Showing: 5151 - 5160 of 6 406 RESULTS
Niitä näitä

Aina ei voi voittaa

Palautetta eletystä –  vaivihkaa, monellakin tavalla. Kutsu, joka ilahdutti ja sitten toiseen asiaan vastaus, joka sai tajuamaan, ettei kaikki olekaan niinkuin luulin. Sellaistahan se elämä on.

Tänään ei ole ollut oikein onnistumisten päivä. Leivoin kampanisuja. Ovat hyviä, mutta rumia kuin … en tiedä, mikä voi olla noin alkeellisen näköistä. Ja minä ajattelin tarjota niitä myös paistinkääntäjille! Ei minkäänlaista itsekritiikkiä!

Tein uutta gourmettia meille kahdelle: perunalettuja ja vaniljamarinoitua lohta. No, hyvä on: nälkä lähti, eikä puistattanut, ja lohi oli ihan kelpoa, mutta että ko. sapuskan tekoon meni aika tolkuttomasti aikaa ja vaivaa, niin ei todellakaan olisi kannattanut. Ja minä noudatin annettua ohjetta tarkasti: ei olisi kannattanut. Enemmän jauhoja, vähemmän maitoa, ja suolaa enemmän – olisivat saattaneet onnistua. En silti aio yrittää uudelleen.

Lähdin lenkille. Hoksasin, että olinkin aamupäivän viettänyt koneella (Suzhou-sivu Kiinan reissulta valmis! Siitä sentään tuli aika hyvä, suosittelen klikkautumista tästä) joten en sittenkään lähde kävellen Valtatien Siwaan hakemaan sitruunoita, vaan lähden pyörällä – kun kerran vuodenajasta huolimatta ei ole liukasta eikä lunta. Mutta se tuuli. Mennessä pääsi liki maitohapoille. Huh! Ihan infernaalinen tuuli, kävellessä ei ehkä olisi tuntunut.

Mikä muu on mennyt pieleen? Postitus. Siitä olen pahoillani.

Kaurapuuro onnistui aamulla. Luomuhiutaleista. Kirnuvoin kanssa.
Täytyy repiä riemu siitä, mikä on onnistunut.

Tuohon kuvaan olen tyytyväinen. Mutta se ei olekaan tänään otettu.
Se ja muutama muu kelpo otos on Suzhou-sivulla.

http://www.satokangas.fi/Matka/Kiina%202011/Suzhou.htm

 

Kuva suurenee klikkaamalla   

Niitä näitä Vanhemmuus

Takkaillan takauma

Viikko sitten Pekingissä, viikon päästä Saariselällä. Tänään levollinen perjantai Rantapellossa. Yhdistävä tekijä? Hyvä ruoka ainakin.

Tänään takkailta. Ja siitä takauma vuosien taa… (semminkin kun autosotamies kävi juuri antamassa selonteon viime viikkojen vaiheista): Istumme takkahuoneessa, molemmat luemme, on aika hiljaista, mitä nyt lapset keskenään leikeissään ääntä pitävät. Juniori, silloin about kuus vee, hakee ison löhötyynyn ja tulee lötköilemään takkatulen eteen, ihan jalkojemme juureen ja toteaa, että: ”Oon päättäny aloittaa uuen harrastuksen.” –

– Yhy. (Hiljaa mielessäni jo kertaan litaniaa,  joka näihin harrastusjuttuihin kuuluu ja josta on sovittu:  ”Sitten-kun-aloitat-uuden-harrastuksen-niin-sen-puoli-vuotta-kokeilet-ja-vasta-sitten-päätät-jatkatko-vai-lopetatko. Puoli-vuotta-on-kokeiltava; yhden-kerran-jälkeen-ei-lopeteta…”

Verraten varhaiseen ikäänsä mennessä poika kun oli ehtinyt kokeilla partiota, karatea, kerhoa, jalkapalloa, kitaransoittoa, uintia, käärmekasvatusta ja ties mitä. Olimme sopineet, että ainakin puoli vuotta olisi uuden harrastuksen parissa vietettävä ja sitten voisi päättää jatkaako vai ei. Niinpä sitten odotin, jotta mikä nyt olisi vuorossa?

– Oon päättäny alkaa harrastaa tyttöjä!

Hautaan kasvoni ja nauruni (vai tukahdetun hämmästykseni) kirjan taakse ja tyydyn ynähtämään jotain puolittain myönteistä.  Harrastamaan tyttöjä??!! Kuusvuotias!  Jotta sellaista.

Ja poika on lupauksensa pitänyt. Tosin tällä hetkellä harrastus on aikas vakavan sorttisen oloista…

Sitä minä vaan yritän selittää, että on vähän uupelo olo kun nuorilla on omat menonsa. Ei, en ole mustasukkainen kavereille, kämppiksille, nuorten ystäville – en ainakaan tunnusta. Nyt kun ei vaan pitkään aikaan olla kunnolla nähty…

Ja ovathan molemmat luvanneet tulla sunnuntaina syömään.  Sitä paitsi . . . ajattelin huomenna leipoa kampanisuja kun kerran viettävät ottopojan (naapurin poika)  synttäreitä tyttären luona. Kampanisuthan ovat hyviä.

Levollista kekriä vaan kaikille!

Niitä näitä Ruoka ja viini

Vielä kiinalaista

En ole tänään käynyt missään. Olen ollut koko päivän sisällä, kotona. Niin käy hyvin harvoin. Edes lenkille en lähtenyt, sillä eilisen illan pilateksen jälkeen tuntuu, että olen liikkunut tämänkin päivän edestä. Yksi historiaprojekti-tuttu sentään kävi palaveeraamassa, kuten eilen yksi toinen, mistä pehtoorilla on sitten riittänyt riemua huomautella vuorotteluvapaasta ja miesvieraista ja …

Siis tänään historiaa, www-sivustoa… Kiinan matkan kuvakertomuksen aloitussivu ja liikenteessä-sivu ovat jo kuosissa. Käy kurkkaamassa Kiinan menopelejä

Kiinan matkalta jäi paljon makumuistoja, ja esimerkiksi hotellien aamiaisella tarjolla olleen – meikäläistä leipävanukasta muistuttavan – puddingin reseptin soisin löytäväni jostakin… Mutta paljon tuttuakin lukuisissa lounas- ja päivällispöydissä oli: esimerkiksi Setsuanin kurkut. Tai pitäisi varmaan nykyään sanoa Sichuanin kurkut. Kun reissussa ei paljon tuoresalaatteihin koskettu, ja kun rouskuteltavaa ”tuoreruokaa” teki kuitenkin mieli, oli tuo kurkkuruoka minulle usein mieluinen lisä kaikkien muiden kippojen välissä. Niinpä oli sitten tänään etsittävä vanha resepti (joka on vanhemmassa keittokirjassanikin) ja tehtävä Setsuanin kurkkuja lohimedaljonkien seuraksi. Tähän aikaan vuodesta kun kurkussa ei ole sitä vähäistäkään makua, mitä kesällä, niin kannattanee kokeilla.

Setsuanin kurkut

2 isoa kurkkua
½ tl suolaa
½ dl viinietikkaa
½ dl soijakastiketta
3 valkosipulinkynttä
½ dl öljyä
Kuori kurkut perunankuorimaveitsellä. Halkaise kurkut pituussuunnassa
ja koverra siemenet pois. Leikkaa sentin viipaleiksi. Ripottele suola
kurkuille.
Sekoita kastike ja kaada kurkuille. Maustuminen vie pari, kolme tuntia.
Kurkut säilyvät pari, kolme päivää. Sopivat hyvin paitsi kiinalaisen
ruuan kanssa, myös savukalan kumppaniksi. Ja sellaisenaankin niitä
on mukava napostella.

Niitä näitä Valokuvaus

Säätila tänään klo …

Taivaalla on tähtiä. Paljon pieniä kristallisia tähtiä, mutta näin illallakin vielä tuulee. Lämpimästi tuulee. Ja päivällä paistoi aurinko, varjot olivat pitkiä, mutta niitä sentään oli.  Suhtaudun taas hyvin tunteikkaasti ilmaan, säähän. Se määrittää olemistani, tekemistäni enemmän kuin marraskuussa yleensä. Marraskuussa en yleensä tiedä ympäröivästä maailmasta juurikaan mitään. Tai siis työhuoneiden ulkopuolisesta maailmasta. Mutta nyt on eri juttu. Ei niin, ettenkö tänäänkin olisi jo iloisesti päässyt luterilaisen työmoraalini mukaiseen elämänmenoon kiinni, mutta minulla on kuitenkin mahdollisuus katsoa ulos, mennä ja olla ulkona.  Kaiketi  Kiinan pariviikkoinen ”luonnoton” tai siis pääsiassa vain rakennettu maisema on kontrastina mielessä ja siksikin tämän pohjoisen maanäären marraskuinen maisema viehättää.

Paistaa se päivä risukasaankin.

Liekin photarilla pitkästä aikaa… ryhdyin kuin ryhdyinkin jo matkasivua kokoilemaan ja jäin sitten harjoittelemaan suotimien käyttöä…


 

 

Niitä näitä

Marraskuinen mielenmaisema

Aamupäivän palaverin jälkeen ajelin arkistolta hautausmaan kautta kotiin. Ja mietin, että kyllä ei olisi minusta hyvä juttu, jos olisi Suomessa samanlainen systeemi kuin Kiinassa. Siellä kun väenpaljous on aiheuttanut sellaisenkin jutun, että hautausmaat ovat täynnä ja miljoonien ja miljoonien kiinalaisten viimeiset leposijat vievät liikaa tilaa, joten on ollut keksittävä asialle joku ratkaisu. Niinpä siellä on ”muistolehdot” ja hautausmaat sijoitettu internettiin. Nettisivuilla on paikkoja, joissa voi käydä kuolleita läheisiään muistamassa; jättämällä virtuaalikukan tai sytyttämällä kynttilän ”nettihaudalle”.

Minulle – joka viihdyn ”vieraissakin” kirkkotarhoissa ja ulkomaillakin useasti etsin hautausmaita, joissa voisi käydä käveleskelemässä, minulle, jolle kynttilän vieminen haudalle, nyttemmin jo harvakseltaan, on merkillisen tärkeää – on vaikeaa käsittää nettikalmistoja. Mutta eihän minun tarvitsekaan. Hautaustapoja tulevina vuosisatoina tutkiville arkeologeille voi olla vähän kinkkisempi juttu. 🙂

Muutoin päivä kulunut historiaharrastusten/töiden parissa. Jotenkin olin altavastaajana projektissa, jossa olen muutoin ollut enempi vähempi organisaattori ja kokoaja. Oikeastaan olo vastaanottavana osapuolena sopi tänään enemmän kuin erinomaisesti.  Merkillisen väsynyt oli olo vielä tänäkin aamuna – vaikka heräsinkin viideltä: univaje reissussa kasvoi melkoiseksi, mutta nyt kalseassa syksyssä voikin sitten nukkua yllin kyllin. Sateiset kadut ja kylmä pimeä eivät vaadi ulkoilemaan.

Paluu arkeen on siis jo hyvin käynnissä. Mikä on havaittavissa myös blogin ulkoasun palauttamisessa ”vähemmän kiinalaiseksi”. Tosin banneri on viime viikolta: leskikeisarinnan kesäpalatsin alueelta, Pitkäikäisyyden vuorelta (tekomäki se kyllä oikeasti oli :)).

Laittelin tuohon edelliseen postaukseen ”rästiin jääneen” kolumnin, joka on julkaistu Kalevassa reissun aikana. Uuttakin pitäisi ryhtyä miettimään. Ehdotuksia aiheeksi?

Kolumni

Kolumni: Nimekkäitä salaatteja

Siinä missä alunperin newyorkilainen waldorfinsalaatti on saanut nimensä Saksasta, siinä muutama muukin klassikkosalaatti on nimetty kehittäjän kotimaan tai nimen mukaan.

Suomessakin jo hyvin suosittu caesar-salaatti ei nimestään huolimatta liity Gaius Julius Caesariin: antiikin Roomassa sitä ei todellaan vielä syöty.  Italiaan se kyllä liittyy, vaikkei se siellä ole syntynytkään.  Eikä salaattia ihan varmasti ole edes kukaan Caesar kehitellyt, vaan ehkä Caesarin pikkuveli,  Alessandro.

Caesar ja Alessandro Canardi lähtivät – kuten niin monet muutkin italialaiset – 1920-luvulla siirtolaisiksi  Atlantin taakse ja perustivat ravintolan. Alessandro, joka oli ollut ensimmäisessä maailmansodassa lentäjänä, väitti kehittäneensä salaatin, joka tunnettiin Lentäjän salaatin -nimellä, mutta jonka veli sitten vain omi omiin nimiinsä.

Joka tapauksessa veljekset laajensivat ravintolatoimintaansa ja suosikkisalaatin maailmanvalloitusta Meksikon Tijuanasta Amerikkaan, ja jo 1920-luvulla caesar-salaatin väitetään olleen Hollywoodissa trendiherkku.

Caesar Canardin tytär, Rosa, nosti  caesar-salaatin kastikkeen teollisen  valmistuksen ja myynnin  suureen suosioon 1950-luvulla: hänen  mukaansa ”alkuperäinen ainoa oikea” Cardinin salaattikastike ei sisällä anjovista, jota nimenomaan kuului Alexin Lentäjän salaattiin.

Toinen nimekäs klassikkosalaatti on italiansalaatti. Sekään ole syntynyt Italiassa, eikä sitä kai missään muualla kuin Suomessa nimitetä italiansalaatiksi. Jos Italiassa haluaa italiansalaattia on silloin pyydettävä Insalata russa eli venäläistä salaattia. Keitetyistä vihanneksista (porkkanasta, perunasta, herneistä ja suolakurkusta majoneesilla sidottu salaatti) on myös ranskaksi salade russe.

Italiansalaatin alkuperä ei siis suinkaan ole Italiassa vaan Venäjällä. Sen kehitti Venäjän keisarin  hovissa 1860-luvulla keittiömestarina ollut italialainen Lucien Olivier, ja niinpä salaatti tunnetaankin Venäjällä nimellä Olivierin salaatti. Italiansalaattihan muistuttaa venäläisen keittiön rosollia, mutta siihen kuuluu myös pastaa ja kun se kerran on italialaisen kokin kehittämä,  Suomessa se on ykskantaan nimetty italiansalaatiksi.

 

_________________

Pst! ks. vanha postaukseni, jossa on Caesar-salaatin ohje.

Niitä näitä

Lopputulema Kiinan matkan jälkeen

Matkan jälkeen maanantaina… Ei kandiseminaaria, ei töihin menoa. Mitä voi kyllä pitää hyvänä asiana. Aamupäivä  laukkuja, tiedostoja ja kuvia purkaessa. Kotona paluuhommia. Tälle päivälle ei muuta obligatorista kuin luento ja kampaaja. Tuntui välttämättömältä ja erittäin mukavalta kävellä kaupunkiin ylipitkien hiusten saksimiseen. Matkalla harmaata, kosteaa, ankeahkoakin, mutta niin hyvä ja raikas hengittää. Niin hiljaista, joskin lounaismurteet vieläkin kuuluvat … ;). Liikennettä ei nimeksikään, tien ylitys ei vaatinut strategista suunnittelua ja pitkällistä tarkkaanharkittua ajoitusta: ei muuta kuin menet toiselle puolen, se on siinä.

Siinä tepastellessa mietin vielä matkaa, sen summaamista. Ja tässä tulos:

1) Kiinassa on paljon väkeä. Kaikkianhan sen tietävät, mutta silti se yllättää. Kiinalaisia on ja on ja on ja …


2) Pieneen mieleenkään ei tulisi vuokrata autoa siellä. Hullunrohkea on tullut joskus oltua, mutta ei niin, että Kiinassa lähtisi liikenteen sekaan itse ajelemaan. Toisaalta koko reissun aikana ei nähty kuin yksi kolarinpoikanen ja autojen pellit sileitä ja melkoisen naarmuttomia.

3) Kiina on siisti maa. Ihan tavattoman siisti. Paitsi hyppymäkimallin vessat. Erityisesti Xi´anin lentokentän tuloaulan vessassa kaipasin kumppareita jalkaan ja maskia kasvoille. Urean tuoksu melkein tarttui.. uuh. Julkinen tila saattaa kiiltää ja olla puunattu ja puleerattu, mutta vessat!

 

 

 

 

 

 

4) Saasteet ja pakokaasut ovat ongelma. Tosin meidän matkamme aikana nähtiin Pekingissäkin sinistä taivasta. Lisäksi tupakansavu ja hotellien kokolattiamatot ja toisilla enempi, toisilla vähempi nuha, tekivät olon tukkoiseksi.
5) Ruoka on hyvää. Vaikka se olisi turistikohteissa tarjottua massakeittiön tuotosta, se on hyvää. Länsimaalaisiin piintynyt tapa syödä (käyttää isoja lautasia, haarukkaa ja veistä, ottaa ruoka omalle lautaselle) hankaloittaa aterointia ”yhteispöydästä”, tikkujen käytön työläys  ja jälkkäreiden vähyys mahdollistivat sen, ettei yleensä tullut syötyä kerralla itseään pyörryksiin kuten esim. buffet-tarjoiluissa helposti käy.

 

6) Kuvaamiseni tällä reissulla on ollut kovin huolimatonta. Ei juuri keskittymistä asiaan… Olen höpötellyt, ja ihmetellyt. Katsellut ja sitten vain räpsinyt ilman mitään selvää ”suunnitelmaa” tai tarkkuutta.
7) Olympian matkatoimiston tapa järjestää reissuja on tyyris, mutta rahalle saa myös vastinetta. Kaikki pääsymaksut on maksettu, etukäteen yleensä, bussi vie ja tuo, se on aina odottamassa paikassa A ja vie nähtävyydelle B.

 

Voit kulkea oppaan ja paikallisoppaan perässä tietämättä yhtään, mihin pitäisi mennä, sinun ei tarvitse tietää, mitä kautta olisi paras kulkea tai mistä saa mennä tai ei saa. Ruoat on tilattu valmiiksi, ne palvelurahoineen on maksettu. Kuljettaja ja paikallisopas ”tipataan” matkanjärjestäjän puolesta. Aikataulutus on tehty valmiiksi, mutta se ei sido, mutta toisaalta mahdollistaa paljon näkemisen.
8 ) Ryhmässä matkustaminen on periaatteessa ihan mukavaa, mutta se myös väsyttää. Varsinkin jos on kaltaiseni, joka ei osaa/ymmärrä olla olematta läsnä/äänessä.
9) Kiinassa on paljon kaunista. Paljon muutakin kuin bonsait. Siihen palaamme kuvasivun myötä.

 

10) Kiina on nyt tullut nähdyksi kahdesti. Melkein kuukauden olen siellä yhteensä viettänyt. Luulen nyt, että se riittää. Tällä hetkellä minun on vaikea kuvitella, että menisin sinne vielä. Peruun voisin lähteä. Tai safarille. Tai Skotlantiin, ehkä sittenkin seuraava matka taas Italiaan, vaeltamaan kenties? Seuraavaksi kuitenkin mökille. Parasta niin.

Niitä näitä

Kiinasta kotiin koko vuorokausi reissaten

Kotiin. Viime metreille asti matka sujui sutjakasti, mutta tänään viimeisenä aamuna sitten tuli sellainen sumu, että ei oltu sen seasta Suomeen päästä. Matka hotellista lentokentälle kulki varovaisesti, hiljalleen  (sunnuntain varhaisaamun ruuhkassa!) kuljettaja mister Wun ajellessa tuttuun tapaansa turvallisesti, mutta sitten terminaalissa tajusimme, että sumu todellakin estää lentoliikenteen kentälle ja kentältä.

Olipa sitten vielä mahdollisuus höpötellä  kaikkien uusien tuttujen kanssa. Mielessä pyörivät pari viikkoisen monet kokemukset, en tainnut olla ainoa, jolla tajunnanvirta kulki päivistä, maisemista, paikoista, nähdystä, koetusta ja maistetusta, asiasta toiseen.

Pitkän odottelun uupumusta vähensivät myös Jesse ja Olivia, suomalaiset tarhaikäiset sisarukset. Milloin viimeksi olen saanut pitää pikkuisia sylissä? Meillä oli oikein hyvät jutut. 🙂 Ja Jesse lausui hienon viisauden: ”Kuvia otetaan siksi että jää muistoja”.  Välittömiä muksuja olivat. Ja siitä kätevästi aasinsilta siihen, että meidän matkaretkueessa  ”sosiaaliset fobiat” olivat muutamilla sen verran vähäiset, että saatiin hyviä juttuja aikaseksi.

 Ja lentokentillä ja koneessa työstin matkapäiväkirjaa www-sivua varten. Kuvia jo vähän muokkailin. Mutta kun niitä on reilut 2000! ja sitten vielä teimme L:n kanssa vaihtoskit, joten minulla on koneellani myös hänen kuvansa. Riittää editointia. Mutta ensi viikko on sen verran puuhakas että matkasivun (Vanhat matkat on täällä (klik, klik!) ) työstäminen varmaan jää… mutta ilmoittelen täällä kun alkaa matkakuvakertomusta syntyä.

Höpöttelyjen lisäksi käveltiin kenttää eestaas. Kentän suuruudesta kertonee se, että siellä terminaalista toiseen siirryttiin junalla. Katto korkealla, lattiat kiiltäviä, kaupat koreita. Nuorisolle ostettiin karkkituliaisia. Ja käytiin odotellessa loungessa! Päästiinpä sinnekin kun oli saatu pisteillä korotettua matkustusluokka. Vuosikausia Finnair Plus-Visa -yhdistelmällä kerätyt pojot saatiin käyttöön. Ja juhlaahan se oli päästä business-luokan penkeille loikoilemaan. Otinpa parin tunnin unoset, ja saatiin erinomaisesti syödyksi.

Businekseen pääsy oli huippuhyvä juttu semminkin kun kone pääsi lopulta lähtemään peräti neljä tuntia myöhässä. Ja sehän merkitsi meille Oulun koneen missaamista. Neljän koneeseen oli paikat, mutta me olimme Helsinki – Vantaalla vasta 17.40. Teimmepä sitten iltalenkkiä terminaali ykkösen ja kakkosen välillä. Metsästimme lippuja, jottei tarvinnut Helsinkiin yöksi jäädä. Aikamme luukulta toiselle kuljettuamme, liput saimme. Juuri äsken (meidän kello on nyt aamuviisi!) Juniori toi meidät kentältä kotiin. Kotona on hyvä.

Niitä näitä

Viimeinen Kiinan päivä

Herättyäni taas kerran ihan liian aikaisin, oli kello vasta puoli kuusi.

Lauantainaamuna puoli yhdeksältä lähdimme ensimmäiseksi kohti Beijingin kaupunkisuunnittelukeskusta, jossa oli kaupungin historiasta ja tulevaisuuden kaavailuista kertova 22 minuutin 3D-elokuva. Hurjat suunnitelmat kiinalaisilla on. Ja aikeena toteuttaa ne vuoteen 2020 mennessä. Ekologia, liikenne ja asuintilan kasvattaminen ovat haasteita, joita on mahdotonta edes käsittää.

Keskuksessa oli myös iiiiiso pienoismalli, ja verrattuna Shanghain vastaavaan erona oli, että tässä pienoismallin ulkopuolella kaupunkikuva jatkui ilmakuvista koottuna lattiana. L. kuvaa juuri hotelliamme.  

Suunnittelukeskuksesta palasimme taas todellisuuteen, bussilla Tiananmein aukion laidalle. Toiveena oli päästä katsomaan Maoa mausoleumissaan, mutta juuri kun olimme mausoleumin edessä siihen tuli poliisi/sotilaspartio, joka hajaannutti meidät ja muut aukiolla olleet kauemmas. Ei ihan pelottanut mutta kiltisti siirryimme sivuun. Mausoleumin eteen ajoi mustia limousineja,  – kaukaa näimme että arvovieraita meni Maoa katsomaan, me emme siis päässeet.

 

Tiananmein aukiolla hokasimme, että siellä oli paljon ”maalta” tulleita. Meidän ryhmämme kun tuntui olevan jollekin ihan yhtä iso ihmetyksen aihe kuin alueen muutkin ”nähtävyydet”. Vaaleat, suorasilmäiset pohjoismaalaiset olivat monelle kiinalaiselle kuvaamisen kohteita siinä missä Maon kuva tai puolueen johdon kokousrakennuskin.

Aukiolta siirryimme kohti Kiellettyä kaupunkia. Tiesin sen isoksi. Osasin odottaa jotain teatraalista, jotain maailman suurinta, ihmeellistä, paikkaa, jolla on vuosisatainen historia, paikkaa joka olisi jotain elämää suurempaa. Kielletyssä kaupungissa on ”harmoniaportteja” ja suuriin julkisiin tapahtumiin liittyviä pihoja. Siellä on Kiinan historiaa vuosisatojen ajalta. Ja siellä oli tänäänkin varmaan miljoona kiinalaista, tai ainakin paljon väkeä.

Mutta minulle se jätti valjun vaikutuksen. Ei mitään suuria kolahduksia. Kulisseilta vaikutti, kalsealta. Kolkolta. Mutta ehkä tässä oli taas se, että se ei ollut ”omaa historiaa”.

Ja siellä taas tuli mieleen, että kuka ”marssii” minkäkin lipun takana… Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat…  No mehän seurattiin sitten Olympian lippua …

 Aukiolta kohti ”rättikatuja”. Pehtoori ja J. kipeinä,  … flunssa puski päälle, joten ajatuksena lähteä ennen muita hotelliin omalla kyydillä [lue: taksilla] mutta eihän se niin vain onnistunutkaan. Siispä mekin vasta kuuden kieppeissä Sheratonissa.

Pari tuntia aikaa pakkaukseen ja lepoon ja sitten läksiäisillalliselle. Pekingin ankkaa! Nyt se on koettu. Kastikehan se senkin ruoan tekee.

Porukan keskinäistä kehumista … ja juttuja joita ei vielä oltu aiemmin kuultukaan. 🙂

Huomenna jo Suomessa. Beijing kuittaa.

Niitä näitä

Beijingin kulttuuria ja kulutusta

Aamulla lähdetttiin aikaisin, jotta ehdittiin nähdä kun pandavauvoilla (1 v.) oli ruokinta-aika. Pandavauvat ovat noin 40-kiloisia, ja niillä näytti olevan soveliaat olosuhteet. Ne olivat kovin hellyttäviä. Niitähän olisi voinut katsella kauemminkin.

Mutta matka jatkui. Kävimme katsomassa myös tiikereitä, leijonia, mutta tuli jotensakin ahdistava olo niitä katsellessa. Häkkiiin ahdetun oloisia. Eivätkä vain oloisia, vaan todellakin olivat häkkiin ahdettuja ja näyttivät ahdistuneilta. Mutta pandat olivat hellyttäviä.

No niinhän siinä sitten kävi, että osa meidän porukasta – me luonnollisesti mukana – oltiin hiukkasen myöhässä zoosta lähdössä pois, mutta nou hätä, meitä onneksi odotettiin.

Seuraavaksi keisarinnan kesäpalatsiin. Rauhan ja harmonian tyyssija, jossa ykkösjuttu oli sää. Tänään on ollut aurinkoista, ei ehkä ihan +20 C mutta lämpimäksi kävi ulkoilu. Ja sehän oli parasta. Kyllähän suomalaiset veden äärellä viihtyvät, joskin rauhan ja harmonian tyyssija on meidän mielestämme ehkä enemmän Inarinjärvellä kuin täällä yhtään missään. Mutta methän olemmakin melkein puoleksi lappilaisia.

Reissuporukkamme patikointiosasto (naantalilaiset, nousiaislaiset, myllypurolaiset ja me) päätti nousta kesäpalatsin  pagodalle. Huiputimme taas yhden kohteen. Ja näkymät!! Paluupolku oli ainoa rauhan ja harmonian tyyssija … siellä oli tosi mukavaa käveleskellä.

Lounas oli poikkeuksellisen viehättävässä miljöössä ja tarjoilijattarien asut ja kengät herättivät keskustelua. …

Katsastettuamme keisarin laivaston lippulaivan (18o tonnia, 20000 miestä ja 1000 hevosta olleet sitä paikalleen asettamassa) Olympian matkajärjestäjä ilmoitti meille yllärin: pääsimme lohikäärmeveneen kyytiin. Olihan jälleen sellainen epätodellinen olo.

Koskapa suurin osa porukastamme halusi, menimme myös vuoden 2008 olympialaisten stadion-alueelle. Mehän tyttären kanssa näimme toukokuussa 2008   olympiatulen, joka oli matkalla juuri tänne (ja sitten tänään onkin merkillisesti ollut tyärtä ikävä)), joten oli mukava nähdä, mihin se tuli oikein kulki. Valtaisia kävelyväyliä, valtaisia mittasuhteita joka suuntaan. Ja edelleen sää suosi ulkoilua. Mehän nautimme.

Hotelliin saavuttua kaikille oli järjestettynä haluttua ohjelmaa: kuka lähti hierontoihin, kuka silmälasikauppoihin, kuka nukkumaan. Minä ja S. olimme ilmoittaneet halukkuutemme lähteä ostamaan silkkiä. Ja sehän järjestyi. Meitä oltiin mersulla (ei Audilla vaikka niin kovasti toivoimme :)) vastassa, ja pääsimme 10 minuutissa suoraan tehtaanmyymälään. Silkkiä, samettia, brokadia, puuvillaa, villaa,  … Ostin reilusti kangasta iltapukua varten, ostin kasmirvilla-silkki-kangasta housuja varten ja silkkisen (burberry)kaulahuivin ja koko lysti maksoi 130 euroa. Ja kun meidän molempien (samanlaiset ;)) ostokset olivat kassissa ja maksettu, meitä odottti kuljettaja viemään meidät takaisin hotellille. Ylellistä oli.

Eikä siinä vielä kaikki. Ylellinen jatkui.

Meillä oli tapaaminen Sanilitu Villagessa kummityttären kanssa. Ja kummilapsihan on veljeni tyttäristä keskimmmäinen joka täällä opiskelee lakia, joten luonnollisesti myös veljeni  – vaimonsa ja kuopuksensa kanssa,  syysloman vuoksi/ansiosta – olivat kaupungissa tapaamassa tytärtään. Menimme siis kuudestaan syömään. Takyora on japanilainen ravintola, jonne kannatti ehdottomasti mennä. Ei ikinä ilman ”paikallisasukasta” olisi sinne löydetty. Kokit laittoivat ruoan pitkillä paistinpöydillä edessämme… Huippu ”show” ja ruoka oli äärimmäisen hyvää. Eikä todellakaan hintavaa. Ja saimmepa parasta sakea koskaan.

Mutta huippuateriaakin parempaa oli nähdä ja kuulla kummityttären kokemuksia ja juttuja opiskelusta täällä. Eikä ollenkaan huono idea ollut mennä jalkahierontaan ja/tai manikyyriin ruoan jälkeen. Ylellliseltä sekin tuntui. Ja se kulttuuri: mennään porukalla ravintolasta vähän hemmottelemaan. Ja kuinka edullista sekin oli!

Kuvia olisi taas tältäkin päivältä gigakaupalla mutta ei ehdi purkaa, ei jaksa ladata. Kirjeenvaihtajanne käy yöpuulle: huomenna viimeinen päivä tätä reissua koettavana, joten nyt nukuttava.