Xi´an. Oivallisesti nukutun yön jälkeen aamiaiselle vähän viime tingassa, surffatessa ja (työ)sähköposteja setviessä hurahti aamutuokio. Mutta eipä aamiaisellakaan vielä nälkä, eilisen runsaahko syöminen tuntui vielä.

Puoli yhdeksältä 18-hengen porukkamme istui bussissa, mister Mervin (nuori kiinalainen paikallisopas, joka opetti meille keskeistä kiinalaista sanastoa (= huomenta, punaviini ja anteeksi) ja Anja johdattivat meidät taas kohti uusia seikkailuja. Kohti jadekeskusta, lääkeyrttimarkkinoita ja terrakottasotilaita. Mutta ihan ensimmäiseksi menimme kaupungin muurille.

Xi´an kaupungin muuri on reilut 500 vuotta vanha, poltetusta tiilistä tehty 14 km pitkä puolustusmuuri. Kävimme aamulenkillä siellä. Oikeasti oli hyvä vähän liikkua, senkin takia, että oli aikas vilpoista. Koko muu poppoohan on jostain Etelä-Suomesta (10/18 on Turusta tai läheltä ja melkein yhtä paljon joukossa on ”lääkintähenkilökuntaa”), joten heille pieni säätilan viileneminen oli iso juttu… 🙂  .. ei vaiskaan – viileää oli meillä pohjoisen ihmisilläkin.

Aamuinen Xi´an oli kaikesta huolimatta lempeämmän näköinen kuin eilisen illan kaupunki, mihin varmasti syynsä oli hyvin nukutulla yöllä. Matkalla jade-keskukseen tulimme useassakin kohdassa ihalleeksi sähkötöiden täsmällisyyttä…

Jade ei saa minua (eikä pehtooriakaan) innostumaan, mutta samaisessa paikassa silkkimatot olivat tavattoman kauniita, – kevyitä. Kevyitä olivat, toisin kuin viehättävät marmori- yms. kivipatsaat, joiden joukossa oli montakin, jotka olisimme kelpuuttaneet piazzallamme. Ei sitten ostettu kevyttä eikä raskasta. Ei matttoja, ei pystejä.

Matka jatkui lääkemarkkinoille. Olisin voinut boikotoida niitä ihan pelkästä solidaarisuudesta Elmeriä kohtaan. Jos ja kun perheeseen kuuluu kilpikonna, on vaikeaa innostua markkinoista, joilla myydään kilpikonnien kilpiä ja käärmeennahkoja.

Vakituiset blogini lukijathan tietävät, että minulla on merkillinen tapa kerätä/ottaa kuvia käävistä. Tänään tuli sitten hoideltua Kiinan osalta asia kerralla kuntoon. Nämäkin olivat siellä lääkeyrttimarkkinoilla.

Mitään en ostanut, en edes kuivattuja sieniä, en mausteita, sahramia, pippureita ja tiikeribalsamipurkki tuli ostettua jo Suzhoussa.  Siispä matka jatkui.

Lounaan nautimme noin 35 kilometrin päässä Xi ´anin keskustasta, ihan läheltä terrakottasotilaita. Granaattiomenasato on täällä juuri nyt kypsynyt, niistä tehty, jälkkäriksi nauttimamme mehu oli hyvää, erinomaista.

Jahka olimme vahvistetut ruoalla, olimme valmiita kohtaamaan Qin Shi Huangin haudasta vuoden 1974 jälkeen kaivetun terrakottasotilaiden armeijan. Näitä sotilaita on kaivettu (vasta) hieman yli 8000. Ja ne on rekonstruoitu paikoilleen. Niitä ei tosin ole maalattu alkuperäisen väriseksi, mutta kokoamistyö on ollut valtaisa projekti.

Näimme museokaupassa maanviljelijä Yong Sie Man´n, joka on juuri se miess, joka näihin sotilaisiin ”törmäsi” vuonna 1974 kaivaessaan kaivoa. Nyt tämä 76-vuotias mies oli paikalla (tullut asianmukaisella kulkuneuvolla… 🙂 . Sisäpiirin juttuhan se tämäkin) jakamassa nimmareita. Meilläkin on sellainen.

Olimme alueella melkein kolme tuntia. Kuvia tulee aikanaan matkasivulle. Kaikilla tähän mennessä kaivetuilla luonnollisen kokoisilla sotilailla on omanlaisensa kasvot, jokaisella oma ilmeensä. Haudasta on löytynyt myös esineistöä, mm. pronssivaunut, hevosia, täysin ruostumaton, terävänä säilynyt miekka … Eikä yhtään naisfiguuria . . . kertoo mistä?

Sotilaat on haudattu 2200 vuotta sitten turvaamaan Kiinan yhdistäneen keisarin elämää kuolemaan jälkeen. Tähän liittyy kovin paljon … Mutta kaikkinensa merkillinen kokemus. Nyt ne on nähty.

Matka takaisin kaupunkiin iltapäiväruuhkassa kesti hyvinkin tunnin. Mielenkiintoista oli elämänmenoa ikkunoista katsella. Ennnen hotelliutumista kävimme vielä syömässä: Mongolian barbeque oli melkoinen pettymys, mutta joutaahan tuota välillä vähän vähemmänkin syömään.

Iltakävelylle lähdimme vielä kaksistaan. Löysimmme viinibaarin, jossa kävimme ihmettelemässä paikallista viinilistaa: Chateau Palmeria (5900 yuania), Rotschildia (16 000 yania)  ja samppanjoita jos vaikka kuinka paljon. … Me nautimme hieman eri valikoimasta lasilliset ja sitten levolle. Huomenna on taas matkapäivä.

4 Comments

1. Dear Comrade,

431 km/h – nyt ei oikein tahdo pysyä perässä. Kokemustenne korista poimin siksi vain muutaman marjan.

(1) Musiikki- ja tanssishow Xi´anissa. Asuista päätellen kyseessä EI ollut ”Punainen Naiskomppania”, ei liioin ”Tiikerivuoren valloitus äkkirynnäköllä”. Kiina -tietouteni päivitykset ovat näemmä vanhentuneet, mutta päivittyvät nyt blogistasi. Tnx!

(2) Quotations from Chairman Mao Tse-Tung; ettäkö lukemattomien kirjojen joukkoon?! 311 sivua (9 x 13 cm), riittäisikö viikonloppu? Eteenpäin Paavo Väyrysen viitoittamalla tiellä!

(3) Shanghai by day and night – mainio kuvapari (23.10)! Enpä ihmettele, että Nykit, Dubait yms painavat päälle.Toronto?

Matkakuume tarttuu. Pienenläntä suur-Oulu ahistaa taas. Pakko päästä Hesaan, junalla (max 231 km/h). Siispä sinne heti aamulla! IC48 klo 06:30. Mitäs me reissaajat…

2. Jo pelkästään kuvakirjana mainio matkakertomus! Kertomisesi vain säestävät ne rikkaammiksi. Pidin kovasti aiheesta terrakottasotillaat, ne olisi mielenkiintoista nähdä. Shanghain päivä-yö kuva oli upeasti julistemainen!

3. Koivu hyvä, kiitokset jälleen myötäelämisestä. Tietosi Kiinasta ovat vanhentuneet, meidän kaikkien ovat. Täällä ei enää ole edes polkupyöriä, juurikaan. Koulukirjojemme kuvat valtavista pyöräilijämassoista ovat taakse jäänyttä. Nyt tiet ja kadut ovat täynnä henkilöautoja (autokanta paljon uudempaa kuin Suomessa) ja busseja (jotka ovat täynnä!).

Torontossa en ole käynyt.

Hyvää reissua sinulle Helsinkinkiin. Ja toivottavasti Pohjanmaan rata ei vielä kärsi routavaurioista.

4. Dear Irma, kiitokset kommmentaarimisesta. Olisi niin mukava liitellä enemmän kuvia, olisi niin paljon kirjoitettavaa, mutta kun tällainen raapaisukin tahtoo viedä yöunian ajasta tunteroisen, niin ei ehdi …

Mutta kuvasivuhan tulee vielä, kuten tiedät. 😉

Jokainen kommentti on ilo!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.