Showing: 5261 - 5270 of 6 406 RESULTS
Ruoka ja viini

Ruumin ja hengen ravintoa

Aamun rullislenkillä eksyin – tietöiden takia!!  – kauas. Ja sen jälkeen koko päivä ollut jotenkin ”jäljessä”. No ei tänään mitään ollut aikataulutettukaan, mutta on tuntunut että olen silti vähän myöhässä.

Kävin äidille kaupassa ja asioilla ja Prisman edessä oli opiskelijatuttu marjojen myynnissä. Pitkät tovit rupateltiin ja kuulin, että mansikka-aika alkaa olla jo pian ohi. Siispä nyt viime hetken mansikkavinkki:

leikkaa päivän vanhasta patongista tai maalaisleivästä palasia, sipaise vähän voita, laita leivälle mansikka tai pari, päälle vuohenjuustoviipale ja sitten valuta vielä vähän hunajaa… Pistä kuumaan uuniin niin että juusto alkaa sulaa. Ihana pieni ”terveisiä keittiöstä” herkku tai useammasta saa jo alkupalan. Tai välipalan – tai … Kokeileppas vaikka kuinka on hyvää, edellyttäen tietysti että pidät vuohenjuustonmausta.

Sitten siitä marjaostoksilta toinenkin vinkki: pensasmustikat ja uusi OLO-jukurtti.  Paitsi että on niin terveellistä että melkein epäilyttää …niin maistuu ihan erinomaiselta ainakin meidän kahden hengen taloudessa.

Ja siitäpä pääsinkin seuraavaan aiheeseen: kahden hengen talouden sapuskat. Sitähän tässä on nyt opeteltu muutama kuukausi. Eikä ihan ongelmitta ole mennyt. Sen jälkeen kun juniori maaliskuussa siirtyi köksäilemään omassa keittiössä ja nyt jo Kainuun prikaatin eväillä pärjäilee, on meillä ruoankulutus pudonnut puoleen.  Olemme hiljalleen oppineet, että tuoremehua ja leikkeleitä, pastaa ja bataatteja ei tarvi kantaa kilokaupalla joka viikko.

Ja sitten olen ruvennut harrastamaan lautastarjoilua: kun vielä neljästään syötiin, laittelin aina soosit ja salaatit, perunat ja paistokset erillisissä tarjoiluastioissa pöytään, arkenakin. Nyt teen meille salaatin suoraan lautasille, ja tänäänkin kevytbratwurstit nostettiin suoraan grillistä lautasille.  Lisäksi onnistuin laittamaan hapankaalista sellaista, että pehtoorikin söi mielellään. Minähän syön sitä (Rasilaisen valkosipuli parasta) mieluusti ”raakanakin”, suoraan rasiasta jos totta puhutaan, mutta bratwurstille tykkään lämmittellä sitä. Siis kuumaan teflon-pannuun tilkka öljyä, siihen sopiva annos hapankaalta, ja ruokalusikallinen Bonjour Cuisinea (tatti-maku ainakin maistui) ja anna hautua hetki. Nam!

Sapuskan jälkeen lähdimme – vihdoin – käymään Neliögalleriassa, jossa on tutun (Kaija Elo) töiden näyttely. Ja Esko Visurin myös. Molempien työt mukavia, ”ihan kivoja”, mutta eniten pidin Sanna Koiviston pronssiveistoksista ikkunassa. Ja siitä Olli Joen taulusta ”Kvartetti”. Olimme menossa katsomaan myös  Galleria 5:een näyttelyä (Kristiina Haataja), mutta galleria oli kiinni, vaikka olisi kuulunut olla vielä auki. Piipahdimme sitten Valvella, jossa on italialaisen nykyvalokuvataiteen näyttely. Muutama Berlusconia oivallisesti, kriittisesti, älykkäästi sivaltava kuva viehättivät – ja hihityttivät (siinäpä oikein taidetermi!!) – meitä. Joka kesäinen taidenäyttelyreissu Muhokselle odottaa josko murmeli jaksaisi lähteä mukaan, eikä me kyllä tänään enää tuollaisen kulttuurimäärän jälkeen oltaisi mihinkään viitsitty itsekään lähteä.

Semminkin kun siivoustapuuhia oli kotosalla jo siirretty aika kauan…  Ja osa siirretään kyllä vielä … 🙂

Niitä näitä

Ompelukonekammo

Inhoan ompelukonetta. Saimme sen hää- vai? -kihlajaislahjaksi appivanhemmilta. Sinänsä hyvä ja tarpeellinen lahja. Sitä on vuosikymmenien aikana tarvittu ja käytetty paljon, mikä ei tarkoita, että minä siitä mitenkään pitäisin. Tai että osaisin ommella. Olenhan kertonut, että jo kansakoulussa halusin veistoon: en päässyt. Sormet verillä kudoin ja ompelin. Keskikoulussa käsityöt olivat heti telinevoimistelun jälkeen karseinta, mitä tiesin. Jopa ruotsin tunnilla olin mielummin.

Avoliittotaipaleemme alkuvaiheessa ompelin meille verhoja; jokainen itseään kunnioittava yhteenmuuttava nuorikko ompelee verhot.  Hah! Onnistuin tikkaamaan etusormeni! Tuosta vaan. Yllättävän helppoa kunnon Singerillä. Paraneminen ei ollut, ei helppoa eikä nopeaa.

Sitten kun odotin esikoista, olin merkillisen seesteinen kaikissa asioissa. Seesteinen siinä määrin, että kuvittelin osaavani ommella tulevalle vauvalle pussilakanat. Menin kangaskauppaan; ostin kappakaupalla vaaleansini- ja vaaleanpunasydämistä puuvillakangasta loistoajatuksenani ommella pussilakanoiden toisen puolen vaaleansinisestä ja toisen puolen vaaleanpunaisesta kankaasta. Äitiysloman alkaessa minulla oli koko elokuu aikaa viettää Singerin ääressä. No en nyt sentään moiseen montaa iltapäivää tärvännyt. Kolme vauvan peiton pussilakanaa kaikella äpöstämisellä sain valmiiksi! Ja niissä oli niin paksut nurkat, että mankeli ei tahtonut niitä jaksaa pyörittää. Mutta molempien muksujen vauva-ajan niillä pärjättiin.

Vaatteitahan en koskaan ole edes kuvitellut osaavani ommella. Housunlahkeita lyhennellyt, muksujen vaatteita korjaillut. Ja sitten ommellut liinoja! Minulla kun on usein ”liinakriisi” ennen juhlia. Meillä on vanhan ison ruokapöydän koko sellainen, etteivät suomalaiset valmisliinat siihen  riitä. Pöytä on ensimmäinen huonekalu, joka tähän taloon ostettiin, siihen kuluivat kaikki yhdestä kirjaprojektista saamani rahat (joka kertoo joko siitä 1) kuinka vähän historiankirjoituksella tienaa tai 2) kuinka kallis se pöytä ja kahdeksan tuolia olivat): se piti tilata Ranskasta, se on ranskalaisen ruokakulttuurin mukainen eli sen ympärille mahtuu paljon ihmisiä ja sen päälle paljon ruokaa, mutta siihen ei löydy liinoja kuin Ranskasta tai Italiasta. Tai sitten ne on ommeltava tai ompelutettava.

No vuosien varrella pöytään on tullut muutama kaunis – kallis – liina ostettua. Ja sitten on pari hienoa pellavaliinaa, joulua, rippijuhlia ja lakkiaisia yms. sellaisia varten. Mutta nyt en raskisi niitä ottaa kehiin, sillä niiden peseminen ja silittäminen ja priimakuntoon saaminen vie aina aika lailla aikaa. Tästähän on ollut ennenkin puhetta; niin noloa kuin se onkin, minä ”harrastan kattamista”. Minusta on ihana kattaa juhlapöytiä…  Mutta nyt edessä olevat (perjantain) kestit ovat nyyttärit, johon vieraat tuovat jotain pientä syötävää, moni tuo. Teemana on italialainen keittiö, mitään muuta tuomisista en tiedä. Me olemme luvanneet tarjota piknik-väelle paikan. Siis pöydän johon kerätään herkut. Ja kun buffet-pöytä on aina enemmän vähemmän ”sotkeva” katsoin parhaaksi hankkia niin leveää valkoista kangasta kuin Oulusta löytyy ja ompeluttaa sen perjantaiksi. No onnistuuko? Eurokankaassa ilmoittivat, että ELOkuun loppuun mennessä saan valmiin liinan.

Näin ollen: minulla on nyt sitten kolme ja puolimetriä 280-senttiä leveää valkoista pöytäliinaksi kelpuutettavaa valkoista kangasta odottamassa, että pikku Midinetti minussa heräisi ja saisin kankaan hurautettua säälliseksi liinaksi. Miksi ihmiset, jotka osaavat ommella, sanovat että ”hurautin” mekon tai hurautin keittiönverhot!? Minulle 2 x 3,5 metriä pöytäliinan reunan ompelua on pitkä maratoni, jota ei hurautella.

Jos laittaisikin pöydän valmiiksi ilman liinaa? Herra varjelkoon, sehän on piknik – mitään liinoja tarvita?! Kaunis kirsikkapuinen pöydänpinta on mukavan rustiikkinen, voisin heitellä pöydälle ruusunterälehtiä tai orvokin kukkia… Ei vai? No ainakaan tänään en vielä ompele!

 

 

Niitä näitä

Tummia sävyjä ja keltaista

 

Tässä päivässä tummia sävyjä. Tapahtumat Norjassa saaneet palan kurkkuun, omia nuoria tekisi mieli halailla … halailla ja paapoa kuin pieniä lapsia…  Onneksi ovat olleet kotikotona käymässä, pulputtamassa,  puhumassa, syömässä. Olleet olemassa.

Tarjosin jälkkäriksi sitruunapiirakkaa, selkeästi on nyt joku sitruunavaihe menossa. Tuntuu että sitä on etu-, pää- ja jälkiruoissa. Juomissa ja koristeenakin. Hyvää oli tämäkin; taas Välimäen Ruokaa Ranskasta -kirjan reseptiikkaa. Sitruuna ja tumma suklaa rulettavat ihan ylivertaisesti.

Hyvin sopivat yhteen myös tämä eilisen juhlinnan jälkeinen pienoinen uuvahdus, ukkoskuurojen jälkeen jatkuva sateen tihuutus, Donna Leonin uusi dekkari, jonka aloittamista olen pihtaillut näin myöhäiseen kesään, ruoalta jäänyt lasillinen erinomaista argentiinalaista syrahia ja yhä vain jatkuva loma. Vetäydyn takavasemmalle, lähden lukemaan…

 

 

Vanhemmuus

Elämänvaiheita monenlaisia

Ja minä pöljä sitten olen ihan onnellinen kun poika heti halattuaan tyttöystävänsä, halasi myös vanhempansa, siinä kaikkien muiden sotilaskavereiden nähden, tuosta vaan. Enkä edes kyynelehtinyt, – ainakaan näkyvästi. 🙂

”Kotona on ollut niin kova kuri, että armeija on ihan lussakka paikka.”  No niinpä, poikani!

 

Iltapäivällä kävimme appiukon huomisten synttäreiden ennakkokahveilla.  Kelpo kunnossa on vielä 86-vuotias.

Lenkillä piipahdin tyttären luona: sellainen ei ole tapana. Ja mietin käydessäni, kuinka paljon fiksumpi tytär onkaan kuin äitinsä tuossa iässä. Monessa suhteessa.

Ja  huomenna satavuotissynttäreille. Siihen liittyen vielä vähän värkkäilyjä tehtävänä.

Kaikki vanhenee…

 

 

 

Niitä näitä

Naapurit forever!

Amarone Allegrini 2004,  rahdattu Roomasta uutena vuonna 2006. Huolella kellaroitu. Erinomainen viini, eikä ihan edullinenkaan.  Mistä löytyy syy ja peruste avata se torstaina iltapäivällä…? Eksnaapurit ovat erittäin riittävä syy. Ymmärtävät viinin päälle, ja ruoka viinille sopiva.

Päivällä ruokia värkätessäni, yhtä sun toista soveltaessani, uutta keksiessäni, mietin, että juuri nämä ihmiset, eivät enää niin kovin nuoria, ovat ne, jotka ovat käyneet meillä kaikkein eniten syömässä. Olemme tunteneet neljännesvuosisadan, vähän enemmänkin itse asiassa. Asuimme naapuruksina 20 vuotta.

Tapasin naapurin isännän ensimmäistä kertaa elokuussa 1985, jolloin ajoin kymppipyöräisellä kuorma-autolla tontillemme (johon oli ajettava vähän toistatuhatta kuutiota maata ennen kuin pohjatyöt voitiin aloittaa). Me pehtoorin kanssa molemmat rahtasimme eräänkin illan naapurikunnan hiekkamontulta maata, minulla oli isompi auto lainassa, siinä kun oli ohjaustehostin ja pehtoori ajeli pienemmällä – sitä kun oli vaikeampi ajaa.

No siis: tulin juuri hiekkamontulta, jonne olin raskaalla kuokkurilla jäänyt kiinnikin ja olin valmiiksi pahalla päällä, väsynytkin, kun ajelin tontin laidalle  ja katselin tontille vievää kapeaa kahden koivun väliin jäävää aukkoa, johon autolla olisi onnistuttava peruuttamaan, eikä tullut mieleenkään, että yrittäisin moista. Hyppäsin ohjaamosta tielle ja enempi vähempi kiukussani tokaisin pehtoorille: ”Peruuta – prkle –  ite tuohon väliin, minen edes yritä!!!” Ja juuri silloin tämä uusi – nyt jo eks  – naapuri käveli kohti ja mieheni esitteli ”tässä on meidän tuleva uusi naapuri”. Olin saapumisellani kuulemma jättänyt lähtemättömän jäljen. 😉

Rakentaminen jatkui sitten hyvässä yhteisymmärryksessä, joka ilta ja viikonloppu juotiin raksakahvit ensin meidän tontilla, sitten autotallissa (joka tehtiin ensin valmiiksi) ja sitten raksalla sisällä. Toinen toistamme tukien. Rakentamisen riesat ja riemut jakaen.

Talot valmistuivat keväällä 1987. Sitten alkoi suhteellisen tiuha piipahtelu puolin ja toisin: naapureilla oli juniori juuri muuttanut kotoa ja meillä ei ollut lapsia, joten hyvin komppasimme toisiamme. Kävimme kimpassa hiihtämässä, vietimme hernesoppa-laskiaista, punssilla luonnollisesti. Nahkiaisia syötiin joka syksy. Pikkujouluja vietettiin joko heillä, meillä tai teatterissa.

Kun meille sitten muksut saatiin, olivat nämä aina mieluusti naapurissa, jonne myös olivat tervetulleita. Kun esikoisen vauvana monta kuukautta jatkunut koliikki oli viedä minulta hermot, oli naapurin L. tarpeen tullen aina läsnä. Kerrankin pehtoori oli työreissulla ja esikoinen riepu oli koliikkiaan huutanut koko yön, eikä aamullakaan voinut nukkua kuin sylissä, jatkuvassa liikkeessä, – olin jo palasina, ja silloin naapuri pelasti. Tuli hakemaan tytön pariksi tunniksi, jotta sain nukkua.

Naapureista tuli lapsille tärkeitä: naapurin isäntä nimettiin Rölliksi, mikä oli ylin arvonimi, mitä meidän lapsista saattoi lähteä.

Naapurit tulivat mieluusti meille syömään, vaikka meillä oli pari pientä kotosalla, jotka oli kesken illallisen nukutettava, tai naapurit kutsuivat meidät heille, eikä haitannut, vaikka välillä kävimme viemässä lapset pihan poikki nukkumaan.

Lapset tekivät koulussa naapureille lahjoja ja joka vappuna nautittiin kuohuvat tontinrajan siellä tai täällä tai molemmilla puolin.

Naapureiden kanssa tehtiin legendaarinen reissu Tornion asuntomessuille, käytiin heidän mökillään ja muutama vuosi sitten meidän mökillä. Oulun ensimmäinen Weindorf koettiin heidän kanssaan, ja yhdessä on pihoja ja aitoja huollettu, reseptejä vaihdeltu, mattoja pesty.

Eikä naapureiden muutto Rantapellosta lopettanut ystävyyttä. Onneksi ei.

Niitä näitä

Kirjoja, kirjoittelua, kuvaamista

Aurinkoa Oulussa.

Aamusella yritin houkutella äitiäni torille, mutta kun ei jaksanut, oli minun väistämättä – vihdoin – pehtoorin eräänkin kerran huomautettua, että autotallissa ”on joku ylimääräinen, purkamaton muuttokuorma” –  ryhdyttävä järjestelemään duunista rahtaamiani kirjalaatikoita ja uudelleensijoitettava niitä. Ilahduttavan paljon joukossa oli yliopiston kirjaston kirjoja, voin roudata ne sinne. Puolet kuormasta olen jo aiemmin saanut sijoitettua kirjahyllyihin ja vaatehuoneen uusiin hyllyihin, mutta mihin nämä loput!!! Ja osaa tarvin vielä syksyn kuluessa, joten en voi oikein ”syväjäädyttää” niitä odottamaan paluuta kampukselle. Ei muuta kuin muovisiin rullalaatikoihin ja – osa divarikasseihin – ja muutama roskiinkin. Ja vielä vähän mahtui työhuoneen hyllyihin.

Siinäpä se aamupäivä. Pehtoori lähti torille jatkamaan ennen vaeellusviikkoa aloittamaansa ”hiilaritankkausta” = pyöräillen munkkikahville! Tosin oli käynyt kuumalla kuntiksella jo tunnin punnertamassa …

Meitsi on aina välillä käynyt sisällä ”jäähyllä” ja viimeistellyt matkapäiväkirjan. Elikkäs olen koonnut blogipostauksista viime viikolta yhteenvedon. Tulostettavissa oleva (ei siitä ihan kirjaa tullut, mutta melkein) pdf-versio on nyt valmis. Se on linkin takana www-sivulla

http://www.satokangas.fi/Matka/Kitzbuhel/

Sivusto on siis jo alullaan. Vaatii muutaman sadepäivän, ja varmaan ensi viikon, että saan sivuston valmiiksi.

Semminkin kun huomiseksi kutsuttiin ruokavieraita, ja lauantaina on pikkubroidin puolivuosisataiset. Eikä ensi viikkokaan ohjelmaton ole. Hyvä niin.

Makrokuvaus Niitä näitä

Makroviikot: lomalla

Makroviikkojen haaste kuuluu näin:

LOMALLA. Voit kuvata mitä tahansa kohdetta, joka mielestäsi liittyy jotenkin aiheeseen.

No meillähän lomaan liittyy aina hyvin syöminen. Lomalla on aikaa tehdä itsekasvatetusta basilikasta pestoa ja salsakastiketta. Pestoa pastalle ja salsaa patongille. Onhan vähän erimakuista kuin Pirkka Pesto :).

Salsan resepti on nettikeittokirjassani sivulla 21. Lämpimästi suosittelen. Suosittelen myös kuvien klikkaamista isommiksi.

 

 

 

 

 

 

 

 

No ainakin eka kuva on vähän makro 🙂   … Muiden Lomamakroja on täällä.

Niitä näitä Ruoka ja viini

Kaiserschmarren – itävaltalainen pannukakku

Tytär tuli duunista nimpparisapuskalle ja kuulemaan matkakuulumiset, mikä oli hyvä syy kokkailla kotitekoista pestoa (basilikani on melkein pensas!! 🙂 ja tomaattisalsaa (resepti keittokirjassani sivulla 21 ”Leilan salsa”. NYT on juuri oikea aika tehdä sitä).

Ja sitten tein ”nimpparikakuksi” Kaiserschmarrenia, jota me söimme Stainglwirtissä Itävallassa, ja moni patikointiporukasta söi kimpassa pannullisen yhdellä jos toisella hüttellä. Hyvää se oli siellä ja aika aidon makoista siitä tuli kotioloissa tänäänkin.

Tällä pannukakulla on monta syntytarinaa, ja vielä enemmän reseptiversioita. Minä poimin yhden netistä, ja jätin rusinat pois, vähensin voin määrän kolmannekseen (ehkä vähän vaikutti makuun, mutta säästi myös kaloreissa), laitoin vähän enemmän munia. Nautimme kolmestaan noin puolet valmiista Kaiserschmarrenista, joten ohje lienee sopiva sopiva kuudelle. Jos poika olisi ollut kotona olisi pannari huvennut kokonaan. Junioria olikin nyt ikävä, oli kuitenkin vähän kuin juhlapäivä …

Mutta siis se resepti:

Kaiserschmarren eli itävaltalainen pannukakku

2,5 dl maitoa
1,5 dl kermaa
6 munan keltuaista
2 tl vaniljasokeria tai yhden vaniljatangon siemenet
1 tl suolaa
120 g hienoa sokeria
4  dl vehnäjauhoa
6 munan valkuaista
40 g (suolatonta) voita

tomusokeria

Tarjotaan luumuhillon kanssa. Meillä maistui kirsikkahillon ja hillahillon kanssa vallan mainiosti.

Yhdistä maito, kerma, munakeltuaiset, suola, 60 g sokeria, vanilja ja jauhot. Sekoita.
Vatkaa munavalkuaiset ja loput sokeri kovaksi vaahdoksi, ja kääntele se perustaikinaan.
Sulata voi korkeareunaisessa paistinpannussa ja kaada taikina siihen.
Paista pari minuuttia pannulla ja laita sitten 200-asteiseen uuniin. Kypsennä noin 8 minuuttia.
Revi tai leikkaa pannukakusta kaistaleita ja laita palaset takaisin pannuun.

Tarjoile luumuhillon tai esimerkiksi omenasoseen kanssa.

Tästä versiosta tuli aika paksu. Jos sen tekisi kokonaan uunissa ja uunipannulla niin lopputulos olisi varmasti ”oikean” paksuinen (ks. kuva eilisessä postauksessa). Mutta olisiko maku sama, jollei ensin paistaisi liedellä? Hyvää tämä tanakampikin versio oli…

Entäs sitten se tämän pannarin tarina.

Legendan mukaan keisari Franz Josef I (1830 – 1916) joutui vuoristossa myrskyyn ja pakeni paikalliseen hütteen. Talon emäntä  tekaisi tavallisista letuista tyyriimmän ja parannellun version, keisarille soveliaan.

Yhden tarinan mukaan keisarin hovikokilta menivät yksinkertaisesti ohukaiset pieleen, mutta nerokkaana hän pelasti ruuan manteleiden, sokerin ja rusinoiden avulla ja tarjoili sen uutena luomuksena.

Vähän tuon kaltaisen version yksi patikointiporukkamme jäsenkin keksi: pannari on tarttunut pannuun kiinni, ja mennyt turhan tummaksi, joten kokki on repinyt pannukakun irti pellistä, koonnut keoksi ja hunnuttanut tomusokerilla.

Lumihuippuisista Alpeistakin tässä yhteydessä on puhuttu. ”Virallisin” tarina lienee se että tämä ruokalaji kehitettiin keisarinna Elisabetin, joka tunnetaan paremmin nimellä Sissi, kunniaksi, hänen solmiessaan avioliiton keisarin kanssa vuonna 1854.

Niin tai näin. Kelpo jälkkäri.

Niitä näitä

Monta peetä paluun jälkeisenä päivänä

Pyykit (merkillisen paljon hikisiä urheilukamppeita),
– puutarha (vain yksi kukkapurkki on tuhon oma, muutoin tytär saanut kaiken säilymään hengissä. Kastelua, kitkemistä, leikkaamista, siistimistä siis riitti),
– pankki (= laskut),
– parturi (= kampaaja = alppiauringon kuivattamat hahtuvat kuriin),
– posti (sekä sähkö- että kirjepostia kiitettävän vähän hoideltavana),
– perhe (= lapset, vanhemmat, sisarukset ”päivitettävä”),
– pojan polvesta huoli (huomenna selviää, miten alokkaan ura jatkuu…)
– Prisma (oikeastaan on ihan mukava taas kokkailla itse),
– postaus (eilinenkin bloggaus täydennetty),
– pyöräily (lenkille ei yksinkertaisesti ole ehtinyt, joten kampaajalle pyörällä),
– Photoshop (arvatkaapas montako kuvaa Itävallasta? Tuhat!  1112 kuvaa. Ensimmäiset sata olen jo deletoinut. Varmaan toinen ja kolmas mokoma menee vielä roskiin, mutta loppuja työstän niitä pikkuhiljaa … eiköhän – parin viikon päästä matkasivu ole kasassa),
– pannukakku (itävaltalainen pannukakku Kaiserschmarren tuntui olevan reissuporukalle yhteinen ykkösherkku, ja tokihan mekin sen söimme. Löysin tänään reseptin ja ajattelin huomenissa tyttären nimppareiden jälkiruoaksi koettaa. Jos onskaa, pistelen tänne reseptin).

 Parasta on ollut, ettei tarvinnut duuniin tänään mennä. Parasta on ollut että on saanut olla pihalla (silittäminen pihalla sujuu leppoisasti!). Parasta on, että on vielä kesä! Ihan pihalla! Heh!