan pudonnut.

Iltapäivällä hyvin tietoisesti yritin vältellä mökin ikkunoiden katselua; en millään viitsisi ryhtyä niitä pesemään.

Niinpä tein vielä heinätöitä (ja ihan vain itseäni saan syyttää kun on nenä tukossa ja silmiä kirvelee), ja taisinpa lounaan jälkeen torkahtaa auringossa lukiessa. Sieniä kävin lähimetsistä etsiskelemässä. Turhaan.

Maanantai!!

Lappi

Heinäpouta

Meillä on ollut pitkään ajatuksena, suunnitelmissa, että tänään tai viimeistään huomenna ajelllaan mökille. Yritimme saada mukaan murmelin, systeriäkin kyselin, josko kyydillä lähtis pohjoiseen, molemmilla syynsä olla lähtemättä. Ja sitten viime viikolla pehtoori osoitti  – jälleen, niin kuin joskus tekee 😀 – omaavansa tunneälyä ja sanoi, että ”mee eeltä, lähe sunnuntaina, tuun sitte viikolla perässä, – jäi sulla se pääsiäisretriitti viettämättä, jotta  mee viettämään se nyt!”

Täällä olen. Heinäkuun viimeinen. Aamuvarhain lähdin, Sodankylään asti liikennettä ei juuri nimeksikään. Kuuntelin radiota – isolla. Ajoin – no joo, aika lujaa. Sodankylän jälkeen poroja, virolaisia rekkoja (sunnuntaina jo ennen puoltapäivää??!!), asuntoautoja, taas poroja, turisteja, porotokkia, pieniä autoletkoja. Sodankylän jälkeen! Sunnuntaina. No joka tapauksessa kahvi/vessatauosta huolimatta olin reilusti alle viidessä tunnissa mökillä.

Pehtoori tulee perässä (jos, ja jos ,…. appi ei voi oikein hyvin 🙁 ) ja systerikin taitaa tulla mökilleen… mutta en voi väittää, ettenkö nyt viihtyisi yksikseni. Joskus vain on niin hyvä saada olla yksin. Kuunnella kun puro solisee…

Toisin kuin radiossa sanottiin täällä on ollut + 20 C ja aurinkoa! Ja heinää. Mökkitontti täynnä heinää!

Heinätöissä ja yhden hengen piknikkiä Hangasojan varrella olen viettänyt, välillä poikennut metsään, istunut mökkiterassilla ja blogannut ja samalla istumalla kuvannut poroja

 kantanut saunalle puita, kuunnelllut tuulen huminaa, viettänyt yhden hengen piknikkiä. On piknikkejä ja on piknikkejä 🙂 Tänään tämmöinen notskipaikalla!

 Retriittini on alkanut.

Huomenna tunturiin.

Elämä on!

Niitä näitä Ruoka ja viini

Rotissööri-piknik ohi

Eilen meillä oli 29 vierasta, joista enemmän kuin puolet oli rotissöörejä. Ja suunnilleen puolet ravintola-alan ammattilaisia.

Tulivat kahdelta. Bussilla kaarsivat Rantapeltoon  – kuten sovittu oli.

Vieraat toivat ruoat tullessaan, viinit oli tuotu jo edellisenä päivänä. Olin osaltani tehnyt salaattia, jälkkäriä ja sen sellaista muuta pientä piknik-evästä. Olimme liinoittaneet ja koristelleet pöydät, ja etsineet talon kaikki ruokalautaset ja ruokailuvälineet pöytiin, puuhastelleet kaikenlaista pientä valmistelevaa… Mutta kaikkinensa aika pientä …

Vieraat tulivat, kattoivat pöydän, nauttivat (toki mekin!!), kantoivat lautaset tiskikoneeseen, kattoivat pöydän uudellen – nyt  jälkkäreillä (ja kuulin, kuinka joku sanoi: ”Ikinä en ole nähnyt näin hienoa jälkiruokapöytää!”).

Meitsin osuus jälkiruokapäydässä olivat mansikat ja mascapone-vaahto. Vanha herkku meillä, monelle uusi juttu ja reseptiä kyseltiin, joten julkaisenpa nyt täällä Temmatussakin. (alla)

Kaikki mahtuivat piazzallemme ja Festaan, tunnelma oli mukava, leppoisa, pehtoorin puutarha sai ansaitut kehut, ruoka oli kaikkinensa äärimmäisen hyvää, erinomaista ja vaikka ”työnjakoa” ei ollut tehty –  siis tuomisia ei ollut sovittu –  oli italialaisen piknik-pöydän anti monipuolinen, tasapainoinen, ihan mielettömän hyvä. Ja minä en juuri keittiössä käynyt, sen verran kuitenkin, että tarjoiluastioita nostelin esille, tiskikoneen kävin panemassa käyntiin …

Silti sain kohteliaisuuden, josta olen kovin otettu: ”Olet Donna Leonin dekkareiden Paola!”  Sisareni on joskus sanonut samoin, ja nyt kuulin sen uudelleen: olen pähkinöinä. 😀

Melkein neljä tuntia meillä viihdyimme, ja sitten alkoi sovittu bussitournee ”lähiöpatioille”.

Ensin ajelimme Haukiputaalle: Navettaan. Meitä varten siellä olivat esiintymässä paikalliset saha-mandoliinitaiturit. Aurinko paistoi, oli heinäkuun viimeinen perjantai, monen viimeinen lomapäivä, ruoasta ja seurasta nautittu, ja edelleen nautittiin olosta, seurasta. Iloa ja valoa oli. Oli kesä.

Tunnin piipahduksen  jälkeen jatkoimme matkaa Oulujokivarteen, Värttöön. Koivurannan kahvilassa saimme lämpimän vastaanoton, – ja samppanjaa! Ilta-auringossa, joen tyyntyessä, illan lämmössä juteltiin ruoasta, historiastakin? (ei kai vain joku luennoi!!), tulevasta, ja taas ruoasta.

Kierros päättyi Sarkan eteen, sielläkin vielä piipahdimme. Luonnollisesti.

Reilusti ennen puolta yötä olimme pehtoorin kanssa kotona, ja oli vaikea uskoa, että meillä oli ollut 30 vierasta: hyvin vähän siivottavaa. Jääkaapin sisältö kuitenkin kertoi, että nyyttärit olivat olleet. Yhtä sun toista herkkua oli pakattu (vieraat olivat ennen lähtöään pakanneet!) odottamaan tätä päivää.

Ja kyllä kelpasivat tänään  kotikotona iltapäivän viettäneelle alokkaalle antipastit ja tiramisut!

_________________________________________________

Mascarpone-vaahto

250 g mascarpone-juustoa
2 dl vispikermaa
2 kananmunan valkuaista
6 rkl sokeria
½ dl Amaretto-mantelilikööriä

Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi.
Vatkaa vispikerma vaahdoksi ja lisää siihen sokeri.
Sekoita mascarpone-juustoon mantelilikööri ja
yhdistä massaan kermavaahto ja kovaksi vatkatut valkuaiset.

Eikä sitten muuta. Sopii mansikoille erinomaisesti. Tai talvella päärynöille.

JOS tätä sattuu jäämään niin pistä loput pakkaseen: seuraavana päivänä on mascarpone-jäädykettä.

 

 

 

Niitä näitä

”Syyään ensin”

Tämän kesän lämpö on ylivertaisen ihanaa.

Päivä kului huomista nyyttärijuhlaa järjestäessä: 30 henkeä kerralla on haaste. Mutta kokoamalla, koristelemalla, kokkailemalla,  – ja huomiseksi auringonpaistetta toivoen homma onnistunee: ”ensteks syyään” ja sitten katotaan, miten meni. Sen näkee huomenna.

Auringonpaistetta tai sen puuttumista isompi huoli aamulla, mutta ehkä vain säikähdys. … Toivottavasti.

Ja sitten illansuussa eilinen uusintana: meetinki Kauppahallin edessä ja Rovianttiin syömään. Eilinen joukkue (me ja esikoinen) vahvistettuna naapurikunnan osallistujalla elikkäs systeri mukaan.  Roviantissa edelleen mukavasti porukkaa, ja edelleen sushi maistui.

Sieltä sitten suoraan Möljälle. Meri-Oulun jokakesäinen teatteriesitys tämän päivän kulttuuriantina. Kulttuuria? No ainakin hulvatonta komediaa: Kummeli-porukan kirjoittama Alivuokralainen Esko Roineen ja Mikko Kivisen tähdittämänä sai nauramaan, mutta ei ehkä ihan vetänyt Turpeita & timantteja -trilogialle vertoja. Tai no tiedä häntä. Ei ainakaan huono.

Niitä näitä

Erilainen keskiviikkoilta

Kuluma. Jumpru. Bar1.

Mitäpä sitä ei lapsensa vuoksi tekisi? 😀

Esikoinen pyysi baarikierrokselle töistä päästyään, ja mehän uhrauduimme ja pyöräilimme keskustaan. Kun kuuteen mennessä ei päivän touhuilta (pientä siivoilua, lenkkeilyä, puutarhanhoitoa ja muuta kevyttä kotoista puuhastelua) ollut ehditty kunnolla syödä, päätimme tutustua Roviantin antiin. Oulun legendaarisen valkosipuliyön jatkeeksi syntynyt Roviantti  tarjosi pientä syötävää (5 x pieni annos ruokaa = 18 euroa tai yksi iso annos 10 euroa). Kyllä Tomon sushi, Puistolan kalkkuna ja Antellin raparperihyve (parempi kuin vanha (oikeasti vanha) omenahyve) meille parhaalta maistuivat. Ja helle helli!

Jumprun patiolla niin paljon muistoja! Niin paljon. Minun polttarini alkoivat siellä… Siihen maailmanaikaan juuri kellään ollut polttareita, juuri kellään ollut häitäkään… se ei ollut muotia silloin… Mutta muistoja, paljon muistoja.

Ja tänään syntyi uusia. Oli meillä kolmestaan mukavaa: ohikulkevia katsellessa, sisäpiirin juttuja höpötellessä, auringon iltasäteistä nauttiessa, esikoisen pulputusta kuunnellessa… Ja Bar1:n MansikkaCaipiroska oli kyllä ihan erityisen hyvää!